Gå til innhold

Hva gjør jeg med min leieboer som vil flytte ut før pga trafikk utenfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er er i utlandet en drøy måned, og leide ut leiligheten min til en mann.

Nå etter 4 dager fikk jeg melding om at han ikke klarer å bo der pga mye trafikk utenfor som han ikke takler å høre på, og at han ikke kan ha vinduene åpne heller nå når det er varmt.

Han var på visning og da la han ikke merke til at trafikken var plagsom, skrev han.

Jeg har bedt om husleien på forskudd, men har ikke fått den enda.

Leieboer sier han ønsker å betale dag for dag, helt til han finner seg annen bopel, og har ikke økonomi til å betale for to leiligheter, dvs betale leie for min leilighet som han ikke bor i+den nye leiligheten.

Han skriver også at han skal prøve finne noen som kan overta på kort varsel.

Hva gjør jeg?

Skal jeg vise hensyn og forståelse?

Ja det er mye trafikk utenfor, men jeg er vant til det.

Anonymkode: b223c...ef1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags avtale har dere skrevet under på da?

Anonymkode: 0bb8e...6c9

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Altså- det bor en mann i huset ditt som så langt ikke har betalt en krone for å bo der???? 

OMG her har du satt deg i en fryktelig situasjon. 
han kan jo i prinsippet bo der gratis til du fysisk kommer hjem og hiver han ut. 🙈🙈 

Anonymkode: baf28...b4b

• Liker 33
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså- det bor en mann i huset ditt som så langt ikke har betalt en krone for å bo der???? 

han kan jo i prinsippet bo der gratis til du fysisk kommer hjem og hiver han ut. 🙈🙈 

💯

Anonymkode: a51bc...e7d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er faen meg modig. 

Anonymkode: e90b2...2cf

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva står i kontrakten?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper dette er en trolletråd🥵 hvis ikke er du ute og kjøre..

Anonymkode: 6505b...814

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du avregner mot depositumskonto, etter standard husleieavtale.

Eller har du kanskje verken depositumskonto eller signert avtale?

Da får du ta det som en dyr lærepenge, og som straff for å være en elendig huseier. 

Anonymkode: aaf97...c95

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva slags avtale har dere skrevet under på da?

Anonymkode: 0bb8e...6c9

Jeg la ut en annonse på Facebook og han svarte på den, og så skrev jeg hva husleien var og han svarte ja på det.

Har ikke skrevet noe formell kontrakt

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Neida, han virket veldig snill og hyggelig, og er bror til en bekjent.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du avregner mot depositumskonto, etter standard husleieavtale.

Eller har du kanskje verken depositumskonto eller signert avtale?

Da får du ta det som en dyr lærepenge, og som straff for å være en elendig huseier. 

Anonymkode: aaf97...c95

Har ikke depositumskonto, da det er kun én måned det er snakk om.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å stole på hverandre da og ikke alltid tro det verste om noen?

Har han rett til å flytte ut pga trafikkbråk som han ikke hørte da han var på visning?

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å stole på hverandre da og ikke alltid tro det verste om noen?

Har han rett til å flytte ut pga trafikkbråk som han ikke hørte da han var på visning?

Ts

Ja han kan flytte så mye han vil, men siden dere ikke har formell kontrakt kan det bli vanskelig å få pengene. Om du har det skriftlig kan det kanskje hjelpe i evt forliksråd, men det er ikke sikkert du får noen penger i det hele tatt , siden han enda ikke har betalt det han skulle på forhånd .

Anonymkode: 0fe5c...a41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja han kan flytte så mye han vil, men siden dere ikke har formell kontrakt kan det bli vanskelig å få pengene. Om du har det skriftlig kan det kanskje hjelpe i evt forliksråd, men det er ikke sikkert du får noen penger i det hele tatt , siden han enda ikke har betalt det han skulle på forhånd .

Anonymkode: 0fe5c...a41

Han har jo tenkt å betale, men ønsker å betale døgn før døgn, da han ikke vet hvor lenge han blir boende der før han finner ny bolig.

Han skriver også at han omtrent ikke har sovet de siste fire nettene og er helt nedkjørt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Et dette tull?🧐

Anonymkode: 83ef1...ca9

• Liker 6
Skrevet

Alle avtaler er juridisk gjeldene, selv muntlige avtaler. Det du har på melding kan bevise at han skylder deg en mnds leie uansett hvor lenge han bor der (om leie i 1 mnd var avtalen). Du burde selvsagt alltid ta betalt på forhånd og kreve depositum uansett leielengde. Kontrakt er også alltid greit og spesielt med bekjente. 

Dersom du kjenner karen godt og ligger godt an økonomisk ville jeg vurdert å godta dagsleie til han finner noe nytt. Om du trenger pengene og driter i fyren står du på ditt og krever den mnd du har rett på.

Uansett blir det en god lærepenge for deg.

Lykke til!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Jonn123 skrev (Akkurat nå):

Alle avtaler er juridisk gjeldene, selv muntlige avtaler. Det du har på melding kan bevise at han skylder deg en mnds leie uansett hvor lenge han bor der (om leie i 1 mnd var avtalen). Du burde selvsagt alltid ta betalt på forhånd og kreve depositum uansett leielengde. Kontrakt er også alltid greit og spesielt med bekjente. 

Dersom du kjenner karen godt og ligger godt an økonomisk ville jeg vurdert å godta dagsleie til han finner noe nytt. Om du trenger pengene og driter i fyren står du på ditt og krever den mnd du har rett på.

Uansett blir det en god lærepenge for deg.

Lykke til!

Jeg kjenner ikke mannen da han er broren til en bekjent, men han virker grei og jeg får vondt av han samtidig som jeg er sur.

Ts

Skrevet

Dette er gjort såpass flyktig at du bare bør la ham gjøre som han vil. Har du ikke kontrakt har du ingen rett til å kreve noe som helst. La ham flytte ut uten å betale, evt gå med på å la ham skaffe noen andre. Men man rekker vel ikke finne andre før måneden er ferdig, så anse utleien som tapt du, og lær av dette til neste år. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han har jo tenkt å betale, men ønsker å betale døgn før døgn, da han ikke vet hvor lenge han blir boende der før han finner ny bolig.

Han skriver også at han omtrent ikke har sovet de siste fire nettene og er helt nedkjørt.

Ts

Da hadde jeg sagt ja og tenkt shit au, det er bror til en bekjent, og det er snakk om én måned.

Jeg leide en leilighet i utlandet på airbnb, det var midt i en liten by, rett ved hovedgata, det jeg ikke var forberedt på var de 4000 trailerene og vogntogene som kom med fergene og passerte gjennom den byen HVER natt. 

Det ble 5 av 30 dager der, da var jeg en zombie. Jeg kan takle støy og dritt om dagen, men natta? Fuck off. Jeg fikk refundert 3 uker faktisk. 

Anonymkode: 994c2...19b

• Liker 2
Skrevet
Tantemor skrev (7 minutter siden):

Dette er gjort såpass flyktig at du bare bør la ham gjøre som han vil. Har du ikke kontrakt har du ingen rett til å kreve noe som helst. La ham flytte ut uten å betale, evt gå med på å la ham skaffe noen andre. Men man rekker vel ikke finne andre før måneden er ferdig, så anse utleien som tapt du, og lær av dette til neste år. 

👆👆👆

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...