Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I lønnssamtalen, lønner deg seg å komme med et krav? 
Jeg har nettopp gått opp 15.000 ifbm. Sentralt oppgjør, nå kommer det lokale oppgjøret - og jeg skal i lønnssamtale med sjefen. Etter det sentrale oppgjøret mangler jeg 38.000,- på å nå et mål jeg har hatt lenge. Dvs. En total lønnsøkning på 54.000. Det går langt utover det som er satt som ramme, og jeg er usikker på om jeg i det hele tatt «tørr» å kreve så mye. Redd samtalen bare blir negativ. Sjefen er ekstremt dyktig på motargumenter, og er generelt beintøff i slike samtaler.

Jeg har gode forhandlingskort, men «dessverre» var jeg i mammaperm i fjor, så jeg jobbet kun 7 mnd i 2023. I år har jeg så langt levert gode prestasjoner, og hevder meg på mye.

Hva har dere krevd i lønssamtaler?

Anonymkode: 40423...13c

Skrevet

Det viktigste jeg tenker når jeg går inn i en lønnssamtal er:

1. Dette er ikke e forhandling, ingen kommer til å gi meg noe over bordet

2. Bruker aldri ordet krav, men heller ord som forventning, rettferdig lønn osv.

3. Gjør forarbeid ift å ha en viss innsikt i hva som er normal lønn i stilling der man jobber og med tilsvarende ansiennitet

4. Har konkrete eksempel på hva jeg bidrar med for bedriften som gjør at jeg mener en lønnsøkning er riktig

Man får alltid tilbake at «ja, skal en få mer så blir det mindre på en annen». Da sier jeg bare ting som at ja jeg ønsker bare en anstendig/rettferdig lønn, og evt. at det har jeg forståelse for, og at jeg antar fordelingen blir fordelt etter hvordan man bidrar og at jeg bare belyser hvordan jeg mener jeg selv bidrar.

Dette er bare mine tips, og det har fungert fint i mine arbeidsforhold 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...