Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innom barnehagen og der gikk det i full musikk med russelåter med drøy tekst. Jeg synes det er over kanten for å si det sånn. Synes alle dette er greit?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Badebussen…? 

Anonymkode: 71df2...dd0

• Liker 6
Skrevet
Fulltank skrev (3 minutter siden):

Var innom barnehagen og der gikk det i full musikk med russelåter med drøy tekst. Jeg synes det er over kanten for å si det sånn. Synes alle dette er greit?

Nei, det synes jeg ikke. Helt ok at de spiller musikk, men det bør være på barnas premisser og musikk de liker; ikke musikk de voksne setter på for sin egen del og med vulgære tekster i tillegg. Dette kan du fint ta opp med styrer.

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på det var russelåt? Vet badebussen har låter som høres ut som russelåt men er fra barnefilm

Anonymkode: 74056...550

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Badebussen eller Hæljetur, begge fra Bukkene Bruse? Hørt flere som både har trodd det var russelåter og stygg tekst, derfor jeg lå spørre 😝

Anonymkode: 1a35e...528

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert badebussen😅 Den er litt på kanten, men vår 3 åring elsker den.

Selv så jeg på Johnny bravo som barn, men skjønte jo ikke alt som ble sagt på samme måte som en voksen forstår. Han var bare morsom. 

Anonymkode: bcc59...99a

• Liker 1
Skrevet

Sikkert badebussen eller hæljetur, 2-årignen digger de. Trodde også det var russesanger først, men er nok bare Anders Nilsen som har vært et geni og laget sanger som både barn og russen elsker. For et barn er det ingenting som er vulgært med de tekstene. 

• Liker 3
Skrevet

Vel nå er russe låter ganske stort spekter....er det bade bussen? Er det blow my wissel? Og hva legger du å russe låter,? Og ikke musikk 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt an på låta da, er ikke alle russelåter som har så voldsomt stygg tekst. Regner med de ikke spilte Sjeiken 2015, liksom. Kan faktisk også være låter fra Bukkene Bruse på Badeland, de har et par derfra som er litt russeaktige. Går nok bra 👌🏻

Anonymkode: c8cc4...90f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hørte på blow my wissel som 8 åring. Digga låten, men ante ikke hva den handlet om 😅 Barn bryr seg ikke om tekst, de hører på melodien. 

Anonymkode: 8034e...6cd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hørte på blow my wissel som 8 åring. Digga låten, men ante ikke hva den handlet om 😅 Barn bryr seg ikke om tekst, de hører på melodien. 

Anonymkode: 8034e...6cd

He he.jeg er født i 84 og du kan si at jeg sang maser 90 talls sanger....som jeg nå vet hva handler om 😂 men tror ikke foreldrene mine engang da skjønte hva de handlet om...og ja blow my wissel..det betyr jo bare at vi skal blåse i fløyta våres 🤣

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er verken innafor å spille veldig høy musikk, eller å la den stå på hele dagen og flere dager i strekk.

Mange barn blir slitne og overstimulerte som det allerede er i barnehagen. 

Anonymkode: bc588...f59

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er verken innafor å spille veldig høy musikk, eller å la den stå på hele dagen og flere dager i strekk.

Mange barn blir slitne og overstimulerte som det allerede er i barnehagen. 

Anonymkode: bc588...f59

Hvordan vet du at den står på hele dagen og høyt? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som har skjedd med musikksmaken til dagens barn - klarer de ikke å finne glede i Dvořák eller Liszt lenger ...?

Kanskje dette er litt i overkant, men man burde i alle fall la barna få bli kjent med Beatles før den moderne musikken tar dem.

Anonymkode: d49bc...ab9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det som har skjedd med musikksmaken til dagens barn - klarer de ikke å finne glede i Dvořák eller Liszt lenger ...?

Kanskje dette er litt i overkant, men man burde i alle fall la barna få bli kjent med Beatles før den moderne musikken tar dem.

Fordi før var Beatles det moderne..nå er disse sangene det moderne.

Vet ikke hvor gammel du er..men jeg er 40 og jeg vet om Beatles, Frank Sinatra etc..men hører ikke noe serlig på de. Jeg hørte på Backstreet boys,n'sync etc...de var modern for meg da..men mine barn vet ikke hvem de er engang 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (5 timer siden):

Fordi før var Beatles det moderne..nå er disse sangene det moderne.

Vet ikke hvor gammel du er..men jeg er 40 og jeg vet om Beatles, Frank Sinatra etc..men hører ikke noe serlig på de. Jeg hørte på Backstreet boys,n'sync etc...de var modern for meg da..men mine barn vet ikke hvem de er engang 

Kvalitetsmusikk er uavhengig av hva som er moderne; hvis du er i 40-årene, fikk du sikkert med deg ABBA-bølgen blant barn og unge i 1990-årene, lenge etter at gruppen sluttet å spille inn plater, og det samme gjelder Beatles; det er ikke få unge som har hatt glede av musikken deres etter 1970. Frank Sinatra er for de eldre generasjonene, men melodilinjen i sanger som "My Way" (ikke skrevet av ham, men det var han som gjorde den kjent) er nærmest tidsløse. På lik linje med Bach eller Vivaldi; for lengst døde som mennesker, men musikken lever fortsatt, både blant eldre og yngre.

Ting som Backstreet Boys, Badebussen eller russelåter, derimot, er musikk de færreste vil huske eller kjenne til om noen få år; dette er døgnfluer som går inn det ene øret og ut av det andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kvalitetsmusikk er uavhengig av hva som er moderne; hvis du er i 40-årene, fikk du sikkert med deg ABBA-bølgen blant barn og unge i 1990-årene, lenge etter at gruppen sluttet å spille inn plater, og det samme gjelder Beatles; det er ikke få unge som har hatt glede av musikken deres etter 1970. Frank Sinatra er for de eldre generasjonene, men melodilinjen i sanger som "My Way" (ikke skrevet av ham, men det var han som gjorde den kjent) er nærmest tidsløse. På lik linje med Bach eller Vivaldi; for lengst døde som mennesker, men musikken lever fortsatt, både blant eldre og yngre.

Ting som Backstreet Boys, Badebussen eller russelåter, derimot, er musikk de færreste vil huske eller kjenne til om noen få år; dette er døgnfluer som går inn det ene øret og ut av det andre.

Backstreet Boys er veldig i vinden om dagen, ved god hjelp av TikTok.

Anonymkode: dd1d5...4e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig i at russelåter og Badebussen er låter som blir glemt om 20-ish år, men ikke enig at låter fra f.eks Backstreet Boys blir det. Det er jo over 20 år siden de hadde sin storhetstid, og det er fortsatt låter folk synger på. Jeg synger og danser mye til Abba, men jeg hører heller på gamle Britney-låter; det minner meg om barndommen og masse gode minner. 

Forøvrig; i går kom 5-åringen min og lurte på om hun kunne få høre på Rosa Helikopter av Peaches. Jeg har ikke spilt den av til henne, så et sted har hun hørt den; antakelig i barnehagen. Ble god stemning, selv om det er godt over 20 år siden jeg hørte mye på den husket jeg fortsatt teksten og kunne både danse og synge med. 
9-åringen i hus hører en del på gamle Aqua-låter og Tarzan&Jane av Toy-Box. Det er heller ikke noe jeg har spilt til henne, det er låter hun har hørt i barnehagen, skolen og hos venner. 
Så det trenger ikke å være slik at det kun er Abba, Bach og Frank Sinatra som blir tidløse klassikere. Eneste grunnen til at mange unge i dag (meg inkludert) vet hvem Bach f.eks er og klarer å kjenne igjen en låt, er fordi man lærer om kjente komponister på skolen. I tillegg er det en del nyere artister som sampler melodier fra eldgamle komponister og lager nye låter - og på den måten blir musikken vedlikeholdt. Det samme kommer til å skje med låter fra Backstreet Boys, så når min 5-åring selv er voksen og kanskje mamma selv, er låtene deres fortsatt noe man nynner på. 

Anonymkode: c8cc4...90f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...