Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kommer nok ikke til å telle kalorier ,det blir mye stress til meg dessverre.

Anonymkode: 8fd33...1d0

Det er ikke nødvendig å telle kalorier. Fokuser på å spise ordentlig mat i moderate porsjoner.

Anonymkode: 1bc28...e97

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kommer nok ikke til å telle kalorier ,det blir mye stress til meg dessverre.

Jeg måtte gå ned en del på kort tid derfor bestemte jeg meg for å telle kalorier med en gang. Om du har god tid er kanskje ikke det nødvendig, men det er viktig å tenke på hva man spiser. Man går ikke ned i vekt helt automatisk. Jeg hadde ikke gått ned hvis jeg hadde fortsatt å spise den usunn maten jeg ofte pleier å spise.  Det høres kanskje slitsomt ut å telle kalorier, men det er annerledes når man går på sprøyta. Man har ikke den matlysten man pleier å ha. Noen ganger følte jeg at jeg bare måtte spise for å spise. Selv om jeg ikke hadde lyst på mat. Da er det lettere å velge noe som er sunt.  Jeg sluttet å telle kalorier etter noen uker. Da spiste jeg det samme til både frokost og lunsj så spiste jeg vanlig middag med familien bare i mindre porsjon. Også spiste jeg mellom 10 og 18.  dette er det jeg gjorde. Og det fungerte bra på meg. Er jo bare å begynne på sprøyta så skjønner du kanskje hva jeg mener.

Endret av marta82
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (På 17.6.2025 den 19.16):

Det er riktig, men sprøytene er konstruert slik at det er mulig å ta mindre enn minste dose dersom du er overfølsom for Wegovy.

Kan man klare det om man har den vanlige 0.25 pennen?

Anonymkode: 3c87e...fd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Kan man klare det om man har den vanlige 0.25 pennen?

Jada. Søk på nett etter "wegovy klikktabell", så finner du nok ut av det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal muligens starte på wegovy, men blir litt småskremt av at det står ulike steder at man går opp igjen om man slutter på medisinen. Har dere erfaring med det? Handler det om at man ikke passer på å ikke spise mer? 

Anonymkode: b890d...540

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal muligens starte på wegovy, men blir litt småskremt av at det står ulike steder at man går opp igjen om man slutter på medisinen. Har dere erfaring med det? Handler det om at man ikke passer på å ikke spise mer? 

Det handler om to ting. Det ene er at medisinen bare virker mens du tar den, så etterpå blir du sulten på den måten du var før. Det andre er at alt vekttap er vanskelig å opprettholde. Det gjelder alt vekttap,  ikke bare etter wegovy.

Men dette betyr ikke at det er umulig. Men det betyr at du må ha en plan. Sannsynligvis er det lurt å trappe ned veldig, veldig langsomt, og det er kjempeviktig å trene når du kommer til den fasen. Kanskje må du stå på en lav vedlikeholdsdose lenge, eller ha noen perioder av og på medisinen noen år.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 9.14):

Jeg har gått ned 12 kg på et halvår (på Wegovy), og har løpt ca en mil daglig de tre siste månedene. Jeg er fornøyd med å ha tatt av de 12 kiloene, fordi det var de 12 kiloene jeg skulle ta av (var ikke overvektig i utgangspunktet, så hadde ikke så mange kilo å ta av heller). Hadde jeg derimot hatt overvekt, hadde jeg ønsket å gått mer ned på et halvt år enn hva jeg har gjort. Jeg justerte jo dosen etter hvor raskt og hvor mye jeg ville gå ned.

Anonymkode: 8e3dd...877

Hvordan fikk du medisinen hvis du ikke engang var overvektig? Jeg trodde man måtte ha høy bmi for å i det hele tatt få resept på medisinen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det handler om to ting. Det ene er at medisinen bare virker mens du tar den, så etterpå blir du sulten på den måten du var før. Det andre er at alt vekttap er vanskelig å opprettholde. Det gjelder alt vekttap,  ikke bare etter wegovy.

Men dette betyr ikke at det er umulig. Men det betyr at du må ha en plan. Sannsynligvis er det lurt å trappe ned veldig, veldig langsomt, og det er kjempeviktig å trene når du kommer til den fasen. Kanskje må du stå på en lav vedlikeholdsdose lenge, eller ha noen perioder av og på medisinen noen år.

Takk for godt svar! 

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (21 timer siden):

Jada. Søk på nett etter "wegovy klikktabell", så finner du nok ut av det.

Jeg fant bare informasjon om pennen med høyest dose i, ikke 0.25. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på dette neste uke.. er det noen gode tips for oppstarten/redusering av eventuelle bivirkninger? Legen min sa vi skulle starte på lav dose, og at det var 0,5? Så blir litt forvirret når jeg leser at mange begynner på 0,25 på minste dose. Kjenner jeg blir engstelig for at jeg får en hard uke etter første sprøyte 😂

Anonymkode: 4465c...17d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal begynne på dette neste uke.. er det noen gode tips for oppstarten/redusering av eventuelle bivirkninger? Legen min sa vi skulle starte på lav dose, og at det var 0,5? Så blir litt forvirret når jeg leser at mange begynner på 0,25 på minste dose. Kjenner jeg blir engstelig for at jeg får en hard uke etter første sprøyte 😂

Alle begynner på 0,25.  Eller mindre. Man skal ikke begynne på 0,5.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 7.58):

Det handler også om at noen får ulvehunger osv.

For de fleste vil sprøytene måtte brukes livet ut for å holde vekten. 

Anonymkode: a49c7...2c4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det handler også om at noen får ulvehunger osv.

For de fleste vil sprøytene måtte brukes livet ut for å holde vekten. 

Anonymkode: a49c7...2c4

Jeg har sluttet på sprøyten 2 ganger, men har aldri opplevd ulve hunger. Jeg har faktisk opplevd at jeg kan fortsette å spise sunt og lite, fordi det er noe jeg har vent meg til mens jeg går på sprøyten. men jeg må passe mer på fordi man får mer lyst på mat. Det er jo vanskeligere når man ikke går på sprøyte og spise lite. Det er jo hele poenget med Wegovy. ☺️ å dempe appetitten. 

Endret av marta82
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da bør du sjekke om det virkelig stemmer, for startdosen er 0,25.

Mitt tips er å drikke masse vann, og være obs på at magen tåler fett, sukker, kullsyre og sånt dårligere enn før - så det er lurt å begrense det, og tenke på at man skal spise litt sunne alternativer når man tar sprøyta (i alle fall er det sånn hos meg).

Anonymkode: dd37b...45a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da bør du sjekke om det virkelig stemmer, for startdosen er 0,25.

Mitt tips er å drikke masse vann, og være obs på at magen tåler fett, sukker, kullsyre og sånt dårligere enn før - så det er lurt å begrense det, og tenke på at man skal spise litt sunne alternativer når man tar sprøyta (i alle fall er det sånn hos meg).

Anonymkode: dd37b...45a

Ja, skal nevne det når jeg skal dit for «opplæring», skal sette første dosen hos legen. 

Takk for gode tips! Motivasjonen er absolutt å legge om til sunne og varige vaner, med wegovy som hjelpemiddel 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal starte neste uke jeg også, legen sa at mange av hans pasienter tok sprøyta på torsdager, for da hadde den best effekt inn mot helga 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 7.58):

Jeg har gått opp raskt, de gangene jeg har hatt pause. Derfor mange må gå på det livet ut 

Anonymkode: 39bc1...66b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet på.wegovy på torsdag. Veide meg i dag og gått ned 800 gram, er det lite?

Skrevet

Jeg startet på.wegovy på torsdag. Veide meg i dag og gått ned 800 gram, er det lite?

Nei, det er kjempe bra! Tenk at du skal gå ned 500 gram i uka. Alt over er bare bonus. ☺️ Men tenk mest på at du skal venne deg til sunne vaner slik at du en dag forhåpentligvis kan klare deg uten sprøyte når du har gått ned det du skal. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...