AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #41 Skrevet 16. mai 2024 Det går jo an å si det på en hyggelig måte feks at du liker at de flagger men at du er redd det blir fort ødelagt når det henger ute hele tiden. Vi har hatt flaggstang og det var ikke alltid vi husket å ta det ned og da var ett hint fra naboen veldig kjekt. Som oftest hadde vi vimpel i og den ble veldig stygg på to år. Anonymkode: 6c802...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #42 Skrevet 16. mai 2024 Jeg tenker at du bør si det til dem, TS. Det at de flagger tyder på at de har lyst til å være med på tradisjonene, delta og involvere seg. Og da er det synd hvis de ikke vet reglene helt, at folk skal se misbilligende på dem på grunn av dette, som de jo gjør for å være en del av nabolagskulturen. Det er absolutt innenfor og riktig å nevne dette litt i forbifarten, ikke ringe på døra deres om dette ens ærend, men flette det inn på en eller annen måte. Jeg ville satt pris på dette selv, hvis jeg var dem. Og hvis det ble sagt i en hyggelig tone. Anonymkode: d7d29...6c8 5
Myrmica Skrevet 16. mai 2024 #43 Skrevet 16. mai 2024 Hadde jeg bosatt meg i et annet land, og forsøkt å følge lokale skikker uten å få det til helt, så hadde jeg satt pris på om naboene mine forklarte meg hvordan ting gjordes i de traktene. Heller enn at jeg skulle gjøre noe "feil" i lengre tid uten å mene det, fordi ingen sa i fra 🙈 3 1 2
Hulderen Skrevet 16. mai 2024 #44 Skrevet 16. mai 2024 TS, jeg synes at du godt kan si i fra. Det er fint å lære kulturen der man bor. Nordmenn reagere på flagg. Vi lurer på hva som feires. Det er veldig flott at de ønsker å bruke det norske flagget. Men antagelig vet de ikke at vi flagger på bestemte dager i tillegg til personlige feiringer. Det er fin informasjon å få med seg. Også at respekten for flagget vårt innebærer å heise og ta det ned korrekt. Det er helt sikkert flere enn du som reagerer, og det er synd å oppleve at naboer reagerer negativt bare fordi de mangler kunnskap. Så vær en god nabo og informer dem på en vennlig måte. 5
Ludovica- Skrevet 16. mai 2024 #45 Skrevet 16. mai 2024 Av alle ting som irriterer meg med naboer så er dette ikke en av de jeg hadde valgt å bruke energi på. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #46 Skrevet 16. mai 2024 Hulderen skrev (15 minutter siden): TS, jeg synes at du godt kan si i fra. Det er fint å lære kulturen der man bor. Nordmenn reagere på flagg. Vi lurer på hva som feires. Det er veldig flott at de ønsker å bruke det norske flagget. Men antagelig vet de ikke at vi flagger på bestemte dager i tillegg til personlige feiringer. Det er fin informasjon å få med seg. Også at respekten for flagget vårt innebærer å heise og ta det ned korrekt. Det er helt sikkert flere enn du som reagerer, og det er synd å oppleve at naboer reagerer negativt bare fordi de mangler kunnskap. Så vær en god nabo og informer dem på en vennlig måte. Dette er et bra svar! Anonymkode: 8ee1e...9aa 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #47 Skrevet 16. mai 2024 Det kan hende de vil sette pris på å få vite om flaggreglene. Anonymkode: 686c5...8cb 3
kaarebjarne Skrevet 16. mai 2024 #48 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har noen naboer som nå har hatt flagget hengende ute siden 1. mai. De er utenlandske, så mulig de ikke er kjent med flaggregler. Er det innafor å si at flagget må ned om natten? Anonymkode: 6ee77...91d Det finnes ikke flaggregler for privatpersoner i Norge... 2 1
kaarebjarne Skrevet 16. mai 2024 #49 Skrevet 16. mai 2024 Delia Peabody skrev (18 timer siden): Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl 08.00, i månedene november til og med februar kl 09.00. Flagget fires ved solnedgang, dog ikke senere enn kl 21.00 hvis solen går ned etter denne tid. I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl 10.00 og fires kl 15.00. Vimpler kan henge opp hele døgnet. Dette gjelder ikke for privatpersoner... 1
kaarebjarne Skrevet 16. mai 2024 #50 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kan hende de vil sette pris på å få vite om flaggreglene. Anonymkode: 686c5...8cb ....som ikke gjelder for privatpersoner. 1
kaarebjarne Skrevet 16. mai 2024 #51 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det går jo an å si det på en hyggelig måte feks at du liker at de flagger men at du er redd det blir fort ødelagt når det henger ute hele tiden. Vi har hatt flaggstang og det var ikke alltid vi husket å ta det ned og da var ett hint fra naboen veldig kjekt. Som oftest hadde vi vimpel i og den ble veldig stygg på to år. Anonymkode: 6c802...4d9 Hvorfor skal TS lyve? Det er jo ikke grunnen. TS vil at naboen skal ta ned flagget pga flaggregler for offentlige bygg. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #52 Skrevet 16. mai 2024 kaarebjarne skrev (32 minutter siden): Hvorfor skal TS lyve? Det er jo ikke grunnen. TS vil at naboen skal ta ned flagget pga flaggregler for offentlige bygg. Det er helt vanlig at privatpersoner følger disse reglene om de har flaggstenger. Det er ingen som må, men det er et fint prinsipp å følge. Anonymkode: 8ee1e...9aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #53 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du skal være glad de tross alt ikke har det palestinske flagget hengendes ute. Anonymkode: c9e43...045 Det har jeg🙂Støtter ikke folkemord her i huset. Anonymkode: 3f039...908 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #54 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nei. Uhøflig å belære folk fordi du antar at de ikke vet bedre bare fordi de er utlendinger. Hvis du kjenner dem så kan du evt spørre hvorfor, så kanskje de tar hintet. Kjenner du dem ikke så lar du være. Anonymkode: 312f7...908 Skal de få lov til å ødelegge tradisjonen og flaggreglene våre også nå? Vi er ikke i usa. Anonymkode: d74f5...c74 1
kaarebjarne Skrevet 16. mai 2024 #55 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er helt vanlig at privatpersoner følger disse reglene om de har flaggstenger. Det er ingen som må, men det er et fint prinsipp å følge. Anonymkode: 8ee1e...9aa Vanlig for deg, åpenbart ikke vanlig for naboen til TS. Hvorvidt det er et fint prinsipp å følge får være opp til den enkelte. Noen synes også det er fint å gå i kirka på søndager, og det er helt vanlig. Det betyr likevel ikke at du må om du ikke ønsker det... AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skal de få lov til å ødelegge tradisjonen og flaggreglene våre også nå? Vi er ikke i usa. Anonymkode: d74f5...c74 Flaggreglene gjelder ikke for privatpersoner. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #56 Skrevet 16. mai 2024 Gudhjelpe meg... Grunnen til at så mange følger disse flaggreglene er jo fordi de ikke vet at det ikke gjelder for privatpersoner. Så om man skal flisespikke så gjør jo disse utlendingene mer riktig enn alle nordmennene som følger regler som ikke gjelder dem. Og så skal man i tillegg hakke på andre for å ikke følge regler som ikke en gang er relevant i sammenhengen! La de være i fred. Anonymkode: b87e4...883 2 2
Frida Skrevet 16. mai 2024 #57 Skrevet 16. mai 2024 Er bare fint om ts er hjelpsom og opplyser dem om skikk og bruk her til lands. Så kan de velge om de vil følge det eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #58 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gudhjelpe meg... Grunnen til at så mange følger disse flaggreglene er jo fordi de ikke vet at det ikke gjelder for privatpersoner. Så om man skal flisespikke så gjør jo disse utlendingene mer riktig enn alle nordmennene som følger regler som ikke gjelder dem. Og så skal man i tillegg hakke på andre for å ikke følge regler som ikke en gang er relevant i sammenhengen! La de være i fred. Anonymkode: b87e4...883 Vi vet veldig godt at flaggloven ikke gjelder for privatpersoner, men det handler om å respektere flagget og følge samme sedvane som generasjoner før oss. Det er bare 80 år siden mange kjempet og døde for det flagget.Det viser mangel på både kulturforståelse og oppdragelse om flagget henger ute hele døgnet. Ingen kan forvente at utlendinger forstår dette helt av seg selv, så å si fra på en hyggelig måte, må gå an. Ser at flere nevner prideflagg, men det kan henge ute hele døgnet om man ønsker det, ingen grunn til til å reagere på det. Anonymkode: 256d5...b97 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #59 Skrevet 16. mai 2024 bvp skrev (21 timer siden): Det må ikke ned men jeg synes ikke det er innenfor at det henger ute. De flaggreglene som det ofte henvises til og gjelder bruk av flagget i det offentlige, det finnes ingen lov som sier flagget må ned og Flaggloven som det ofte henvises til er bare tull, det eneste den sier er forholden mellom hver del av flagget, hvor brede fargene i korset skal være i forhold til det røde osv. Tull er det ikke, det er ikke tull og følge skikk og bruk. Nå må det snart bli slutt på at folk sier " gjør som du vil! " Man tilpasser og gjør slik at man passer inn i samfunnet. Anonymkode: b2dd3...55e 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #60 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Legg en lapp i postkassen om flaggregler Anonymkode: bd827...8de Nei, man snakker med folk! JEG ville blitt irritert over å få lapp om ting i stedet for at folk kom å snakka med meg. Man må ha ryggrad når man er voksen. Anonymkode: b2dd3...55e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå