Gå til innhold

Hvor lenge kan din 10-åring være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvilke faktorer påvirker svaret ditt? (stor by, liten bygd, gode naboer, kort vei til foreldres jobb e.l.)

Anonymkode: a5eea...54b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være hjemme en hel arbeidsdag da det er planleggingsdag, eller alene og alene, de er ofte en stor gjeng sammen. Har vært alene hjemme siden 3.klasse i planleggingsdager og noen dager på sommeren. Da kan det sitte 8 barn i stua vår og spise is, skravle og spille spill. Liten by, gåavstand til skolen der man kan ferdes fritt med kollektiv, sykkel og til fots fra man er små. 

Anonymkode: a3027...643

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til nå ha vår 10-åring ikke vært alene mer enn 2-3 timer. Det er hun riktignok ofte. Det er mer fordi det ikke er behov enn at vi bestemt det som en grense. 

Vi får se til sommeren hva vi gjør. Første år uten Sfo, så hun har to uker fri i august mens vi voksne er på jobb. Har funnet en sommerleir ene uke, men andre uken tror jeg vi skal prøve å la henne være hjemme alene fulle dager. Hun er voksen for alderen, kjenner flere av naboene godt og har en bestefar i gåavstand. Bor i et forholdsvis rolig strøk like utenfor sentrum i en av landets største byer. Hun fikk telefon tidligere i år. 

Anonymkode: 7acc5...3c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og hvilke faktorer påvirker svaret ditt? (stor by, liten bygd, gode naboer, kort vei til foreldres jobb e.l.)

Anonymkode: a5eea...54b

Her er 9åringen (straks 10) hjemme fra skoleslutt til vi kommer fra jobb hver dag 2.5t.. Har skjedd at hun har vært hjemme 3-4t hvis noe har vært planlagt etc. Er vi andre steder enn på jobb så har vi barnets tante som bor 5 min unna som kan steppe inn om det er noe. 

Vi har klare regler på alenetiden. Hun får ikke ha besøk, eller gå ut å leke, trampoline etc.  Hun skal være inne i huset.  Dette fordi skader og ulykker kan oppstå og da gjerne ikke med tlf tilgjengelig. 

Vi bor i byggefelt  20min uten for byen, 5 min vekke fra nærmeste sentrum for oss. 

Jeg jobber 15 min unna, far jobber 45min unna. 

Hvor vi bor spiller lite inn, men barnets modenhet, hva barnet selv er komfortabel med er det som avgjør mest. Det at jeg har kort vei hjem har jo bidratt til både vår og hennes trygghet. 

Fra høsten av er de 2 barn hjemme etter skolen da mellomste ikke vil fortsette på sfo. 

Anonymkode: 8ec92...e94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste sluttet SFO etter påske i 3. trinn og 4 dager i uka gikk han hjem rundt 13. (en dag Fotballakademi med taxi. Yngste - 2 år yngre sluttet samtidig og da etter 1. trinn og gikk hjem 4. dager i uka, Fotballakademi annen dag enn eldste så EN dag helt alene 13-1640/1700 fra slutten av 1. klasse.  Vi jobber 30-40 minutter unna- 10 min gange fra skolen, gangvei uten biler hele veien.  Yngste ville allerede siste måneden i barnehagen øve på å gå hjem alene (vi kjørte bilen med tingene, mens yngste gikk hjem- her ingen biler/sykler, kun gangvei/trapper så trygt) 

De facetimet oss eller besteforeldre om det var noe eller trengte litt selskap.

Vi bor i bygd med 5000. 

Anonymkode: 2f2ed...0c3

Skrevet

9-åringen har vært alene i opp til 8 timer (ikke ofte), og har da tlf, og vi bor på landet og har gode naboer som han kan snakke med om det er noe. Han kan lage enkel mat selv, og er ansvarsfull. 

Skrevet

7-8 timer. Bor i stor by med mange eneboliger i felt. Er gjerne alene på planleggingsdager, da drar han og kompiser rundt til hverandre på sykkel og leker, trampoline, fotballbaner og koser seg glugg. De lager seg lavterskel mat, ostesmørbrød, nudler med varmtvann fra kaffemaskin osv. Har med seg mobil og er flink til å sende sms om hvor og hva.

Jeg jobber nærme så han sykler gjerne bort til meg om det blir kjedelig, men kontor er tydelivis ganske kjedelig det og så han drar ofte fort hjem igjen 😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan være hjemme en hel arbeidsdag og har vært det i et par år. Jeg jobber 15-20 minutter unna. Hun ringer om det er noe, som regel hører jeg ikke fra henne. Hun kan være alene noen timer på ettermiddagen/tidlig kveld, liker ikke å være alene etter det er mørkt. 

Til nå har det ikke vært så stort behov å være alene om kveldene, da hun er yngst av tre. Den eldste har flyttet ut og nr to flytter ut nå i sommer, så nå må hun øve seg litt mer. 

Anonymkode: 3e326...87e

AnonymBruker
Skrevet

Han kan fint være hjemme en hel arbeidsdag, selv om det er sjeldent. I hverdagen er han hjemme fra skoleslutt kl 14 til 15.30.

Bor i ei lita bygd der "alle kjenner alle" og alt er nært. Tar drøyt 10 minutter å gå til både min jobb og samboers jobb, besteforeldre bor 15 minutter unna. Han har mobil, kjenner naboene og vi har ingen farlige trafikkerte veien i nærheten. 

Anonymkode: 82656...c29

AnonymBruker
Skrevet

Ihvertfall en arbeidsdag. Han blir snart 11 da… Klarer å fikse seg mat og glemmer ikke viktige ting som å slå av ovnen etc. vi bor i middels stor by, men litt utenfor sentrum. Har reelt sett kun en nabo som sjelden er hjemme.

Anonymkode: bb4cd...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 9, han har vært alene hjemme etter skolen fra han var 8, er sjeldent alene en hel dag for han har storesøsken som passer han. Jeg ønsker egentlig ikke at han skal være alene hjemme enda men har ingen valg. Ser jo at han har vokst på det å blitt mer selvstendig. Han har ofte venner med hjem eller er ute å leker. Bor i en liten by, besteforeldrene bor 2 hus unna og vi bor i en lite trafikkert gate. Passer alltid på at telefonen er oppladet så han kan få tak i meg ved behov

Anonymkode: 231c2...c10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2024 den 21.32):

Kan være hjemme en hel arbeidsdag da det er planleggingsdag, eller alene og alene, de er ofte en stor gjeng sammen. Har vært alene hjemme siden 3.klasse i planleggingsdager og noen dager på sommeren. Da kan det sitte 8 barn i stua vår og spise is, skravle og spille spill. Liten by, gåavstand til skolen der man kan ferdes fritt med kollektiv, sykkel og til fots fra man er små. 

Anonymkode: a3027...643

Syns faktisk ikke det er greit at 10åringer er alene så lenge hele uken...

Anonymkode: 614c7...40d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Nå er min yngste 11, men jeg kunne fint latt henne være hjemme alene fra morgen til kveld om det oppstod et behov for det. Hun lager seg mat selv og jeg er helt trygg på at hun slår av komfyr og slikt når hun er ferdig. Hun er fornuftig, jeg vet hun hører røykvarslerne og vi har gode naboer rett ved siden av som hun kan gå til og som jeg kunne bedt om å holde et lite øye med henne. Når det er sagt synes jeg ikke det er greit at barn på den alderen er hjemme alene hele dagen flere dager i strekk eller at de er hjemme alene om natten, selv om de rent praktisk hadde klart seg. 

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn var hjemme hele ettermiddager (altså fra skoleslutt til vi foreldre kom hjem, dvs. 2-4 timer) som 10-åringer uten problemer. De kunne sikkert vært hjemme en hel dag også, men hadde aldri behov for det.'

Barna klarer som regel mer enn foreldrene tror.

Anonymkode: 0e329...24d

AnonymBruker
Skrevet

Da barnet var 10 år var h•n hjemme stort sett ca 2,5 timer hjemme alene om skolen sluttet klokka 13.30 og 3,45  timer om skolen slutta 12.15. Barnet sluttet på SFO som 8 åring og var alene like lenge hjemme alene da også. Bor på et mellomstort sted. Nå er førsteklassingen hjemme alene med 12 åringen 1-2 timer om vi voksne handler på butikken en ettermiddag. Går bra det :) 

Anonymkode: 42ceb...797

AnonymBruker
Skrevet

Oi, ser at vi avviker her (mer enn jeg var klar over)!! Tiåringen her er så og si aldri alene hjemme. Har unntaksvis vært 10-20 min alene (kan kanskje telle det på en hånd). Tror ikke barnet hadde klart seg 2-4 timer på ettermiddagen som en del beskriver og i alle fall ikke en hel dag. 

Anonymkode: 01fc8...3f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, ser at vi avviker her (mer enn jeg var klar over)!! Tiåringen her er så og si aldri alene hjemme. Har unntaksvis vært 10-20 min alene (kan kanskje telle det på en hånd). Tror ikke barnet hadde klart seg 2-4 timer på ettermiddagen som en del beskriver og i alle fall ikke en hel dag. 

Mitt barn på nå 12 år klarte seg et par timer selv fra h•n var 8. Barnet ville heller være hjemme to timer enn å gå på SFO fra etter jul i 2. klasse. Barnet hadde Exploraklokke og ringte om det var noe. Gikk veldig fint. 

Barnet på 7 år tør ikke være hjemme alene enda, men å være alene hjemme med søsken på 12 år går fint i 1-2 timer. De klarer å smøre seg skive med pålegg, varme «rett i koppen nudler», steke seg egg, ha havregryn med melk. Så de finner alltids noe å spise. De ser gjerne på en film eller gamer sammen, leker gjemmeleken eller hopper på trampolinen. Skjer ca 1 gang per uke at eldstemann og yngste er hjemme alene. Eldste er ofte hjemme alene noen timer etter skolen, men han har gjerne med seg venner etter skole og/ eller ordner seg noe mat og drar på trening i tretiden. På torsdag kom jeg hjem klokka 16.00 og da lå barnet og sov 🤣🙈 Sliten tass♥️ 

Anonymkode: 42ceb...797

AnonymBruker
Skrevet

Han kan være alene en hel dag (har ikke sfo/aks). Bor i Oslo, utenfor sentrum. Besøker kompiser/har besøk. Leker ute, gamer. Tar seg bare enkel mat. Han er bare i nabolaget og kompisene er greie gutter.

Anonymkode: 039f4...ba8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva gjør dere da sfo tiden er over etter 4. klasse? Høres merkelig ut å ikke ha trent på dette før.. mine barn har sluttet på sfo til påske i 3. klasse, slik som resten av klassen. De slutter tidlig en dag i uka og har vært alene i 3-4 timer før en av oss voksne har kommet hjem. Helt normalt her.. 

Anonymkode: 2181f...63d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje to timer. Og eneste grunnen er at hen er redd. Kjenner flere yngre barn som kan være alene mye lenger. Barnet mitt er tøff på mye, og er veldig ansvarsfull og flink, men å være alene er ikke den sterke siden. Men kan f.eks. lage middag alene om hen er alene en time eller to.

Det er sjelden hen er alene i det hele tatt, siden hen misliker det og synes det er skummelt. Om hen har en venn på besøk er det noe helt annet, da kan hen være alene hele dagen (om vennen og foreldrene er komfortable med det).

Anonymkode: 8c674...703

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...