Gå til innhold

Hva var dine symptomer da du ble utbrent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før jul i fjor var jeg helt utmattet. Hodepine flere dager i strekk, stiv og øm muskulatur og svimmel. Er en typisk småbarnsmor med full jobb, to barn, mye nattevåk og husarbeid. Legen mente det kunne være starten på utbrenthet. Jeg ble da sykmeldt i 3 uker for å hvile, men følte jeg ikke klarte å slappe av slik jeg burde. Kroppen faller liksom ikke til ro, selv om jeg prøver. Dette er et tilbakevendende problem. Men om jeg først sovner dypt faller jeg helt sammen, og kan sove lenge. Da våkner jeg ofte opp med dundrende hodepine.

Da jeg begynte på jobb igjen etter sykmeldingen gikk jeg ned i 80% stilling og følte dette hjalp litt. Men likevel er jeg ofte helt tappet for krefter. 

I går hadde jeg en merkelig kroppslig reaksjon. Jeg begynte å få frostrier, og måtte legge meg i sengen med ulljakke og bukse selv om det var over 20 grader ute. Hadde hodepine og veldig øm og vond muskulatur. Smertene flytter seg på en måte rundt i kroppen. I dag har dette fortsatt og det er først nå jeg har vært i stand til å stå opp av sengen. Føler meg helt utslitt og bare det å gå over gulvet er tungt. 

Er det noen som kjenner igjen slike symptomer relatert til utbrenthet? 

Anonymkode: 07aec...50e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før jul i fjor var jeg helt utmattet. Hodepine flere dager i strekk, stiv og øm muskulatur og svimmel. Er en typisk småbarnsmor med full jobb, to barn, mye nattevåk og husarbeid. Legen mente det kunne være starten på utbrenthet. Jeg ble da sykmeldt i 3 uker for å hvile, men følte jeg ikke klarte å slappe av slik jeg burde. Kroppen faller liksom ikke til ro, selv om jeg prøver. Dette er et tilbakevendende problem. Men om jeg først sovner dypt faller jeg helt sammen, og kan sove lenge. Da våkner jeg ofte opp med dundrende hodepine.

Da jeg begynte på jobb igjen etter sykmeldingen gikk jeg ned i 80% stilling og følte dette hjalp litt. Men likevel er jeg ofte helt tappet for krefter. 

I går hadde jeg en merkelig kroppslig reaksjon. Jeg begynte å få frostrier, og måtte legge meg i sengen med ulljakke og bukse selv om det var over 20 grader ute. Hadde hodepine og veldig øm og vond muskulatur. Smertene flytter seg på en måte rundt i kroppen. I dag har dette fortsatt og det er først nå jeg har vært i stand til å stå opp av sengen. Føler meg helt utslitt og bare det å gå over gulvet er tungt. 

Utbrenthet kan jo ha mange forskjellige  symptomer, sykdomsfølelse, stress, adrenalin, uro og utmattelse er blant de. Tenker du selv at du er utbrent så er det nok det, da hjelper det sjeldent med 3 uker sykemelding og tilbake til samme kjøret. Men ta deg en tur til lege sjekk opp i evt mangler eller infeksjon og snakk med han om dine mistanker om utbrenthet. 

Anonymkode: 5b1f2...8f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk leeenge med mye smerter i kroppen, problemer med søvn, svimmelhet, mageproblemer, tinnitus, hodepine og angstsymptomer. Var hos legen flere ganger og ble utredet for revmatisme, utredning ifht svimmelhet, mr av hodet (pga svimmelhet), masse blodprøver osv. Fant ingenting. Ingen av legene jeg var hos tenkte tanken på utbrenthet. Jeg ble først sykmeldt 50 %, men etter at jeg begynte i behandling hos psykomotorisk fysioterapeut ble sykmeldingen økt til 100. Etter et par mndr følte jeg meg litt bedre og startet opp i 40 % jobb igjen. Det tok ikke lange tiden før det sa skikkelig pang! Da ble jeg så dårlig at jeg endte opp sengeliggende i flere uker. Det er det verste jeg har opplevd og får fortsatt «traumereaksjoner» når jeg tenker tilbake på det. Jeg sov nesten ikke på et halvt år, jeg hadde sterk angst, svært nedstemt, vondt over alt, migrene flere ganger i uka, null matlyst og totalt utmattet. Klarte knapt å gå en runde i huset eller ta en dusj før jeg måtte hvile i timesvis igjen. 
Så ja, kjenner meg igjen i det du beskriver 💙 
Håper du tar det på alvor og tenker på deg selv fremover! 

Anonymkode: 95d69...6d9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Følelsen av å alltid være i beredskap, full av adrenalin, hyppig hjertebank, svimmel, ukonsentrert, glemsk, utslitt av det minste, må hvile etter alle hverdagsaktiviteter, øresus, følte meg overveldet av alle avgjørelser, store søvnproblemer, følelsen av å ha en sprettball i hodet. 

Anonymkode: 9150f...a38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i de siste to innleggene- bortsett fra at jg ikke klarer å hvile- føler meg ikke trøtt og sliten, bare koko og tåler ikke noe

Anonymkode: 0a8b4...858

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet å glede meg over ting jeg tidligere gjorde 

Anonymkode: 5b08d...ada

• Hjerte 1
Skrevet

Er flere ting her som ligner på long covid

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble likegyldig og følelsesløs, og bestandig trøtt, uansett hvor mye jeg sov. Var som om livet ikke vedrørte meg. Eneste følelser jeg kan huske at jeg hadde var at jeg ble stresset av tanken på enhver oppgave. Jeg hadde penger på konto, men å godkjenne/betale fakturaer var en uoverkommelig oppgave liksom. Jeg orket ikke forholde meg til slikt. Var mye som å leve i en boble. Jeg eksisterte, men det var det. 

Anonymkode: 45996...f98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble likegyldig og følelsesløs, og bestandig trøtt, uansett hvor mye jeg sov. Var som om livet ikke vedrørte meg. Eneste følelser jeg kan huske at jeg hadde var at jeg ble stresset av tanken på enhver oppgave. Jeg hadde penger på konto, men å godkjenne/betale fakturaer var en uoverkommelig oppgave liksom. Jeg orket ikke forholde meg til slikt. Var mye som å leve i en boble. Jeg eksisterte, men det var det. 

Anonymkode: 45996...f98

Denne,akkurat det samme! Tenke at å sykemelde seg kan være det første man kan gjøre men det aller beste er å endre vanene hjemme, i livet og ikke minst på jobb ellers havner man der igjen til syvende å sist å man blir ikke kvitt problemene! Jeg jobbet 11 timers arbeidsdag og tok på meg arbeidsoppgavene hjemme også og til slutt så sa det pang, jeg traff veggen som ga meg en heftig sykdom som har ligget i bakgrunnen å surret til den kom fram

Anonymkode: 23281...80d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine symptomer var hyppige infeksjoner, unormal trøtthet/slitenhet, irritabilitet, sinne, nedstemthet, store konsentrasjons- og hukommelsesprobleme, samt en manglende evne til å koble av. Jeg tenkte på jobb 24/7.

På jobb, før jeg ikke klarte mer, tok jeg på meg mer og mer arbeid, men klarte ikke selv de enkleste arbeidsoppgavene. Gikk rundt grinete og sur, med kronisk hodepine, i ca 8 mnd tid. 

Anonymkode: 034f4...8f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2024 den 17.20):

Hjertebank, skikkelig hjertebank. Lite søvn 

Anonymkode: 04e1c...b12

Gjest Luksusbia
Skrevet

Jeg merket det på at kroppen min streiket hvis du skjønner? Hodepine og magesmerter/ fordøyelsesproblemer og sosial angst. I over to mnd hørte jeg på fornuft og presset meg så hardt på jobb, til slutt orket jeg ikke lage mat/ drikke og sov så lite at jeg endte opp på dps i fem uker. Måtte si opp jobben også, men det tok ett år før jeg fungerte alene i egen leilighet. Måtte bo noen mnd hos mine foreldre, både fordi dps hadde skrevet/ sagt at faren for selvmord var stor. Dette er over 15 år siden. Skjønner at ikke ts har samme valg siden hun har barn, men du må hvile hver eneste gang du får mulighet til det. Egen helse har vi alle ett ansvar for å ta vare på, så snakk med fastlege og psykolog for å få litt terapi

AnonymBruker
Skrevet
Lolalot skrev (12 timer siden):

Jaaa jeg tror jeg har det😭

AnonymBruker
Skrevet
Lolalot skrev (12 timer siden):

Jaaa tenker du på de overaktiverte og med glemsel osv?

Har du lc? Jeg tror jeg har det😭

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...