AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #1 Skrevet 15. mai 2024 Sende inntektsmelding til NAV før vikariat går ut? Eller må man vente helt til ansettelsesforholdet har opphørt? (er sykmeldt, vikariat går ut om en liten stund) men vil gjerne få gjort det raskest mulig slik at jeg slipper å vente i eeeevigheter på første sykepengeutbetaling fra NAV som arbeidsgiver Anonymkode: 47b03...d8e
Angelheart2 Skrevet 16. mai 2024 #3 Skrevet 16. mai 2024 Arbeidsgiver skal sende inntektsmelding til NAV umiddelbart etter arbeidsgiverperioden. Der vil arbeidsgiver skrive om de forskutterer lønn eller om NAV skal betale direkte etter de første 16 dagene. Dersom arbeidsigver kun skal forskuttere i en gitt periode, på grunn av avslutning av ansettelsesforholdet, så skal dato for siste utbetaling også skrives i inntektsskjema. Det vil si at alt kan gjøres i samme skjema og de trenger ikke vente med å sende noe til du har sluttet. Men, det er ikke dermed sagt at du får pengene løpende, for det vil være en ny saksbehandling da du skal over på direkte ytelse fra NAV, så du må være forberedt på at det kan gå noen uker.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #4 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 15.5.2024 den 22.51): Sende inntektsmelding til NAV før vikariat går ut? Eller må man vente helt til ansettelsesforholdet har opphørt? (er sykmeldt, vikariat går ut om en liten stund) men vil gjerne få gjort det raskest mulig slik at jeg slipper å vente i eeeevigheter på første sykepengeutbetaling fra NAV som arbeidsgiver Anonymkode: 47b03...d8e Nei, mas på arbeidsgiver, de skal sende inn så fort som mulig så lenge de 16 dagene i arbeidsgiverperioden er gått. Du har selvsagt sjekket under Mitt sykefravær på NAV at de ikke har sendt inn? Din arbeidsgiver forskutterer altså ikke sykepenger? Ikke så ofte man hører om det lenger. Sykepengene får du jo ikke får du har sendt inn søknad om sykepenger om arbeidsgiver ikke forskutterer, og er sykemeldingen lang så skal den vanligvis bli delt opp automatisk inne på NAV og sendes hver 14. dag. Deretter så skal det gå alt fra 3-4 uker fra du får utbetalt sykepenger etter du har sendt inn. Første gangen skal da ta rundt 4. uker og etter det 3. uker. Når det gjelder utbetaling av sykepenger fra NAV har jeg sykt dårlig erfaring selv og har skjønt at man må være veldig på ballen når det gjelder utbetaling. Nå forskutterte arbeidsgiver mine sykepenger, men jeg fortsatte å være sykemeldt da jeg ble arbeidsledig etter vikariatet var gått ut, og på grunn av at min arbeidsgiver ikke sendte inn ny inntektsmelding med stopp av forskuttering av sykepenger, så ble det til at NAV utbetalte sykepengene til dem i flere uker selv om jeg krysset av for at jeg var arbeidsledig på hver søknad, var registrert som arbeidssøker på NAV osv... Fordi det stod på sidene at det var 4 uker behandlingstid så regnet jeg med at det bare tok lang tid, og det var først etter 6 uker jeg begynte å ane at noe ikke var som det skal og tok kontakt og spurte når jeg fikk utbetalt sykepengene, og det var altså da først NAV informerte meg om at de hadde utbetalt sykepengene for de søknadene til arbeidsgiver, fordi arbeidsgiver ikke hadde sendt inn ny inntektsmelding og informert om slutt på forskuttering. Selv altså om jeg hadde krysset av for at jeg ikke var ansatt hos dem lenger reagerte de altså ikke på, og ikke arbeidsgiver heller at de hadde mottatt sykepenger for en sluttet ansatt i flere uker.... og det var snakk om flere søknader helt fra januar - mars. Blir helt matt av at det er mulig. Det ordnet seg heldigvis ganske fort når arbeidsgiver sendte inn ny inntektsmelding så fort som mulig, og de kunne fikse feilen, men det tar fortsatt 3-4 dager fra utbetalt sykepenger til det faktisk kommer på konto, så det endte jo med at det gikk 7-8 uker til sammen. Egentlig så virker det som det kan gå ganske raskt med tanke på de saksbehandlingenetidene så lenge ting er i orden, men den inntektsmeldingen er ganske viktig. Anonymkode: edead...624
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå