Gå til innhold

Gi beskjed til nabo som flagger.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor har jeg sagt at det er en lov til å begynne med? 

Anonymkode: 5f637...f55

Du sier det gjelder for flaggstenger men det gjelder ikke flaggstenger hos privatpersoner, og en regel er ikke noe man følge, i motsetning til en lov.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg en lapp i postkassen om flaggregler :) 

Anonymkode: bd827...8de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Gentleman59
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har noen naboer som nå har hatt flagget hengende ute siden 1. mai. De er utenlandske, så mulig de ikke er kjent med flaggregler. Er det innafor å si at flagget må ned om natten?

Anonymkode: 6ee77...91d

Ja, det er innenfor å lære naboene dine på en hyggelig måte at flagget, i tråd med god skikk og bruk og i respekt for flagget, skal fires om kvelden. 

Lovdata har en god artikkel og som flere påpeker: "Noe som er verdt å merke seg, er at flaggloven og flaggforskriften ikke gir regler for privatpersoner. Du trenger derfor ikke være redd for å bryte loven når du flagger eller ikke flagger hjemme hos deg selv. Men hvis du er opptatt av skikk og bruk for flagging, er loven et naturlig utgangspunkt."  https://lovdata.no/artikkel/flagget_og_loven/4759 

Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget sier blant annet noe om når flagget skal heies og fires:  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1927-10-21-9733

Det er jo en hyggelig måte å inkludere dine nye naboer i norsk skikk og bruk å lære dem om hvordan vi gjør her i landet. 
Du kan jo også fortelle dem at en vimpel kan henge ute hele året, så lenge den er hel.

Jeg flagger, og jeg følger flaggloven og flaggforskriften - også som privatperson - i respekt for flagget.

Endret av Gentleman59
Skrevet
bvp skrev (20 minutter siden):

En regel er ikke en lov.

Men det er ikke vanlig å ha balkongflagg heller hengende om natten. Vimpler går greit da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ella-2 skrev (Akkurat nå):

Men det er ikke vanlig å ha balkongflagg heller hengende om natten. Vimpler går greit da

Det er mye som ikke er vanlig men mange gjør det likevel, jeg har naturister som naboer og de soler seg nakne selv om det ikke er vanlig.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Uhøflig å belære folk fordi du antar at de ikke vet bedre bare fordi de er utlendinger. 

Hvis du kjenner dem så kan du evt spørre hvorfor, så kanskje de tar hintet. Kjenner du dem ikke så lar du være. 

Anonymkode: 312f7...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

alltid litt spess med folk som flagger. 

ville gjort det på den mest norske måten ... hinta litt. Fått blikkontakt med dem når jeg henger ut flagg til 17 mai. Venta med å ta det inn til de ser at jeg gjør det. 

Spurt dem hvor kjappe de er til å henge det ut og inn, "det er jo nesten som om det aldri blir tatt ned! "  

Anonymkode: 040da...52c

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo helt greit å bare ringe på å si ifra? Første året i leilighet som voksen ante ikke jeg at flagget skulle inn kl 21. Tanken hadde ikke streifet meg at dette var sedvane. En nabo tipset meg i trappa. Null stress. Bor nå i enebolig, og skjønner forskjellen på flagg og vimpler. Men om ingen hadde sagt ifra, hadde jeg ikke tenkt over det i det hele tatt. Selv som 37 åring 😅

Anonymkode: d5d25...0fd

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, pass på deg selv. Det må ikke ned. Her henger Palestina flagg og Pride flagg 24/7, Pride flagget bare fra nå omtrent og til høsten. Palestina alltid. 

Anonymkode: cefee...d18

Skrevet

(Har vimpel som har hengt gudvethvorlenge… og lenge kommer den til å henge).

AnonymBruker
Skrevet
Peanut skrev (2 minutter siden):

(Har vimpel som har hengt gudvethvorlenge… og lenge kommer den til å henge).

Du fikk med deg at det forskjell på vimpel og flagg? 

Anonymkode: 62e7c...d2e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det innafor å si at flagget må ned om natten?

Nei. 

Anonymkode: 2252e...847

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Du fikk med deg at det forskjell på vimpel og flagg? 

Anonymkode: 62e7c...d2e

Ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det gidder jeg ikke bruke energi på. Vi har 3-4 beboere i borettslaget som flagger fra 1 mai og til en gang utti juni hvert år. Jeg er bare positiv til at de faktisk flagger til å begynne med.

Vi har prideflagget hengende ute 24/7 selv så vi er ikke noe bedre😂

Anonymkode: 5f637...f55

Grøss… 

Godt jeg ikke er din nabo. Hadde klikket hvis jeg måtte se på Pride flagget hele tiden!

Anonymkode: 51d1d...085

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på balkongflagg og flaggstang. Hvis TS trenger tips til hobby så kan jeg foreslå å finne en flaggstang og tre rompa si ned på den. Bare husk å gå ned igjen før natta 😅

Anonymkode: abac3...e87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Delia Peabody skrev (14 timer siden):

Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl 08.00, i månedene november til og med februar kl 09.00. 

Flagget fires ved solnedgang, dog ikke senere enn kl 21.00 hvis solen går ned etter denne tid. I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl 10.00 og fires kl 15.00.

Vimpler kan henge opp hele døgnet.

Og balkong flagg kan du flagge med når du vil. 

Anonymkode: a1655...b7f

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Delia Peabody skrev (15 timer siden):

Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl 08.00, i månedene november til og med februar kl 09.00. 

Flagget fires ved solnedgang, dog ikke senere enn kl 21.00 hvis solen går ned etter denne tid. I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl 10.00 og fires kl 15.00.

Vimpler kan henge opp hele døgnet.

Det gjelder kun offentliged bygg. Private kan flagge akkurat når de vil, men det er høflig å følge flaggreglene.

Anonymkode: c5566...294

AnonymBruker
Skrevet
Ella-2 skrev (14 timer siden):

Her henger balkongflagget oppe iallefall i hele mai. Men store deler av året.

Anonymkode: a1655...b7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt man kan finne på å bry seg om.

Anonymkode: 63efc...5e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei. Uhøflig å belære folk fordi du antar at de ikke vet bedre bare fordi de er utlendinger. 

Hvis du kjenner dem så kan du evt spørre hvorfor, så kanskje de tar hintet. Kjenner du dem ikke så lar du være. 

Anonymkode: 312f7...908

Det er ikke en antagelse, ts vet bedre enn dem.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...