Gå til innhold

Hvor lenge "holder" sommerklærne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det stort sett god kvalitet på sommerklær, eller begynner de å se slitt ut allerede etter en sesong? Sommerklær er jo gjerne en del tynnere i stoffet enn vintertøy, så det blir kanskje kortere livsløp pga det?

Anonymkode: c2aa5...f9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sommerkjoler som er 15 år gamle og fine fortsatt 😊 Men har også hatt t-skjorter som bare har vart en sesong, så varierer veldig. 

Anonymkode: d44dc...21d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell.

Jeg kjøper relativt billig tøy, hovedsakelig fra hm, cubus, kapphal, Sommerplaggene varer mellom en og ti sesonger. Men det meste holder seg 3-8 år utenom tskjorter og singletter.

Men det gjør de meste av helårsklær også, utenom ulltøy, superundertøy og billig gensre i strikk.

Anonymkode: 861e3...1da

Gjest jegerrinne
Skrevet

Har shorts som er 20 år gammel.

Spørs sikkert hva en kjøper

AnonymBruker
Skrevet

Mye av klærne mine er 10-15 år gamle, selv om det er hm osv. Synes ingenting blir slitt, og forstår ikke hvordan andre klarer å slite dem så mye. Det hjelper vel at jeg har mye klær, så kan la dem «hvile», og vasker vel så sjelden som mulig - kun når de lukter svette eller er synlig skitne, men er det enkeltstående flekker fjerner jeg bare dem. Anbefales - det er sånn proffene behandler klærne sine. Og jeg har ingen klær i akryl og polyester. Det styggeste jeg vet er synlig utvaskede klær. 

Anonymkode: 4e324...374

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si jeg har opplevd at noe har vart kun en sesong.

Anonymkode: cf8b4...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun klær fra Cubus, HM, Kappahl og Lindex. Det aller meste av klærne er fra 15 år tilbake. Ingen hull, men noe er ganske utvaska og noen av singletene har fått "rynker" i stroppene, som om elastisiteten er gåen. Noe har litt nupper også, særlig ettersittende bukser mellom lårene (har ikke tigh gap). Jeg har ikke råd til klær, alt går til barna.

Anonymkode: 441f2...5b3

Skrevet (endret)

Kommer an på materialene. Jeg erfarer at naturfiber som lin og bomull slites ganske mye i bruk (og ikke minst i vask). Jeg er en av de som ofte tyr til vide linbukser på sommeren, og har handlet i flere prisklasser. Dette er plagg som slites ganske mye i løpet av en sesong. De fleste linbuksene jeg har hatt, har nok holdt i minst et par sesonger, men de er merkbart slitt etter den første. 

Ikke bare er sommertøyet tynnere; det brukes ofte kortere tid før det trenger en vask. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skiller ikke SÅ mye på sommer- og vintertøy (med unntak av store ullgensere, dunjakker og sånt), men opplever at mine klær holder lenge. Shorts brukes stort sett bare om sommeren, men enkelte kjoler, skjørt, bukser og gensere brukes hele året med ulik styling. Nå må det nevnes at jeg har mye klær, så det blir jo mindre slitasje på hvert enkelt plagg av det. Vasker bare hvis plagget lukter eller er synlig møkkete og bruker plaggene fornuftig (tar ikke på meg pen blondetopp hvis jeg skal ut og gå tur og bli svett, eller hvit kjole hvis jeg skal plukke blåbær). Har kjoler, t-skjorter, shorts og sko som er 20+ år, og noe nyere. Blir gjerne litt nytt hver sesong. Hvis jeg kvitter meg med et plagg er det stort sett fordi jeg er lei av det eller at det ikke passer, kan ikke huske sist et plagg ble ødelagt/slitt i stykker.

Jeg kjøper stort sett klær i naturmaterialer og prøver så langt det går å kjøpe kvalitet. Prøver også å minimere forbruket av fast fashion, selv om jeg har enkelte plagg fra Zara o.l. også.

Anonymkode: 32c9e...3ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...