Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat hva er det legeforeningen får til?

Sykepleierforbundet er mye mer synlige i media, og sykepleiernes «kampsaker» når ut til folk og gir sympati i befolkningen. I motsetning til legene, som for alltid vil være å betrakte som en priveligertpriveligert høytlønnsgruppe (selv om timelønnen til en lege nok ikke er så mye høyere enn en sykepleier). For å nevne noen ting NSF får til bedre enn Legeforeningen:

- Sykepleiere er ikke unntatt AML

- Sykepleiere har en mye bedre ansiennitetsberegning enn legene (all arbeidserfaring teller)

- Sykepleiere har MYE bedre helligdagstillegg enn leger (dette er ikke tariffestet for leger - ofte er legene den yrkesgruppen med dårligst lønn av alle faggrupper på sykehus røde dager, også i kroner og øre)

- Bedre pensjons- og bankavtaler enn legene

Denne listen er sannsynligvis ikke uttømmende.

Anonymkode: ecc43...993

Glemte PUVA: pliktig utvidet arbeidstid.

Legeforeningen har godtatt at alle sykehusleger har innbakt 2,5 timer ekstra pr uke i arbeidstiden. Altså jobber legene 2,5 timer eller ca 120 timer gratis overtid i året. Det må også tas med i beregningen av den «fantastiske» legelønnen.

• Liker 2

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Akkurat hva er det legeforeningen får til?

Sykepleierforbundet er mye mer synlige i media, og sykepleiernes «kampsaker» når ut til folk og gir sympati i befolkningen. I motsetning til legene, som for alltid vil være å betrakte som en priveligertpriveligert høytlønnsgruppe (selv om timelønnen til en lege nok ikke er så mye høyere enn en sykepleier). For å nevne noen ting NSF får til bedre enn Legeforeningen:

- Sykepleiere er ikke unntatt AML

- Sykepleiere har en mye bedre ansiennitetsberegning enn legene (all arbeidserfaring teller)

- Sykepleiere har MYE bedre helligdagstillegg enn leger (dette er ikke tariffestet for leger - ofte er legene den yrkesgruppen med dårligst lønn av alle faggrupper på sykehus røde dager, også i kroner og øre)

- Bedre pensjons- og bankavtaler enn legene

Denne listen er sannsynligvis ikke uttømmende.

Det markerte stemmer ikke.

Anonymkode: 37f07...edc

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det markerte stemmer ikke.

Ok, da har jeg misforstått. Har uansett til gode å se en sykepleier jobbe oppunder våre vernebestemmelser (60 timer/uke og 19 timer/vakt ved tilstede, så og si ubegrenset ved hjemmevaktskombinasjoner)

AnonymBruker

Ok, da har jeg misforstått. Har uansett til gode å se en sykepleier jobbe oppunder våre vernebestemmelser (60 timer/uke og 19 timer/vakt ved tilstede, så og si ubegrenset ved hjemmevaktskombinasjoner)

Det er blant annet konsekvent brudd på hviletidsbestemmelsene. Flere ganger i uka som regel. 

• Liker 1
AnonymBruker

Det er blant annet konsekvent brudd på hviletidsbestemmelsene. Flere ganger i uka som regel. 

Det gjelder jo oss leger og, og er utenfor diskusjonen. I min turnus er hver 3. uke planlagt med nærmere 70 timers aktiv tid. Ingen av mine 19-timers tilstedevakter har noe hviletid, selv om dette er tariffestet.

Poenget er at våre bestemmelser allerede er i den ytterste yttergrense av hva som er fysisk mulig. Der tror jeg sykepleierne har en bedre deal.

• Liker 2
AnonymBruker

Jobber også 56 timers uker, men det blir selvfølgelig ikke det samme da man har ekstra fri uken etter, men det er veldig heftig når det står på så jeg håper det blir bedre arbeidstid for legene. Jammen ikke rart mange leger sliter med det skyhøye arbeidspresset både fysisk og mentalt 😕

Annonse

AnonymBruker

Det gjelder jo oss leger og, og er utenfor diskusjonen. I min turnus er hver 3. uke planlagt med nærmere 70 timers aktiv tid. Ingen av mine 19-timers tilstedevakter har noe hviletid, selv om dette er tariffestet.

Poenget er at våre bestemmelser allerede er i den ytterste yttergrense av hva som er fysisk mulig. Der tror jeg sykepleierne har en bedre deal.

Jeg forteller deg bare at sykepleiere også er unntatt aml, og da spesielt er brudd på hviletidsbestemmelsene som konsekvent planlegges inn i turnus.  Alt for kort tid mellom vaktene.

AnonymBruker

Jobber også 56 timers uker, men det blir selvfølgelig ikke det samme da man har ekstra fri uken etter, men det er veldig heftig når det står på så jeg håper det blir bedre arbeidstid for legene. Jammen ikke rart mange leger sliter med det skyhøye arbeidspresset både fysisk og mentalt 😕

Takk! Det er åpenbart at det må skje noe med arbeidsbelastningen både for sykepleiere og leger:)

Jeg reagerer bare på at min yrkesgruppe til stadighet trekkes inn i sykepleiernes lønnskamp (mot bedre viten), for våre arbeidsvilkår er virkelig ikke noe å hige etter.

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg forteller deg bare at sykepleiere også er unntatt aml, og da spesielt er brudd på hviletidsbestemmelsene som konsekvent planlegges inn i turnus.  Alt for kort tid mellom vaktene.

Jeg skjønner hva du sier, og mener bare at det i utgangspunktet ikke er fagforeningen som er adressent til dette problemet, men arbeidsgiver som gir blaffen i tariffestete rettigheter. Fagforeningen må så klart involveres hvis arbeidsgiver konsekvent bryter tariff.

Som sagt kan jeg berolige deg med at det skjer med oss leger og, for min del nær 100% av vaktene mine, så gresset er ikke noe grønnere på andre siden

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner hva du sier, og mener bare at det i utgangspunktet ikke er fagforeningen som er adressent til dette problemet, men arbeidsgiver som gir blaffen i tariffestete rettigheter. Fagforeningen må så klart involveres hvis arbeidsgiver konsekvent bryter tariff.

Som sagt kan jeg berolige deg med at det skjer med oss leger og, for min del nær 100% av vaktene mine, så gresset er ikke noe grønnere på andre siden

Men jeg har aldri satt yrkene opp mit hverandre. Det er det du som gjør. Jeg rettet bare opp i påstanden din om at sykepleiere ikke er unntatt AML. Resten av den diskusjonen du legger opp til må du nesten ha med deg selv eller noen andre som vil fighte litt.  

Uansett, det jeg sikter til er hovedsakelig hviletid mellom vakter det det er veldig vanlig å jobbe til 22-23 og måtte stille på dagvakt kl 07-08. Det er et stort problem når man står i det gjennom mange år og gjerne hele karrieren. Et annet brudd er antall timer pr uke og antall timer pr døgn, men det i seg selv er ikke det største problemet for sykepleiere da det ofte kompenserer med tilsvarende ekstra fri uken etter.  

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er hverken lege eller sykepleier, men jeg er helt enig. Det er ingen grunn til å skryte av en fagforening som har godtatt så dårlige avtaler som det legene har. Det er ren rovdrift, og kan overhode ikke sammenlignes med sykepleieres arbeids- og vaktbelastning. Det er ikke det samme som at å jobbe som sykepleier i turnus er «lett». Men at sykehusleger, spesielt LiS, har svært krevende turnuser sammenlignet med sykepleiere, det kan det ikke være noen tvil om. Så ingen grunn til å skryte av Legeforeningen. 

Anonymkode: 16c46...e86

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.5.2024 den 19.43):

Støtte til kurs som ikke er obligatoriske? Hvor har du det fra? Og du har kanskje flere eksempler flere eksempler på hva legeforeningen får til som ikke NSF får til eller? 
Vil bare nevne at sykepleiere f.eks har 133-150 % helligdagstillegg og 35,5 timers arbeidsuke. Hvordan var det for legene igjen? 🤔

Anonymkode: f1f87...1e8

Hvis de tar ekstravakt på helligdag så gir det nesten 2000kr timen. Og nei de har ikke helligdagstillegg. De fleste leger får også minst 10000kr eller mer  til kurs fra arb giver i året. NSF kan dele ut lusne 6000kr og da får man karantene i årevis etterpå. Man kan som lege helt fint velge 35,5 times uke. NSF er lite tydelige i media og når de dukker opp så er det mest sutring og syting over hvor synd det er på oss. 

Anonymkode: 2daa4...01b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis de tar ekstravakt på helligdag så gir det nesten 2000kr timen. Og nei de har ikke helligdagstillegg. De fleste leger får også minst 10000kr eller mer  til kurs fra arb giver i året. NSF kan dele ut lusne 6000kr og da får man karantene i årevis etterpå. Man kan som lege helt fint velge 35,5 times uke. NSF er lite tydelige i media og når de dukker opp så er det mest sutring og syting over hvor synd det er på oss. 

Ekstravakt på helligdag nesten 2000 kr i timen? Kan du fortelle hvor? Det er vanlig vakansbetaling for ekstravakt på helligdag, dvs ca 800 kr timen for erfaren lis. Så igjen tar du feil. 

Man får dekket kurs som er en del av spesialisering, altså kurs man MÅ ha for å bli spesialist. Liten forskjell på det og på at sykepleiere får lønn når de f.eks skal lære seg nye oppgaver på post.

Anonymkode: f1f87...1e8

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan ikke velge 35,5 times uke som lege, såvidt meg bekjent. Du KAN velge 40 timers uke (nekte UTA-tid), men da kan det godt hende du ikke får forlenget vikariatet ditt…….. 

Kursene det er snakk om er obligatoriske for å bli spesialist. 

Jeg synes NSF er svært tydelige i media. Dvs de er tydelige på det du skriver: Sutring og at det er fælt å være sykepleier. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kilde? Helligdagstilleggene varierer fra sted til sted, og er en prosentsats av grunnlønnen. Noen steder har de ekstra tillegg for ekstravakt på helligdager, men ikke alle. Hvis man som sykehuslege vil jobbe 35,5 time i uken må man jobbe redusert.

Anonymkode: 4a47a...49b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.5.2024 den 16.34):

Jeg er fullstendig enig i at NSF snakket ned yrket sitt, og jeg tror søkertallene på sykepleierutdanningen ville vært betydelig bedre uten det…

Sikkert for mye å ta inn over seg at NSF realitetsorienterer, ikke «snakker ned». 

Anonymkode: a6f5c...fe3

• Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Morsom du! :ler: 

Anonymkode: 77184...9e6

Er du sykepleier? Innenfor hvilken sektor jobber du? Om du ikke er sykepleier så har du ingen forutsetning for å mene noe om det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er du sykepleier? Innenfor hvilken sektor jobber du? Om du ikke er sykepleier så har du ingen forutsetning for å mene noe om det.

Jeg har jobbet som sykepleier i over et tiår og har også erfaring fra privat sektor innen et helt annet yrke, ergo vil jeg påstå at mitt perspektiv er langt bredere enn noen som kun har jobbet som sykepleier sitt. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har jobbet som sykepleier i over et tiår og har også erfaring fra privat sektor innen et helt annet yrke, ergo vil jeg påstå at mitt perspektiv er langt bredere enn noen som kun har jobbet som sykepleier sitt. 

Hva slags avdeling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...