Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid i uke 26 ved hjelp av ivf. Har tidligere vært prøver i 5 år og har 6 spontanaborter bak meg. Jeg følges opp som et vanlig svangerskap. Jeg har ei venninne som også er gravid med ivf, aldri abortert heller, prøvd 1 år, og hun følges ekstra opp pga risikosvangerskap grunnet ivf. Hun har fått to ekstra ultralyder i det offentlige (uke 8 og får i 32). Hva er riktig? Skulle jeg fått mer oppfølging? Er ivf risikosvangerskap eller ikke?

Anonymkode: f26ba...678

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg jobber så regnes ivf som risikosvangerskap pga økt risiko for ulike svangerskapskomplikasjoner. Men om alle sykehus i hele Norge mener det, det vet jeg ikke.

Skrevet (endret)

Er ca. like langt med IVF (første uttak, inga komplikasjonar) og har ikkje høyrd noko om at dette blir rekna som eit risikosvangerskap fra korkje klinikken eller jordmor. Klinikken (offentleg) ba meg ta UL i veke 8 for å stadfeste liv, og sendte med eit skriv som skal fyllast ut etter at barnet er født. 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er i uke 18 med ivf, etter 8 spontanaborter. Fikk ul i uke 8 gjennom ivf-klinikken, og så var det over på vanlig oppfølging. Der kjemper jeg som faen fordi både fastlege og jordmor er sykemeldt, og har vært det siden jeg ble gravid ... Jeg har hittil fått én time hos vikar i nabobyen etter 3 klager ... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uke 17 med barn nr 2 ivf. 5 spontanaborter bak meg. 

Svangerskapsdiabetes,igangsetting og hastekeisersnitt på barn nr 1. 

Pcos,insulinresistens og høy bmi,men blir heller ikke satt på som risikosvangerskap. 

Anonymkode: 45362...d6e

AnonymBruker
Skrevet
MariaIsabel skrev (5 timer siden):

Jeg er i uke 18 med ivf, etter 8 spontanaborter. Fikk ul i uke 8 gjennom ivf-klinikken, og så var det over på vanlig oppfølging. Der kjemper jeg som faen fordi både fastlege og jordmor er sykemeldt, og har vært det siden jeg ble gravid ... Jeg har hittil fått én time hos vikar i nabobyen etter 3 klager ... 

Det er ikke mer enn 1 kontroll hos   lege eller jordmor før uke 24 i standard oppfølging av svangerskap. På toppen av dette kommer to ultralyder på sykehus. Så du har foreløpig ikke fått for lite oppfølging. 

Jeg var 42, bmi 32 og gravid på 7. forsøk, to SA. Ikke noe risikosvangerskap-oppfølging på meg. 

Anonymkode: 3e10a...a12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er gravid i uke 26 ved hjelp av ivf. Har tidligere vært prøver i 5 år og har 6 spontanaborter bak meg. Jeg følges opp som et vanlig svangerskap. Jeg har ei venninne som også er gravid med ivf, aldri abortert heller, prøvd 1 år, og hun følges ekstra opp pga risikosvangerskap grunnet ivf. Hun har fått to ekstra ultralyder i det offentlige (uke 8 og får i 32). Hva er riktig? Skulle jeg fått mer oppfølging? Er ivf risikosvangerskap eller ikke?

Ivf er risikosvangerskap ja. Og det er vanlig med ekstra ultralyder i forbindelse med det. 

Anonymkode: d7b39...c75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ivf er risikosvangerskap ja. Og det er vanlig med ekstra ultralyder i forbindelse med det. 

Kilde? Jeg hadde ivf. En tidlig ultralyd på klinikken, og en i uke 11-13 ( husker ikke helt) fordi det var inkludert i pakken vi kjøpte. Ingen ekstra oppfølging utover det.

MariaIsabel skrev (8 timer siden):

Hva spesifikt har du klaget på? 

Anonymkode: ed1f2...ea6

AnonymBruker
Skrevet

Ivf er ikke automatisk et risikosvangersksp nei, hvorfor skulle det være det? 

Mange spontanaborter kan kreve ekstra oppfølging, men det er noe annet 

Anonymkode: 3e6f1...081

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kilde? Jeg hadde ivf. En tidlig ultralyd på klinikken, og en i uke 11-13 ( husker ikke helt) fordi det var inkludert i pakken vi kjøpte. Ingen ekstra oppfølging utover det.

Kilde? Hvorfor trenger du kilde på dette annet enn at jordmor fortalte meg at ivf er regnet som risikosvangerskap.. 

Kanskje ikke alle jordmødre anser det som risiko. Men min jordmor gjør det og jeg får derfor ekstra oppfølging 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke mer enn 1 kontroll hos   lege eller jordmor før uke 24 i standard oppfølging av svangerskap. På toppen av dette kommer to ultralyder på sykehus. Så du har foreløpig ikke fått for lite oppfølging. 

Jeg var 42, bmi 32 og gravid på 7. forsøk, to SA. Ikke noe risikosvangerskap-oppfølging på meg. 

Anonymkode: 3e10a...a12

Jeg formulerte meg for dårlig og ga for lite info. Den timen var som sagt etter 3 klager - det var fordi timen som var satt opp (i uke 😎 ble avlyst, ny time satt opp, avlyst igjen osv, frem til jeg i uke 15 fikk beskjed om at det ikke ble satt opp noen time og jeg skulle få beskjed når de kunne ta meg inn. Etter 3 klager fikk jeg vikar-time i uke 17. 

Det ble da satt opp ny kontroll i uke 24, men allerede 1 uke etterpå fikk jeg melding om at den er avlyst, og også den etter det, og at jeg skal ta kontakt i september for å høre om de har mulighet da. Jeg har termin i oktober ...

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har forklart mer i en annen kommentar, da jeg i tåka ser at jeg ga alt for lite info. 😅 Da jeg sa jeg hadde fått én kontroll etter 3 klager, antok jeg at folk forsto at det ikke var problemfritt å få den første kontrollen, og at jeg slet med å få videre oppfølging, men jeg forstår at det ikke kom godt nok frem. 

Skrevet

Mener forskning viser at det er økt risiko for komplikasjoner som foreliggende morkake, blødninger, for tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning bl.a. Men at årsaken til dette er uklart. Men vet ikke om Norge har klare retningslinjer for oppfølging av IVF sv.skap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ivf her og. Kun hatt den UL i uke 8 som "ekstra" oppfølging, men den skal i grunn alle ved IVF ha for det er den som benyttes til å bekrefte liv i svangerskap og er den avsluttende ivf klinikk kontrollen før man sendes over til vanlig jordmor/lege/sykehus. 

Noen sykehus praktiserer at ivf svangerskap regnes som høyere risiko enn "vanlig", men ikke alle steder. Det tas jo også individuelle vurderinger så klart. 

Har du et normalt svangerskap så langt, så er det ingen grunn til noe ekstra oppfølging. 

Anonymkode: 78842...73f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hørt at det varierer fra sykehus til sykehus. Mitt svangerskap etter IVF ble ikke regnet som risikosvangerskap, og jeg var i grønn gruppe, altså ingen risikofaktorer eller behov for ekstra årvåkenhet ved fødsel. Dette var ved Ahus. 

Anonymkode: 9b4e2...8e2

AnonymBruker
Skrevet

St Olavs, som visstnok er ledende på ivf i Norge, anser ikke svangerskap som følge av IVF som risikosvangerskap. De har og sluttet med UL i uke 7, fordi alle nå får TUL. Hvis man av andre årsaker har et risikosvangerskap, så behandles man deretter. Jeg har vel hatt 7 SAer, og fått to barn vha IVF. Underveis nektet st Olavs på absolutt alt, ingen utredning, ingen ekstra støtte, ingenting. De gangene det har blitt barn har jeg fått ekstra oppfølging fra fastlegen. 

Det varierer helt klart fra sykehus til sykehus. Jeg har bare kjennskap til st Olavs av de offentlige, men har vært innom flere private (som alle har sagt at st Olavs er ledende i Norge på ivf, hvis de ikke klarer det så klarer ingen det. Det siste der tar jeg med noen drøye klyper salt).

Anonymkode: 5b6b0...734

Skrevet

Jeg såg i dag på et sånt risikovurderingsskjema jeg har fått på UL (fikk det på tidlig UL, de fylte ut mer nå på Ordinær UL) på sykehuset at det er krysset av for IVF svangerskap og gitt ett risikopoeng for det. Så Haukeland Universitetssykehus regner IVF-svangerskap for risiko, men det følges ikke opp noe annerledes basert på det. 

Men fikk UL i uke 7/8 - det praktiserer Haukeland fremdeles som et ledd hos fertilitetsenteret før de overfører deg som pasient til KK. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene90 skrev (1 time siden):

Jeg såg i dag på et sånt risikovurderingsskjema jeg har fått på UL (fikk det på tidlig UL, de fylte ut mer nå på Ordinær UL) på sykehuset at det er krysset av for IVF svangerskap og gitt ett risikopoeng for det. Så Haukeland Universitetssykehus regner IVF-svangerskap for risiko, men det følges ikke opp noe annerledes basert på det. 

Men fikk UL i uke 7/8 - det praktiserer Haukeland fremdeles som et ledd hos fertilitetsenteret før de overfører deg som pasient til KK. 

Da jeg fikk første barnet (som var ivf), så krysset de av på IVF, på det skjemaet som de fyller ut for å regne risikoen på alle. Fikk ett poeng på den. Spurte jordmor om hvorfor, og hun visste ikke helt faktisk.

ser at i usa, så mener de at morkaken fungerer dårligere etter et tidspunkt ved ivf. Jeg fikk til termin og fikk et stort og flott barn.

Anonymkode: d492c...03b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da jeg fikk første barnet (som var ivf), så krysset de av på IVF, på det skjemaet som de fyller ut for å regne risikoen på alle. Fikk ett poeng på den. Spurte jordmor om hvorfor, og hun visste ikke helt faktisk.

ser at i usa, så mener de at morkaken fungerer dårligere etter et tidspunkt ved ivf. Jeg fikk til termin og fikk et stort og flott barn.

Anonymkode: d492c...03b

Ja virker som det er mye ulike praksis - noe som er veldig dumt, for det burde praktiseres likt på alle offentlige sykehus innad samme land. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...