Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Noen som har blitt sykmeldt pga wegovy? Var hos legen mandag og har igjen 2 doser på 0.5, skal trappe ned på 0.25 i 4 uker etter det å kutte helt ut wegovy.Gått ned 11 kg på 6 uker ,ingen matlyst og er veldig svimmel og uvel . Blitt sykmeldt ut mandag nå.

Anonymkode: 8fd33...1d0

Sykemeldt på grunn av medisiner man tar helt frivillig? Det er jo ikke helt greit tenker jeg.

Anonymkode: d98bd...482

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sykemeldt på grunn av medisiner man tar helt frivillig? Det er jo ikke helt greit tenker jeg.

Så enig! 

Anonymkode: 794e7...bf3

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sykemeldt på grun av bivrikninger man ikke viste man skule få, det er jo helt greit tenker jeg. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan ikke bare kutte de ut brått , og jeg kaster opp på jobb og er mye svimmel.

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (31 minutter siden):

Sykemeldt på grun av bivrikninger man ikke viste man skuke få, det er jo helt greit tenker jeg. 

Tusen takk for støtten ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ikke bare kutte de ut brått , og jeg kaster opp på jobb og er mye svimmel.

Jeg har stoppet brått på Wegovy 2 ganger. Har ikke opplevd noe problem med det. Har heller ikke lest om at det er farlig eller at man får bivirkninger av å slutte brått. 

• Nyttig 2
Skrevet
marta82 skrev (47 minutter siden):

Jeg har stoppet brått på Wegovy 2 ganger. Har ikke opplevd noe problem med det. Har heller ikke lest om at det er farlig eller at man får bivirkninger av å slutte brått. 

Jeg fikk ihvertfall beskjed av legen å hullføre siste 2 dosene og trappe ned på riktig måte.

Skrevet

Jeg fikk ihvertfall beskjed av legen å hullføre siste 2 dosene og trappe ned på riktig måte.

Siden du har så mye bivirkninger så skjønner jeg ikke hvorfor du må fortsette. Jeg ville spurt legen min hvorfor du må trappe ned, for jeg har lest at det gis ingen anbefalinger om nedtrapping. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det var sterkt anbefalt å ikke kutte brått .alle jeg vet om har trappet ned. Ganske normalt å trappe ned før man kutter ut en medisin og jeg ønsker heller ikke å rase opp de 11 kg jeg har gått ned.

• Nyttig 1
Skrevet
marta82 skrev (6 minutter siden):

Siden du har så mye bivirkninger så skjønner jeg ikke hvorfor du må fortsette. Jeg ville spurt legen min hvorfor du må trappe ned, for jeg har lest at det gis ingen anbefalinger om nedtrapping. 

Jeg kjenner folk som har nådd match-vekten sin og som da starter nedtrapping - for å ikke legge på seg igjen. Da tas sprøytene sjeldnere, f. eks. Har ikke hørt at det er farlig å kutte tvert. 

Anonymkode: 71352...325

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg kjenner folk som har nådd match-vekten sin og som da starter nedtrapping - for å ikke legge på seg igjen. Da tas sprøytene sjeldnere, f. eks. Har ikke hørt at det er farlig å kutte tvert. 

Anonymkode: 71352...325

Ja, jeg kan skjønne at man skal trappe ned om man vil holde på vekten.  Men hvis man har veldig store bivirkninger ser jeg ingen grunn til å fortsette. I hvertfall ikke hvis man blir sykemeldt på grunn av bivirkningene.  🤔

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
marta82 skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg kan skjønne at man skal trappe ned om man vil holde på vekten.  Men hvis man har veldig store bivirkninger ser jeg ingen grunn til å fortsette. I hvertfall ikke hvis man blir sykemeldt på grunn av bivirkningene.  🤔

Jeg er sykmeldt pga ingen matlyst og svimmel .og ja vet mindre matlyst er poenget med wegovy men ikke slutte helt å spise 

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen har lært meg hvordan jeg skal sette sprøyte. Bør jeg bare forsøke selv? På apoteket snek bare den ansatte til meg medisinen i en papirpose, som om det var narkotika jeg kjøpte. Ingen spørsmål eller oppfølging. Hva er vanlig? Ta den med til fastlegen? 

Anonymkode: 3c87e...fd4

Skrevet

Ingen har lært meg hvordan jeg skal sette sprøyte. Bør jeg bare forsøke selv? På apoteket snek bare den ansatte til meg medisinen i en papirpose, som om det var narkotika jeg kjøpte. Ingen spørsmål eller oppfølging. Hva er vanlig? Ta den med til fastlegen? 

Hvem skrev ut medisin for deg? Vedkommende bør gi opplæring. Her gjorde vi første dose på en legetime 

Anonymkode: 4465c...17d

• Liker 1
Skrevet

Det er god opplæringsvideo på felleskatalogen sin side, trinn for trinn.

Anonymkode: 68a47...912

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.felleskatalogen.no/medisin/internsok?sokord=Wegovy

nederst på siden hvor det står instruksjonveiledning og opplæringsmateriell ligger det en video. 

• Liker 1
Skrevet
marta82 skrev (10 timer siden):

Så da tenker du hun skal ignorere legen sit råd og høre på en tilfelsig anonym på KG heller? 

Så ufatelig mye teit folk skal kverulere om....

• Liker 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (8 timer siden):

Så da tenker du hun skal ignorere legen sit råd og høre på en tilfelsig anonym på KG heller? 

Så ufatelig mye teit folk skal kverulere om....

Dette er et forum hvor man kan dele erfaringer. Og Nei jeg har ikke sagt at hun bør ignorere legens anbefaling.  Jeg har også skrevet lenger opp her at hun kan spørre legen hvorfor hun må fortsette når hun har så store bivirkninger. Fordi det er ikke slik at det er farlig å slutte brått. Men det kan være at det er en god grunn til at hun skal fortsette. Men det er ikke slik at leger har en hemmelig kilde av informasjon. Min regel er alltid å spørre spørsmål om det legene gjør. Ikke bare stole blindt på dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
marta82 skrev (7 minutter siden):

Men det er ikke slik at leger har en hemmelig kilde av informasjon. Min regel er alltid å spørre spørsmål om det legene gjør. Ikke bare stole blindt på dem.

Vel.. en lang utdannelse gjør at man har langt mer kunnskap, og mye mer helhetlig kunnskap, om medisiner og fysiologiske prosesser. Så stol stort sett alltid på legen fremfor tilfeldige erfaringer og råd fra nettet.

Anonymkode: 232d0...bc1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det store spørsmålet er jo hvorfor du skal fortsette som før med så store bivirkninger, og ikke heller bare starte nedtrapping med en gang 🤔

Anonymkode: 0b827...d56

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...