Gå til innhold

Hvem bestemmer taksten på boligen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser takst mannen skriver fra boligen er verdt? Må det ligge ved i rapporten.Hvis jeg er uenig i veldig lav takst? 

Anonymkode: 2ae99...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvem bestemmer prisantydning? Når prisantydning skal settes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem bestemmer prisantydning? Når prisantydning skal settes?

Altså, det er megler og takstmann som kjenner markedet i området best. De er best når det kommer til prissetting. Du kan sikkert protestere og si til megler at "NEI, den prisantydningen vil jeg ikke ha, sett 300 000 mer i salgsannonsen"... og da gjør jo megler det, mot bedre vitende, og resultatet er jo bare da at du sannsynligvis ikke får solgt, eller får bud langt under det.

MARKEDET bestemmer prisen på boliger. Og megler kjenner markedet! Du får ikke mer enn hva markedet mener akkurat din bolig er verdt.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du som selger bestemmer selvsagt hva du vil selge boligen for. Megler kan selvfølgelig komme med råd, men det er jo til syvende og sist du som bestemmer.

Trodde ikke det var så vanlig lenger at takstmenn drev med verdisetting ved normale boligsalg, men det er igjen bare et estimat og du kan selge boligen for akkurat hva du vil uavhengig av hva som står i takstrapporten.

Anonymkode: be8a9...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takst bestem av takstmann 

Prisantydning av selger

Er du uenig kan du prøve ny takstmann 

Anonymkode: ed700...43c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her utretter takstmann kun tilstandsrapport. Megler kommer med prisantydning.

Anonymkode: 2bc20...0d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takstmann setter ofte pris på utbedring av feil og bygningsmessige avvik for å utbedre en TG2 eller TG3 i takstrapporten, men prisantydning på boligen setter megler i samråd med selger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er megler i samråd med selger. Hos meg ville megler at vi skulle legge ut huset for 5,7 mill, mens jeg sa 5.850 000,-. Huset ble lagt ut til prisantydning 5.850 000, og solgt dagen etterpå til prisantydning,

Men jeg har lest noen tilstandsrapporter nylig hvor takstmannen har satt takst, så man kan også be takstmann sette takst, det er opp til selger.

Anonymkode: 3dcd2...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...