AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #1 Skrevet 15. mai 2024 Når 7-åringen kommer hjem kaster han alt han har i hendene rett ned og begynner å klå og ta på alt som jeg har sagt han ikke skal ta på (gå i skapdørene i skjenken, klå på brev/dokumenter som ligger på en kommode - div greier rundt om i leiligheten). Han har et stort lekerom med flere leker, bøker, kostymer og div han heller kan gjøre. Men dette slår aldri feil at han heller vil fikle og klå på ting rundt om kring i stua. Jeg er alene med to barn og for lengst utbrent og vet ikke hva jeg kan si/gjøre for at han heller gjør noe mindre irriterende. -Forventer jeg for mye av ungen? -Dere som har rolige og beherska barn, kunne de aktivisere seg selv som 7-åring? -Er det noen som har noen tips? Mistenker ADHD. Har to barn og det andre barnet er overhodet ikke slik. Anonymkode: b913b...a9b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #2 Skrevet 15. mai 2024 Hvor mye skjermtid har han? Mye skjermtid = rastløsthet, kortere konsetrasjonspenn, tiltaksløshet ++ Hvis ikke: Kanskje han egentlig har behov for tid sammen med deg når han kommer hjem? Sett av en halvtime der han får din fulle oppmerksomhet. Sett han i gang med andre aktiviteter, ikke bare gi beskjed om det, men hjelp ham igang Anonymkode: c5907...0aa 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #3 Skrevet 15. mai 2024 Just now, AnonymBruker said: Hvor mye skjermtid har han? Mye skjermtid = rastløsthet, kortere konsetrasjonspenn, tiltaksløshet ++ Hvis ikke: Kanskje han egentlig har behov for tid sammen med deg når han kommer hjem? Sett av en halvtime der han får din fulle oppmerksomhet. Sett han i gang med andre aktiviteter, ikke bare gi beskjed om det, men hjelp ham igang Anonymkode: c5907...0aa Ingen skjermtid på hverdagene. Anonymkode: b913b...a9b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #4 Skrevet 15. mai 2024 Er det andre ting som gjør at du mistenker adhd? Anonymkode: de4be...67a
megda Skrevet 15. mai 2024 #5 Skrevet 15. mai 2024 høres ut som han vil ha oppmerksomhet og at dette er strategien han benytter i mangel på bedre metoder. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #6 Skrevet 15. mai 2024 Jeg er enig i de som mener at han søker oppmerksomhet og tid sammen med deg. Har du mulighet til å bruke en halvtime sammen med ham, og gjøre noe sammen som kobler ham litt av fra en lang skoledag? Kanskje til og med skjerm kan benyttes her, om du ikke har mulighet. Jeg har ei på 8 som kobler best av etter skoletid/mye sosialt samvær ved bruk av skjerm. En halvtime med Roblox eller lignene (ofte sammen med venner, online eller side om side), og hun er mye lettere i kroppen og smiler mer. Hun trenger å "lade batteriet". Det er som meg om morgenen, før og etter kaffe 😅 Anonymkode: c7f48...26c 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #7 Skrevet 15. mai 2024 Hvordan er han med å fortsette aktiviteten om du hjelper ham i gang? Er det likt i helger eller annerledes da enn på ukedager etter skolen? Anonymkode: cb78f...a60
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #8 Skrevet 15. mai 2024 Så han har ikke sett deg hele dagen og blir bedt om å leke på et annet rom? Har du prøvd å la ham leke der du er? Vi har stua full av leker fordi barna våre fremdeles er i den alderen at de vil helst være nær oss hele tiden. Eldstejenta kan gå på rommet sitt og leke alene noen ganger, men stort sett pusles det, bygges Lego/duplo, males, plastelina, dukker osv osv i nærheten av oss voksne. Får inntrykk av at gutten din bare vil ha kontakt med deg ❤️ Anonymkode: 75871...cac
Akkar Skrevet 15. mai 2024 #9 Skrevet 15. mai 2024 Som andre skriver her vil han ha oppmerksomhet, hvis han styrer på og gjør alt han ikke har lov til. Mine barn lekte kun på rommet hvis de hadde besøk. Hvis du sitter mye på mobil ville jeg prøvd å kutte det helt ut til han var rolig og holdt på med sitt.
Fighter83 Skrevet 15. mai 2024 #10 Skrevet 15. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når 7-åringen kommer hjem kaster han alt han har i hendene rett ned og begynner å klå og ta på alt som jeg har sagt han ikke skal ta på (gå i skapdørene i skjenken, klå på brev/dokumenter som ligger på en kommode - div greier rundt om i leiligheten). Han har et stort lekerom med flere leker, bøker, kostymer og div han heller kan gjøre. Men dette slår aldri feil at han heller vil fikle og klå på ting rundt om kring i stua. Jeg er alene med to barn og for lengst utbrent og vet ikke hva jeg kan si/gjøre for at han heller gjør noe mindre irriterende. -Forventer jeg for mye av ungen? -Dere som har rolige og beherska barn, kunne de aktivisere seg selv som 7-åring? -Er det noen som har noen tips? Mistenker ADHD. Har to barn og det andre barnet er overhodet ikke slik. Anonymkode: b913b...a9b Å hilse når man kommer inn er normalt, begynn med dette. "Du må vaske hendene dine med en gang du kommer hjem fra skolen" (uavhengig av hvor rene hendene hans er). "Er du sulten så ta deg et eple eller en banan før maten er ferdig". (Stopp han i å gå i skapene og vis han hvor dette ligger). Fortsetter han uten å høre etter så gir du han en advarsel om at han må gå på rommet sitt om han ikke roer seg ned og hører etter. Hører han ikke etter så må du ta grep og ta med barnet på rommet sitt og sier han får være der til han har roet seg ned. Han får ikke komme ut før han har roet seg ned(fortsett konsekvent med dette til han er rolig uansett hvor sinna og frustrert han er). Når han er rolig når han kommer ut så tar du med han med inn på rommet igjen for å snakke om hvorfor han måtte være på rommet sitt. Viktig å oppføre seg og dette må barn lære via foreldre. Handlingene til foreldre er en ting en annen er at man må snakke med barna om dette. Ikke automatisk sånn at man forstår uskrevne regler da man ikke blir lært opp i dem alle. Endret 15. mai 2024 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #11 Skrevet 15. mai 2024 Det er normalt at ungen heller vil være i samme rom som deg. Du ksn forsøke å sette leker i stua eller la han drive på kjøkkenbordet. Anonymkode: b12cf...00c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #12 Skrevet 15. mai 2024 Synes det er rart at en 7åring har interesse av å gå å «fikle» borti ting og tang, dette var mer noe barna gjorde her når de var i 2års alderen. Det må jo være en grunn til at han holder på slik, tenker også oppmerksomhet/kjedsomhet/rastløshet. - Hva med å sette frem noen leker på stua/i samme rom hvor du er? Og hjelp han i gang, og deretter si «nå må jeg gå å lage middag, så kommer jeg å leker igjen om en liten stund». Her har vi alltid leker i stua, Lego han bygde en dag eller to tidligere; alltid enklere å komme igang selv når han kan fortsette med leken fra dagen før. - Ha tegnesaker/plastelina/nabbi lett tilgjengelig, og sett frem på bordet så det også er lett tilgjengelig for barna. Her går gutten å setter i gang med aktiviteter så fort jeg setter det på bordet. Tenker rutiner er viktig, og hjelpe barnet å «koble av» når han kommer hjem fra en lang dag på skolen/sfo. Å forvente at han skal sysselsette seg selv, når han både er sliten og sulten osv, tenker jeg er å kreve mye. Og det skader ikke med 30min barne-TV når han kommer hjem, om han kan legge seg ned i sofaen og slappe av. Tenker du kjenner barnet ditt best, og vet hvordan han slapper av best. Her er gutten såpass sliten når han kommer hjem fra sfo, så han ser barne-TV frem til middagen er ferdig. Stort sett ser han 15-20min, før han begynner å leker seg med lekene som står i samme rom (altså på stua). Han får den tiden han trenger på å få «puste ut». Anonymkode: b9cb9...2d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå