Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg jobbet bare deltid i fjor i bedriften og fikk i år en 40% stilling. Fikk beskjed om at feriepenger ikke dekker ferietrekk(?), og at jeg kan reservere meg mot 5-ukers ferietrekk. Hva skjer når jeg reserverer meg? Skal ha 2 uker ferie i sommer. Får jeg da 2 uker mindre lønn, og slipper trekk for de andre 3 ukene? Jeg skjønner ikke dette helt. Mistet moren min nå i januar så jeg føler meg veldig uten en etablert voksenperson å spørre. Håper noen kan hjelpe meg!

Anonymkode: bf0d8...48b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du reserverer deg så blir du trukket for 2 uker ferie. Du må da jobbe de resterende ukene og kan ikke ta ferie med lønn resten av året. Da må du i såfall ta ulønnet ferie. 

Anonymkode: 6a60f...f20

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du reserverer deg så blir du trukket for 2 uker ferie. Du må da jobbe de resterende ukene og kan ikke ta ferie med lønn resten av året. Da må du i såfall ta ulønnet ferie. 

Takk for svar! Betyr det da at jeg får halve vanlige månedslønn i måneden jeg får feriepenger, i tilegg til feriepengene? 

AnonymBruker
Skrevet

Du er pliktig å avvikle ferie i den grad feriepengene dekker lønnsbortfallet, så første bud er å høre med lønnsavdelingen hvor mange feriedager feriepengene dine dekker. Husk at all ferie er uten lønn så du vil trekkes for den ferien du skal ta ut i år.

Anonymkode: c4915...3b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du reserverer deg så blir du ikke trukket for ferie i juni, men du blir trukket når du avvikler ferie.

Anonymkode: 72c89...7c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er pliktig å avvikle ferie i den grad feriepengene dekker lønnsbortfallet, så første bud er å høre med lønnsavdelingen hvor mange feriedager feriepengene dine dekker. Husk at all ferie er uten lønn så du vil trekkes for den ferien du skal ta ut i år.

Anonymkode: c4915...3b7

Takk for svar! Er det uvanlig å reservere seg? Jeg vil ikke være til bry for arbeidsgiver, samtidig som jeg prøver legge opp sommeren slik at jeg tjener nok til å klare meg greit. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar! Er det uvanlig å reservere seg? Jeg vil ikke være til bry for arbeidsgiver, samtidig som jeg prøver legge opp sommeren slik at jeg tjener nok til å klare meg greit. 

Absolutt ingen vil stusse på det. Jeg jar fått motsatt reaksjon :"hææ, skal du ha full ferie??? Jammen du startet jo i oktober?? Du MÅ ikke det, altså, da får du dårlig råd den mnd!"

Anonymkode: 328d9...e12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De sier i fra nettopp fordi de er oppmerksomme, og at de ønsker gi deg en mulighet til å ta ett økonomisk smart valg.

Anonymkode: 72c89...7c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Betyr det da at jeg får halve vanlige månedslønn i måneden jeg får feriepenger, i tilegg til feriepengene? 

Den måneden det trekkes for ferie og du får utbetalt feriepenger, så trekkes du da for to uker ferie. Veldig vanlig at dette skjer i juni. 

Jobber med dette selv og går for tiden gjennom alle ansatte hos oss. De som ikke har feriepenger til å dekke full ferie tar jeg en prat med og gjør de oppmerksom på dette. De kan velge å kun trekkes det feriepengene dekker. Helt vanlig! Og et godt tegn at din arbeidsplass gjør dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ca 50% i kommunen, og har feriepengegrunnlag til å dekke to uker ferie - så da måtte jeg søke om å bare bli trekt for to uker. Lederen din burde være klar over hvilke rutiner dere har, og du er ikke til bry når du prøver å sikre deg økonomisk!

Anonymkode: d4252...cfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...