Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
marta82 skrev (23 minutter siden):

Dette er et forum hvor man kan dele erfaringer. Og Nei jeg har ikke sagt at hun bør ignorere legens anbefaling.  Jeg har også skrevet lenger opp her at hun kan spørre legen hvorfor hun må fortsette når hun har så store bivirkninger. Fordi det er ikke slik at det er farlig å slutte brått. Men det kan være at det er en god grunn til at hun skal fortsette. Men det er ikke slik at leger har en hemmelig kilde av informasjon. Min regel er alltid å spørre spørsmål om det legene gjør. Ikke bare stole blindt på dem.

Du skrev at du slutta brått 2 ganger? Vil det da si at du måtte begynne igjen siden du gikk opp i vekt da ?

Anonymkode: 8fd33...1d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du skrev at du slutta brått 2 ganger? Vil det da si at du måtte begynne igjen siden du gikk opp i vekt da ?

Første gangen sluttet jeg fordi jeg ikke hadde penger og startet opp igjen cirka to måneder etterpå. Jeg gikk ikke opp i vekt, men gikk heller ikke ned. Merket fort at appetitten kom tilbake så jeg måtte være mye mer påpasselig på hva jeg spiste. Andre gangen jeg sluttet måtte jeg slutte på grunn av en operasjon og legen sa jeg måtte ta siste dose fem uker før operasjon. Fikk ingen anbefaling om å trappe ned. Da stagnert også vekten.  Nå går jeg på 1 mg igjen. Jeg tror jeg kommer til å gå på denne medisinen lenge. Jeg synes det er for slitsomt å alltid ha lyst på mat.  

Endret av marta82
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
marta82 skrev (35 minutter siden):

Første gangen sluttet jeg fordi jeg ikke hadde penger og startet opp igjen cirka to måneder etterpå. Jeg gikk ikke opp i vekt, men gikk heller ikke ned. Merket fort at appetitten kom tilbake så jeg måtte være mye mer påpasselig på hva jeg spiste. Andre gangen jeg sluttet måtte jeg slutte på grunn av en operasjon og legen sa jeg måtte ta siste dose fem uker før operasjon. Fikk ingen anbefaling om å trappe ned. Da stagnert også vekten.  Nå går jeg på 1 mg igjen. Jeg tror jeg kommer til å gå på denne medisinen lenge. Jeg synes det er for slitsomt å alltid ha lyst på mat.  

Skjønner. Jeg er redd for at når jeg slutter så vil matlysten fortsatt være dårlig .

Skrevet
marta82 skrev (3 timer siden):

Dette er et forum hvor man kan dele erfaringer. Og Nei jeg har ikke sagt at hun bør ignorere legens anbefaling.  Jeg har også skrevet lenger opp her at hun kan spørre legen hvorfor hun må fortsette når hun har så store bivirkninger. Fordi det er ikke slik at det er farlig å slutte brått. Men det kan være at det er en god grunn til at hun skal fortsette. Men det er ikke slik at leger har en hemmelig kilde av informasjon. Min regel er alltid å spørre spørsmål om det legene gjør. Ikke bare stole blindt på dem.

Når han har sykemeldt henne går jeg ut i fra at han forstår hun er syk, og når pasienten er syk tiper jeg legen har foreslått beste måtte for å bli frisk. Synes det er på grensen til frekt å spør en lege om han har bedt pasienten ta piller som gjør hen syk, uten noen god grun... Det blir jo som å spøre om legen forstår hva han jobber med.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 17.54):

Hei, jeg skal ta min første sprøyte i dag… Har noen erfaring med å gå wegowy etter gastric bypass? Jeg opererte meg for åtte år siden, har gått opp 50% av det jeg gikk ned. Er litt spent men ser veldig frem til å starte ☺️

Anonymkode: 487c3...05e

Hei, lurer på hvordan det har gått? Operert gastric bypass for ca 15 år siden, og har gått opp en del. Diabetesen har også kommet tilbake. Vurderer om ozempic kan være noe for meg.

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt medisindosering.

Matas, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 9.33):

jeg er ikke 5 øre forundret om at det er folk som ikke hadde trengt sprøyta har fått den som er tilnærmet normalvektig.  Overrasker meg ikke ett sekund. Vet hvordan folk er.  Men syns det er bra for oss med bmi over 35 at vi har noe vi kan prøve når alt annet har feilet.  Jeg skal til legen etter ferien for å høre hva som kan passe for meg. Det jeg er mest redd for etter å ha lest her inne at folk mister så mye hår. 

Anonymkode: 70d00...e0e

Jeg har ikke mistet et hårstrå. 

Anonymkode: 71352...325

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg mister noe helt sykt med hår..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 23.35):

Nå er jeg usikker på om jeg orker mer. Er fersk, dette er min 4. uke på minste dose. Virker greit mot matstøy, craver ikke like mye som før, men siden jeg er kvalm så reagerer jeg med å spise noe for å redusere kvalmen istedet for at jeg lar være å spise. Har alltid reparert kvalme med mat/snacks.

Jeg blir også veldig "lammet" av kvalmen og orker ikke røre på meg. Jeg savner energien min. Og så har jeg dager innimellom med utrolig depresjonsfølelse. Går og smågråter og føler meg udugelig. 

Jeg går heller ikke ned noe, 1 kilo på disse tre ukene. Over helgen skal jeg øke til 0.5, men orker jeg? Det grubler jeg på.... for tenker jeg blir jo kanskje enda kvalmere da?

Anonymkode: c083a...3c9

Kanskje du kan prate med lege om å få kvalmestillendes tabletter? Evt teste ut bilsyketabletter? Og så tror jeg det er viktig å drikke mye. Kanskje koke vann og ha i buljong. Kan være at kroppen din trenger salt.

• Liker 1
Skrevet

Hei alle sammen. Ny på forumet her, men følte jeg måtte finne noen som er i samme bås som meg. Jeg startet med wegovy den 15 August. Tatt min 2 dose i dag :) Da jeg var med lege, så tok vi vekta mi der, og den viste 87 kilo med klær på.. Startet opp hjemme noen dager etter legebesøk, og vekta mi hjemme viste 85,8 uten klær på :P vet ikke om det er min vekt, eller legens vekt som stemmer, men spiller ingen rolle, jeg fikk resept, har startet og klar for reisen videre. Er 168 cm over bakken, og har et mål om å klare komme meg ned til 65 kilo. 

1 uka gikk veldig bra, men føler det ikke var noe effekt før på dag 3.. så hadde jeg noen gode dager frem til i går kveld, da var jeg som mitt gamle meg. Sulten kort tid etter å ha spist, eller følte meg sulten, og hadde lyst på noe godt. Klarte la være, men i natt våknet jeg og faktisk stod opp for å ta meg et knekkebrød :P 

i dag var det tid for dose 2, og så glad for det. spist frokost og lunsj, men føler jeg må drikke en del, for blir liksom fort sulten att, så håper denne sultfølelsen forsvinner i løpet av de neste timene. Gjenstår og se.

Om jeg spiser for lite vet jeg ikke. Teller ikke kcalorier, men prøver spise en god del mindre en hva jeg gjorde før, og har byttet ut sjokoladen og chips med frukt :) så spent på tiden fremover bringer.

• Liker 1
Skrevet

Bli med på vi som skal ned før høsten 2025 så kan vi følge hverandre da vel! 😊 Masse lykke til med vektnedgang, spennende når man tar det seriøst og ser hva man kan få til 😊

Anonymkode: 65c37...ec6

Skrevet
Marye skrev (22 timer siden):

Jeg mister noe helt sykt med hår..

Spiser du nok protein? Føler det er en vanligste grunnen til hårtap på Wegovy, at folk spiser for lite protein siden de spiser mindre. Prøv å spise minst 100 gram om dagen og se om det hjelper. Du burde også begynne med Biotin vitaminer. 

Anonymkode: bce1e...886

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har gått på wegovy i 9 uker nå og sliter med å brått få løs mage. Har dere erfaring med at dette stabiliserer seg? Er det evt noe jeg kan spise (eller kanskje ikke spise?) for å bedre det? Jeg har IBS, så er ikke ukjent med dårlig mage, men det er litt slitsomt å ha sånn mage flere ganger i uka 🥴

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...