Gå til innhold

Jeg har fått brev om en pakke jeg ikke har bestilt, og Posten sier jeg må både ta imot og betale avgifter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått brev om en pakke jeg ikke har bestilt, og Posten sier jeg må både ta imot og betale avgifter.

Jeg vil selvfølgelig ikke ha noe jeg ikke har bestilt og heller ikke betale toll og avgifter på den. Jeg har kontaktet Posten og de sier jeg har ikke noe valg, og at pakken vil bli lagt i min postkasse. Jeg synes dette er svært provoserende og inngripende. De sier jeg kan anmelde.

Hvorfor skal jeg belaste meg med anmeldelse og div. Så henlegger politiet for de har ikke kapasitet. Så risikerer jeg at dette skjer igjen og igjen. 

Har Posten lov til å legge noe jeg ikke har bestilt i min postkasse?

Anonymkode: a803c...65e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan være narkotika faktisk

Anonymkode: 33c97...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pakker med betaling blir vel ikke lagt i postkassa? De må vanligvis betales ved uttak på posten. 

Anonymkode: 1eb5b...faa

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som svindel hele greia. Hvis du ikke ønsker pakken, så henter du den ikke. Den blir ikke lagt i din postkasse om du må betale.

IMG_5920.png

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pakker med betaling blir vel ikke lagt i postkassa? De må vanligvis betales ved uttak på posten. 

Tollbehandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (Akkurat nå):

Tollbehandling.

Ja, men det betaler man jo på posten når man henter den. Om det skal betales toll på forhånd må jo posten se at beløpet er betalt før den legges i postkassa. Og det høres rart ut….

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvfølgelig ikkje. Har du ikkje avtale på eit kjøp tar du ikkje imot.  Krev av firma å bevisa kva avtale du har inngått skriftlig. 

Kva er i pakken trur du? 

Anonymkode: 390a0...484

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, de kan legges i postkassa. Man får betalingskrav i posten omtrent samtidig. Jeg fikk en pakke levert på den måten tidligere i år, da var det nytt for meg også.

Anonymkode: 48903...4c0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Delia Peabody skrev (7 minutter siden):

Ja, men det betaler man jo på posten når man henter den. Om det skal betales toll på forhånd må jo posten se at beløpet er betalt før den legges i postkassa. Og det høres rart ut….

Tidligere i år fikk jeg en pakke i postkassa (som jeg HADDE bestilt), betalingskravet kom et par dager senere per brev. Fikk sms samtidig med brevet om at jeg kunne betale via vipps på nett eller via nettbanken.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
KaraThrace skrev (12 minutter siden):

Høres ut som svindel hele greia. Hvis du ikke ønsker pakken, så henter du den ikke. Den blir ikke lagt i din postkasse om du må betale.

IMG_5920.png

Jo, den kan bli lagt i postkassa. Man får betalingskravet per brev eller digitalt i sånne tilfeller. Jeg bestilte en pakke fra utlandet tidligere i år, og den kom rett i postkassa. Et par dager senere kom regning for moms o.l. per brev.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Delia Peabody skrev (15 minutter siden):

Jeg har betalt på forhånd i appen. Da blir betalingen registrert der og pakken sendt videre til utlevering. 

Anonymkode: fb462...7f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det syns jeg er interessant, vanligvis blir ikke pakker lengre levert hjem, jeg må alltid hente selv. Men når posten risikerer å bli sittende på pakken og ikke kunne fakturere deg, da kommer den plutselig i postkasse likevel.

Jeg ville rett og slett benektet at det har kommet en pakke i det hele tatt.

Anonymkode: a7b3b...c00

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, den kan bli lagt i postkassa. Man får betalingskravet per brev eller digitalt i sånne tilfeller. Jeg bestilte en pakke fra utlandet tidligere i år, og den kom rett i postkassa. Et par dager senere kom regning for moms o.l. per brev.

Jeg har opplevd dette med andre befraktere, men aldri med Posten.

Anonymkode: 5593a...978

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er selvsagt svindel. Du skal uansett ikke betale for ting du ikke har bestilt. Hvorfor er dette i det hele tatt en problemstilling?

Hvis jeg bestiller noe svindyrt på nett addressert til statsministeren. Tror dere han plutselig får en masse inkasso for fortolling?

Selvsagt ikke. Man kan ikke bestillie ting i andres navn og gjøre dem skyldige som en kontraktspart. Det ville jo vært helt spinnvilt om det fungerte slik.

Hvis dette faktisk er posten må de ta dette opp med den som bestilte. Ikke en tilfeldig fremmed som fikk sitt navn og sin adresse misbrukt. Du har ingenting med dette å gjøre. Bare å ignorere

Anonymkode: e320f...a94

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sikker på at det er Posten du har fått melding fra? Er jo veldig kjent svindelmetode dette. 

Anonymkode: c9efb...d84

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har du kontaktet kundeservice gjennom posten.no og oppgitt sporing/saksnummer og spurt om det er legitimt? Å f.eks svare på en mail/melding man har fått vil gå rett til potensielle svindlere, så gå inn på Postens nettsider og oppgi informasjon der og spør om det faktisk er tilfelle at det er en pakke adressert til deg som du skal betale for og hvordan du eventuelt går frem for å anmelde. 

Jeg synes uansett det høres veldig rart ut, Posten pleier ikke å gi ut pakker uten at fortollingsgebyr er betalt i motsetning til f.eks DHL.

Anonymkode: 42eab...c10

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er selvsagt svindel. Du skal uansett ikke betale for ting du ikke har bestilt. Hvorfor er dette i det hele tatt en problemstilling?

Hvis jeg bestiller noe svindyrt på nett addressert til statsministeren. Tror dere han plutselig får en masse inkasso for fortolling?

Selvsagt ikke. Man kan ikke bestillie ting i andres navn og gjøre dem skyldige som en kontraktspart. Det ville jo vært helt spinnvilt om det fungerte slik.

Hvis dette faktisk er posten må de ta dette opp med den som bestilte. Ikke en tilfeldig fremmed som fikk sitt navn og sin adresse misbrukt. Du har ingenting med dette å gjøre. Bare å ignorere

Anonymkode: e320f...a94

TS her

Jeg er enig og derfor blir jeg provosert. Jeg kan ikke skjønne at dette er mulig eller lov. At man kan bestille ting i mitt navn, som i utgangspunktet er provoserende,  så skal Posten kreve penger fra MEG??

Jeg har INGENTING med dette å gjøre. Dette må de ordne opp i selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du kontaktet kundeservice gjennom posten.no og oppgitt sporing/saksnummer og spurt om det er legitimt? Å f.eks svare på en mail/melding man har fått vil gå rett til potensielle svindlere, så gå inn på Postens nettsider og oppgi informasjon der og spør om det faktisk er tilfelle at det er en pakke adressert til deg som du skal betale for og hvordan du eventuelt går frem for å anmelde. 

Jeg synes uansett det høres veldig rart ut, Posten pleier ikke å gi ut pakker uten at fortollingsgebyr er betalt i motsetning til f.eks DHL.

Anonymkode: 42eab...c10

Jeg har kontaktet posten både telefonisk og pr mail. Jeg har bedt de om å ikke legge pakken i min postkasse, og slette deres krav om utgifter.

De ser jeg må betale, at pakken blir lagt i min postkasse, at jeg ikke kan stoppe det. 

???!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du legge ut screenshot av samtalen? Og meldingen du fikk om at det er pakke på vei? 

Anonymkode: 8b6c0...ae8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...