AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #1 Skrevet 15. mai 2024 Jeg er en kvinne i slutten av 30-årene som vurderer en uke alene i Hellas i juni. Jeg har aldri reist alene før, og lurer på om noen vil dele erfaringer? Er det noe som er lurt å tenke på, ha med, tips og triks? Jeg ser for meg at jeg spiser måltidene på rommet, nyter strand og sol på dagen, og vin og bok på balkongen på kvelden. Målet med reisen er bare sol, bad og avslapning, ingenting annet. Hvordan er det å bestille solstol og parasoll når man bare er en? Kjenner faktisk at det er noe jeg gruer meg mest til, i tillegg til selve reisen med flyplass, buss, finne frem osv. Synes alle som reiser alene er knalltøffe, og det vil jeg også være! Anonymkode: f5608...4e0 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #2 Skrevet 15. mai 2024 Jeg reiser alene de fleste gangene. I år blir det en tur til en gresk øy. Om bosted ikke er så langt fra flyplassen så tar jeg bare en taxi. Pythagorion på Samos ligger ikke langt fra flyplassen. Det samme med Skiathos. Jeg tar meg helt vanlige ting/klær som passer til en solferie. Powerbank synes jeg er viktig. Har også noe fra Enklere Liv som gjør at jeg får smurt meg på ryggen. Myggmiddel kan være lurt, men det får du også på apoteket der nede. Har med en liten telysestake og telys. Koselig å ha på balkongen på kveldene. Om det er vannkoker på rommet tar jeg med et termokrus som også er presskanne samt kaffe hjemmefra. Jeg bare går ned på stranda og finner en ledig solseng. Noen steder vet jeg de vil at du skal betale for 2 senger og parasoll, men det har jeg aldri opplevd. Jeg lurer virkelig på hvorfor du vil sitte på rommet ditt og spise alle måltidene? Noen av min glede ved å reise er å gå ut og spise. Prøver ofte lokale retter. Er jeg på stranda så inntas lunsj på en taverna. Anonymkode: 61b4c...600 3
Gjest Bromance Skrevet 15. mai 2024 #3 Skrevet 15. mai 2024 Jeg reiser ofte alene til "Syden". Dvs jeg kjører egen bil gjennom Danmark, Tyskland og ned til sør i Frankrike. (Noen ganger via Nederland og Belgia, evt Italia). Der jeg pleier å dra så koster det ikke ekstra med strandstol.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #4 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg reiser alene de fleste gangene. I år blir det en tur til en gresk øy. Om bosted ikke er så langt fra flyplassen så tar jeg bare en taxi. Pythagorion på Samos ligger ikke langt fra flyplassen. Det samme med Skiathos. Jeg tar meg helt vanlige ting/klær som passer til en solferie. Powerbank synes jeg er viktig. Har også noe fra Enklere Liv som gjør at jeg får smurt meg på ryggen. Myggmiddel kan være lurt, men det får du også på apoteket der nede. Har med en liten telysestake og telys. Koselig å ha på balkongen på kveldene. Om det er vannkoker på rommet tar jeg med et termokrus som også er presskanne samt kaffe hjemmefra. Jeg bare går ned på stranda og finner en ledig solseng. Noen steder vet jeg de vil at du skal betale for 2 senger og parasoll, men det har jeg aldri opplevd. Jeg lurer virkelig på hvorfor du vil sitte på rommet ditt og spise alle måltidene? Noen av min glede ved å reise er å gå ut og spise. Prøver ofte lokale retter. Er jeg på stranda så inntas lunsj på en taverna. Anonymkode: 61b4c...600 Hadde du visst hva enkelte folk bruker vannkokeren til så hadde du ikke brukt den 🫣 Anonymkode: 773d7...35e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #5 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg reiser alene de fleste gangene. I år blir det en tur til en gresk øy. Om bosted ikke er så langt fra flyplassen så tar jeg bare en taxi. Pythagorion på Samos ligger ikke langt fra flyplassen. Det samme med Skiathos. Jeg tar meg helt vanlige ting/klær som passer til en solferie. Powerbank synes jeg er viktig. Har også noe fra Enklere Liv som gjør at jeg får smurt meg på ryggen. Myggmiddel kan være lurt, men det får du også på apoteket der nede. Har med en liten telysestake og telys. Koselig å ha på balkongen på kveldene. Om det er vannkoker på rommet tar jeg med et termokrus som også er presskanne samt kaffe hjemmefra. Jeg bare går ned på stranda og finner en ledig solseng. Noen steder vet jeg de vil at du skal betale for 2 senger og parasoll, men det har jeg aldri opplevd. Jeg lurer virkelig på hvorfor du vil sitte på rommet ditt og spise alle måltidene? Noen av min glede ved å reise er å gå ut og spise. Prøver ofte lokale retter. Er jeg på stranda så inntas lunsj på en taverna. Anonymkode: 61b4c...600 Anonymkode: 773d7...35e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #6 Skrevet 15. mai 2024 https://www.google.com/amp/s/www.thesun.co.uk/travel/4313406/this-disgusting-thing-guests-do-with-hotel-room-kettles-will-put-you-off-ever-using-one-again/amp/ Anonymkode: 773d7...35e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #7 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anonymkode: 773d7...35e Folk har fetisj på å runke med kontaktflater, så... Anonymkode: a13ef...459
Amossa Skrevet 15. mai 2024 #8 Skrevet 15. mai 2024 Jeg var på din alder da jeg reiste første gang til Syden. Da dro jeg til Kypros, for der hadde jeg vært året før med mann og barn. Siden har vært på mange feriereiser alene, til Italia, Spania, Prtugal og Hellas. Greske øyer var i mange år en favoritt, og jeg har vært på mange. Mitt beste råd er å velge et hotell nær sentrum slik at du slipper å ta taxi dersom du rusler ut en tur om kvelden. Det er bedre å ta buss/båt til stranden enn å være avhengig av transport om kvelden. Ellers er der ingen grunn til at du ikke kan spise middag ute alene om kvelden. Ingen kjenner deg der du er, så ikke bry deg om hva andre tenker. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #9 Skrevet 15. mai 2024 Har reist alene en gang, og det var positivt! Gikk lange turer (ingen gidder å gå så langt jeg vil) osv. Jeg satt pris på å kunne lage middag og være «på rommet» om kvelden. Spiste heller lunsj ute/på restaurant. Da var man mye mindre synlig som alenespisende. Og jeg kostet på meg taxi til og fra flyplassen - du må jo finne ut av alt om busser og transport selv, og passe på tingene dine selv hele tiden, og da var det veldig greit med taxi. Ps: koker man opp vann i vannkokeren et par ganger er vel de fleste bakterier døde? Det tenker i alle fall jeg og har aldri hatt noen problemer med det. Anonymkode: c4258...492 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #10 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har reist alene en gang, og det var positivt! Gikk lange turer (ingen gidder å gå så langt jeg vil) osv. Jeg satt pris på å kunne lage middag og være «på rommet» om kvelden. Spiste heller lunsj ute/på restaurant. Da var man mye mindre synlig som alenespisende. Og jeg kostet på meg taxi til og fra flyplassen - du må jo finne ut av alt om busser og transport selv, og passe på tingene dine selv hele tiden, og da var det veldig greit med taxi. Ps: koker man opp vann i vannkokeren et par ganger er vel de fleste bakterier døde? Det tenker i alle fall jeg og har aldri hatt noen problemer med det. Anonymkode: c4258...492 Takk for gode tips! Reiseselskapet tilbyr busstransport til og fra hotellet, så da velger jeg det sammen med antakelig mange andre fra samme fly. Det føles trygt. Å spise en solid lunsj ute, og heller bare enkel kvelds på rommet er det jeg også synes høres forlokkende ut. Tror middag ute blant alle familiene og parene ville føltes veldig ensomt, men hvem vet. Og jeg tenker som deg ang vannkokeren, i tillegg kan den vel vaskes med kokende såpevann. Det går nok fint. Anonymkode: f5608...4e0
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #11 Skrevet 15. mai 2024 Dro på aleneturer til syden hvert år før det ble mann og barn. Elsker det. En uke alene med bøker og turer langs stranda, legge seg tidlig, stå opp tidlig… all inklusive så man slipper å forlate resorten. 👏👏👏 Anonymkode: 606c8...46d 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #12 Skrevet 15. mai 2024 Amossa skrev (10 minutter siden): Jeg var på din alder da jeg reiste første gang til Syden. Da dro jeg til Kypros, for der hadde jeg vært året før med mann og barn. Siden har vært på mange feriereiser alene, til Italia, Spania, Prtugal og Hellas. Greske øyer var i mange år en favoritt, og jeg har vært på mange. Mitt beste råd er å velge et hotell nær sentrum slik at du slipper å ta taxi dersom du rusler ut en tur om kvelden. Det er bedre å ta buss/båt til stranden enn å være avhengig av transport om kvelden. Ellers er der ingen grunn til at du ikke kan spise middag ute alene om kvelden. Ingen kjenner deg der du er, så ikke bry deg om hva andre tenker. Takk for tips! Og du har helt rett ang å spise ute. Ubehaget rundt følelsen av å bli "glodd på" (og stakkarsliggjort) er nok fort mest i eget hode. Håper jeg våger middag ute, det hører liksom med til opplevelsen av å reise alene. Anonymkode: f5608...4e0 1
Gjest Bromance Skrevet 15. mai 2024 #13 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for tips! Og du har helt rett ang å spise ute. Ubehaget rundt følelsen av å bli "glodd på" (og stakkarsliggjort) er nok fort mest i eget hode. Håper jeg våger middag ute, det hører liksom med til opplevelsen av å reise alene. Anonymkode: f5608...4e0 Jeg kvier meg faktisk også litt til å spise ute alene. Bor stort sett på leilighetshotell da, og lager egen mat. Men spiser jo alene på vei ned, så ligger nok bare i hodet
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #14 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Å spise en solid lunsj ute, og heller bare enkel kvelds på rommet er det jeg også synes høres forlokkende ut. Tror middag ute blant alle familiene og parene ville føltes veldig ensomt, men hvem vet. Anonymkode: f5608...4e0 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for tips! Og du har helt rett ang å spise ute. Ubehaget rundt følelsen av å bli "glodd på" (og stakkarsliggjort) er nok fort mest i eget hode. Håper jeg våger middag ute, det hører liksom med til opplevelsen av å reise alene. Anonymkode: f5608...4e0 I slutten av 30-åra? Så klarer du ikke spise middag ute på egenhånd, da er det på tide å utvikle sine sosiale evner og fjerne alt av usikkerhet. Usikkerheten din lyser igjennom, gjør noe med det. Jeg reiser alltid på egenhånd, elsker å spise ute. Spiser alle måltider ute, til og med frokost. Kjøpe en dyr hotel frokost er wasted money og trist. Å reise på egenhånd er det største utviklingen du kan gjøre som menneske. da må du gjøre ting selv. Ut av flokklivet, nordmenn er jo ekstreme når det kommer til saueflokk. Slipp deg løs, ut av tvangstrøya! Friheten er livet..... Anonymkode: 28a0c...f9a 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #15 Skrevet 16. mai 2024 jeg har med en oppvasktablett som jeg knuser litt av i vannkokeren og sørger for å rengjøre den grundig, og jeg bruker solkrem spray så jeg får dekket ryggen, elsker denne: COOLA Classic Spray SPF30 Pina Colada 177ml | Vita.no Aftersun i samme er "til å dø for" Ellers er det å reise alene helt supert! Nyt turen, dette fikser du.. Anonymkode: f6a66...ad1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #16 Skrevet 16. mai 2024 Jeg har vært mye på reise alene, også til andre verdensdeler, da jeg reiser litt i jobb. Det er null problem, jeg gjør akkurat det samme som når jeg reiser med mannen, med to unntak; - Forhandsbestiller bil via hotell eller seriøs aktør, i stedet for å hoppe inn i en taxi. - Spiser gjerne middag på hotellrestaurant eller rommet, med mindre jeg er i byer jeg er veldig trygg på, der mange gjør dette, som Tokyo eller New York. Men går gjerne ut på restaurant til middag. Solstol er ikke noe problem. Man sier bare "for one", i stedet for "for two". De drar gjerne sengene litt fra hverandre, så du slipper å ligge tett opp til en annen. Og jeg reiser med egen mini-vannkoker slik at jeg er sikret morgen-kaffen 😅 Anonymkode: 50406...bda 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #17 Skrevet 16. mai 2024 Jeg reiste alene til Kroatia i fjor. Bestilte rom privat, ble invitert av eierne på pizzakveld i hagen sammen med andre gjester i huset. Jeg gikk ut og spiste noen kvelder. Den ene kvelden ble jeg sittende og snakke med en nederlandsk dame på nabobordet som også reiste alene. Det er noe du kan være oppmerksom på, kvinner som reiser alene har et slags fellesskap. Jeg kan absolutt anbefale å reise alene, jeg er litt var på det dere skriver om å bli beglodd på restauranter, men jeg synes det hjelper med bok. Å leie parasoll og solstol alene har jeg aldri hatt et problem med. Jeg snakker gjerne litt med betjeningen i håp om at de holder et ekstra øye med tingene mine hvis det skulle være noe. Selvfølgelig ikke en garanti men jeg tenker at det kanskje hjelper litt. Jeg ser ikke på meg selv som tøff som reiser alene, for meg er det normalt. Anonymkode: 62822...58c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #18 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg reiste alene til Kroatia i fjor. Bestilte rom privat, ble invitert av eierne på pizzakveld i hagen sammen med andre gjester i huset. Jeg gikk ut og spiste noen kvelder. Den ene kvelden ble jeg sittende og snakke med en nederlandsk dame på nabobordet som også reiste alene. Det er noe du kan være oppmerksom på, kvinner som reiser alene har et slags fellesskap. Jeg kan absolutt anbefale å reise alene, jeg er litt var på det dere skriver om å bli beglodd på restauranter, men jeg synes det hjelper med bok. Å leie parasoll og solstol alene har jeg aldri hatt et problem med. Jeg snakker gjerne litt med betjeningen i håp om at de holder et ekstra øye med tingene mine hvis det skulle være noe. Selvfølgelig ikke en garanti men jeg tenker at det kanskje hjelper litt. Jeg ser ikke på meg selv som tøff som reiser alene, for meg er det normalt. Anonymkode: 62822...58c Det glemte jeg i mitt innlegg. Noe av det frustrerende med å reise alene er de gangene du trenger at noen passer på tingene. Er jeg på strand/basseng spør jeg den som er nærmest om de kan passe på. Er jeg i lounge etc. og må på toalett, tilsvarende, spør en som sitter der. (og får ofte spørsmålet tilbake når jeg er ferdig) På fly lar jeg bare ting ligge, tenker det skal mye til å være tyv i en slik situasjon. Ved restaurantbesøk spør jeg alltid om jeg kan bruke toalett før jeg setter meg. Anonymkode: 50406...bda 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #19 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I slutten av 30-åra? Så klarer du ikke spise middag ute på egenhånd, da er det på tide å utvikle sine sosiale evner og fjerne alt av usikkerhet. Usikkerheten din lyser igjennom, gjør noe med det. Jeg reiser alltid på egenhånd, elsker å spise ute. Spiser alle måltider ute, til og med frokost. Kjøpe en dyr hotel frokost er wasted money og trist. Å reise på egenhånd er det største utviklingen du kan gjøre som menneske. da må du gjøre ting selv. Ut av flokklivet, nordmenn er jo ekstreme når det kommer til saueflokk. Slipp deg løs, ut av tvangstrøya! Friheten er livet..... Anonymkode: 28a0c...f9a Nå var det ikke akkurat slik at jeg forsøkte å skjule usikkerheten heller, da. Du er heldig som ikke kjenner et snev av noe slikt, men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er spesielt unormal som kjenner på at akkurat middags-situasjonen i syden vil være kjip alene. Ferien skal nytes uansett. Ts Anonymkode: f5608...4e0 3
Svett.svele Skrevet 16. mai 2024 #20 Skrevet 16. mai 2024 Jeg reiste til Hellas alene for første gang i fjor, så kan fortelle litt hva jeg tenkte og gjorde - Bestilte via reiseselskap og inkluderte transport til og fra hotell/flyplass. Da slapp jeg styre med det selv og følte det var tryggere siden jeg reiste sent på kvelden. - Brukte litt ekstra penger så jeg kunne ha privat basseng til rommet mitt. Da slapp jeg hele solseng på stranda opplegget og problemet med å få folk til å passe på ting. Og følte ikke så på å sitte alene. Gikk heller ned på stranden på kvelden og så på solnedgangen. Storkoste meg med eget basseng, men gikk ned i restauranten på hotellet for å spise lunsj. Hadde inkludert frokost på hotellet og så mange som satt alene. - Brukte airpods når jeg spiste ute om kvelden eller hadde med en bok. Folk bryr seg fint lite om det og regner med at den man reiser med er syk eller lignende virket det som. Så også en kvinne på samme restaurant som også hadde airpods og var alene, så det virker ikke som noe uvanlig. - Snappet aktivt med venner for å oppdatere og for å føle meg litt mindre ensom. Jeg trives veldig godt i eget selskap, men etter 3-4 dager begynte jeg å kjenne litt på det å være så mye rundt fremmede som ikke snakker samme språk. - Var ikke ute senere enn kl 23 og drakk ikke mye alkohol. Bare rett og slett fordi jeg følte meg mer sårbar alene, om det skulle skje noe ubehagelig. - Tok med meg koffert og veske inn på toalettet på flyplassen. Altså helt inn på det lille avlukket - Brukte liten crossbody veske når jeg gikk rundt i byen og på sightseeing, for å sikre at penger, bankkort og mobil ikke skulle bli stjålet. Også null problem med tanke på toalett. Passet lå låst inn i safen på hotell rommet hele tiden. Hadde som sagt aldri reist alene før, men alt gikk kjempebra! Kunne absolutt gjort det igjen. Veldig godt å kunne gjøre det man selv vil, når man vil og bare kose seg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå