Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har svigerforeldre som bor på andre siden av landet. Vi besøker dem et par ganger i året, gjerne i ferier, og de stikker innom oss et par ganger når de er på reise. De har ikke besøkt oss i løpet av graviditeten, og heller ikke brydd seg særlig med det( og det er helt greit). Nå, rett før termin vil de plutselig komme på besøk flere ganger. Vi har ordnet barnevakt osv. til fødsel, men de har sagt at de kan være barnevakt om fødsel skulle finne på å starte en av de TRE gangene de skal på besøk. De har aldri passet barna våre før, kanskje vært i stua med dem mens vi har laget middag ved et par anledninger, men da setter de bare TV på til barna (også klager de over at de ser på TV), eller så kommer ungene inn til oss fordi de blir ignorert av svigers. Det er stressende at de presser seg på rett før fødsel, og jeg er ikke komfortabel med at de passer barna våre. 

De har også invitert flere slektninger til å komme på middagsbesøk hos oss neste gang de kommer, fordi de skal sitte på samme fly, og ble sure da vi sa det ble for mye med perifere slektninger på middag halvannen uke før termin. Blir gal av denne hensynsløse oppførselen. Føler de bare kommer hit for å kunne "være der det skjer" og være de første i familien til å treffe babyen, men vi vil være i fred de første ukene etter fødsel, (med mindre de finner et annet sted å bo enn hos oss, vi klarer vanlige barselsbesøk på 1 time, ikke at rommet til et av barna blir okkupert på ubestemt tid). Jeg syns det er slitsomt bare å eksistere nå i varmen rett før termin, og har behov for hvile, så jeg føler at de ødelegger de ukene jeg har med permisjon rett før fødsel.

Er det flere som har opplevd noe lignende? Hvordan taklet dere det? Flere høygravide som føler at dere blir mer sårbare og nesten mister evnen til å stå opp for egne behov? 

(Trenger ikke svar fra snille svigermødre som vil skrive at de syns det er kjipt med tråder om svigermødre som ikke er 100% positive.)

Anonymkode: 38516...e86

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her må jo mannen bare sette ned foten og si at de iallfall ikke skal bo hos dere, for dere er opptatt med å gjøre klar til baby. Bare si at det er helt uaktuelt men at de kan få komme innom på kaffe/middag men kun når mannen er hjemme (så du ikke blir invadert på dagtid når du trenger hvile).

Ang. barnevakt må dere jo bare si at takk som tilbyr dere men vi har allerede ordnet med barnevakt.

Anonymkode: 03ac4...f60

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her må jo mannen bare sette ned foten og si at de iallfall ikke skal bo hos dere, for dere er opptatt med å gjøre klar til baby. Bare si at det er helt uaktuelt men at de kan få komme innom på kaffe/middag men kun når mannen er hjemme (så du ikke blir invadert på dagtid når du trenger hvile).

Ang. barnevakt må dere jo bare si at takk som tilbyr dere men vi har allerede ordnet med barnevakt.

Anonymkode: 03ac4...f60

Takk for svar. Huff, ja, det er kanskje den klassiske utfordringa, å få mannen til å si ifra til egne foreldre. Disse forslagene har også blitt sagt på telefon til mannen, og ikke direkte til meg. Er enig i at det er han som må si ifra. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare si at dere allerede har ordnet barnevakt. Og si at dere ikke orker besøk så nært termin da du er i dårlig form.

Her ville svigers komme på overnatting 1 mns før termin. Vi sa nei pga min dårlige form. De ble fornærma (blir fornærmet av hver minste ting), men det er vi så vant med nå og gir faen :) 

Fortsatt helt uforståelig for meg at folk kan sette sine egne ønsker først når noen andre gjennomgår fødsel og svangerskap. Egoismen lenge leve.

Anonymkode: cac8d...0d3

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde mannen bare sagt fra direkte med en gang; vi skal ha ro før fødsel, barnevakt er ordnet, vi finner et tidspunkt om noen uker. 

Han hadde ikke latt meg bekymre/irritere meg et sekund over noe slikt. 

Anonymkode: 2ce4e...79c

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har svigerforeldre som bor på andre siden av landet. Vi besøker dem et par ganger i året, gjerne i ferier, og de stikker innom oss et par ganger når de er på reise. De har ikke besøkt oss i løpet av graviditeten, og heller ikke brydd seg særlig med det( og det er helt greit). Nå, rett før termin vil de plutselig komme på besøk flere ganger. Vi har ordnet barnevakt osv. til fødsel, men de har sagt at de kan være barnevakt om fødsel skulle finne på å starte en av de TRE gangene de skal på besøk. De har aldri passet barna våre før, kanskje vært i stua med dem mens vi har laget middag ved et par anledninger, men da setter de bare TV på til barna (også klager de over at de ser på TV), eller så kommer ungene inn til oss fordi de blir ignorert av svigers. Det er stressende at de presser seg på rett før fødsel, og jeg er ikke komfortabel med at de passer barna våre. 

De har også invitert flere slektninger til å komme på middagsbesøk hos oss neste gang de kommer, fordi de skal sitte på samme fly, og ble sure da vi sa det ble for mye med perifere slektninger på middag halvannen uke før termin. Blir gal av denne hensynsløse oppførselen. Føler de bare kommer hit for å kunne "være der det skjer" og være de første i familien til å treffe babyen, men vi vil være i fred de første ukene etter fødsel, (med mindre de finner et annet sted å bo enn hos oss, vi klarer vanlige barselsbesøk på 1 time, ikke at rommet til et av barna blir okkupert på ubestemt tid). Jeg syns det er slitsomt bare å eksistere nå i varmen rett før termin, og har behov for hvile, så jeg føler at de ødelegger de ukene jeg har med permisjon rett før fødsel.

Er det flere som har opplevd noe lignende? Hvordan taklet dere det? Flere høygravide som føler at dere blir mer sårbare og nesten mister evnen til å stå opp for egne behov? 

(Trenger ikke svar fra snille svigermødre som vil skrive at de syns det er kjipt med tråder om svigermødre som ikke er 100% positive.)

Min svigermor er likedan. Men her har jeg sagt ifra at vi tar imot besøk 1 mnd etter fødsel... dette er fordi ved forige fødsel kom hun på overraskelsesbesøk samme dag som vi kom hjem fra sykehuset.. og min svigermor er aldeles ikke til hjelp verken med barna eller husarbeid og matlaging... så hun er IKKE velkommen så tidlig denne gangen og det har hun fått tydelig beskjed om. 

Anonymkode: fc91c...2b6

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg TS! Og ja, jeg ble også mer sårbar som gravid og tiden etter fødsel, og ble litt overkjørt av svigermor med nr 1. Med nr 2 og 3 ble jeg flinkere til å snakke med mannen om det, og få han til å forstå hvordan det oppførselen hennes påvirket meg. Og da var det lettere å sette grenser sammen. Jeg klarte ikke å ta opp dette med svigermor i en egen samtale… Opplevde ikke besøk tett på termin sånn som du, men uendelig mange uanmeldte besøk etter fødsel siden vi bor på samme sted.

BRA at dere sa nei til at dere skal ha middagsbesøk for perifere slektinger hjemme hos dere! Kan dere avlyse noen av besøkene? Si ja til det neste med at de to andre må utsettes på ubestemt tid, til dere ser hvordan den første tiden etter fødsel blir.

Og et lite råd når mannen skal snakke med foreldrene sine; snakk gjennom det dere to først. Hva svarer han viss de sier sånn eller sånn. Her klarer jeg ofte å forutse hvilke argument svigers kommer til å bruke for å få ting på sin måte, og da er det greit å ha snakket med mannen før han skal snakke med de. 

Anonymkode: 3868d...264

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...