Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er regelen? Er det litt opp til arbeidsgiver? Hvis jeg hadde min fjerde egenmelding iløpet av en 12-månedersperiode 12. og 13. mai, hvor lenge vil jeg bli sperret? 

Hvis man var syk kort tid etter at man ble ansatt og ikke hadde rett på betalt egenmelding, så skal ikke det telle som egenmelding mtp de fire man kan bruke? 

Anonymkode: 0bfc8...89e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nav har en god side med god informasjon.

https://www.nav.no/egenmelding

Egenmeldinger går fra dato til dato, nullstilles ikke ved nytt år.

Uansett MÅ du jobbe 2 mnd før du har krav på å benytte deg av egenmelding.

• Du må ha jobbet hos arbeidsgiveren i minst to måneder for å få rett til å bruke egenmelding.
  • Du kan bare bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, det vil si de første 16 kalenderdagene av sykefraværet.
  • Hvis du er borte mer enn tre kalenderdager, kan arbeidsgiveren din kreve at du leverer sykmelding. Sykmelding får du hos en lege, tannlege, kiropraktor og manuellterapeut.
  • Hvis du har brukt egenmelding før sykmelding, telles det som brukte egenmeldingsdager. 
  • Du kan ikke kombinere egenmelding med gradert sykmelding.
Endret av LissiN
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
LissiN skrev (50 minutter siden):

Nav har en god side med god informasjon.

https://www.nav.no/egenmelding

Egenmeldinger går fra dato til dato, nullstilles ikke ved nytt år.

Uansett MÅ du jobbe 2 mnd før du har krav på å benytte deg av egenmelding.

• Du må ha jobbet hos arbeidsgiveren i minst to måneder for å få rett til å bruke egenmelding.
  • Du kan bare bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, det vil si de første 16 kalenderdagene av sykefraværet.
  • Hvis du er borte mer enn tre kalenderdager, kan arbeidsgiveren din kreve at du leverer sykmelding. Sykmelding får du hos en lege, tannlege, kiropraktor og manuellterapeut.
  • Hvis du har brukt egenmelding før sykmelding, telles det som brukte egenmeldingsdager. 
  • Du kan ikke kombinere egenmelding med gradert sykmelding.

Man blir sperret i 6 mnd? 

Screenshot_2024-05-15-10-24-22-06_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dagene med egenmeldinger telles fra første gangen du brukte dem og ett år frem. Så hvis du f.eks brukte den første i denne perioden i juli, så vil du kunne bruke egenmelding fra den datoen i juli. 

Det regnes altså ikke et kalenderår på egenmeldinger, men fra datoen du først brukte dem og ett år frem. 

Anonymkode: eeb14...ce7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dagene med egenmeldinger telles fra første gangen du brukte dem og ett år frem. Så hvis du f.eks brukte den første i denne perioden i juli, så vil du kunne bruke egenmelding fra den datoen i juli. 

Det regnes altså ikke et kalenderår på egenmeldinger, men fra datoen du først brukte dem og ett år frem. 

Jeg vet, men det er ikke det jeg spør om. Jeg spør om hvor lenge man blir sperret. 

AnonymBruker
Skrevet

Det må gå 14 dager fra forrige egenmelding før du kan bruke en ny. Hvis du har flere egenmeldinger igjen da… Hvis du jobber i en IA-bedrift så er det andre regler. Vet du om du er i en IA-bedrift?

Anonymkode: dabbd...2e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet, men det er ikke det jeg spør om. Jeg spør om hvor lenge man blir sperret. 

Det bestemmer arbeidsgiver, men det kan ikke gå mer enn seks måneder før arbeidsgiver vurderer saken igjen. 

Det vanlige, i alle fall på de stedene jeg har jobbet, er ikke å legge inn en formell "sperre", men kun gi den ansatte beskjed om at hen har bruk fire egenmeldinger på under 12 måneder, og at hen ikke kan bruke egenmelding igjen før xx.yy.2024, altså datoen for den første av de fire egenmeldingene. 

AnonymBruker
Skrevet

Med oss er det 6 mnd.

Anonymkode: 76ad8...849

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det må gå 14 dager fra forrige egenmelding før du kan bruke en ny. Hvis du har flere egenmeldinger igjen da… Hvis du jobber i en IA-bedrift så er det andre regler. Vet du om du er i en IA-bedrift?

Anonymkode: dabbd...2e3

Dette gjelder ikke lenger. Det er ikke lenger egne IA-bedrifter. IA-avtalen er utvidet til å gjelde alle arbeidsplasser. De egne reglene om egenmeldinger og sykefravær for IA-bedrifter er helt borte, og det var opp til arbeidsgiverne om de ville videreføre f.eks utvidet rett til egenmelding. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sperret? Om du har brukt opp egenmeldingene dine så må du vente til dagen etter første gangen du brukte dem, det siste året. Hør med leder hvilken dato det er.

• Liker 2
Skrevet

Så hvis du benyttet deg av egenmelding

01.01.2024-03.01.2024

01.02.2024-03.02.2024

01.03.2024-03.01-2024

og nå i mai feks 01.05.2024.

Har du ikke tilgang på å benytte deg av egenmelding igjen før etter 03.01.2025. Du må da ha sykemelding med en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du egentlig med «sperret»? Mener du den perioden fra du brukte siste egenmelding til du kan bruke neste? 

Anonymkode: 20129...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...