AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #1 Skrevet 15. mai 2024 I artikkelen her så påpeker vidalil noe viktig. At når en fremstår å ha gjort noe riktig så fremstår det som om alle andre har gjort feil. Det må vi passe oss for. Fordi iht strekkmerker vekt osv iht gravididet styrer du egentlig veldig lite med. https://www.tv2.no/underholdning/god-kveld-norge/reagerer-pa-fodekropp-bilde-ble-lei-meg/16684279/ Selv fikk jeg et lite strekkmerke og rett i gamle olabuksa bare 3-4 dager med første mann. Jeg smurte som anbefalt jordnøttolje på magen hver dag. Om det hjalp meg til få strekk merker vet jeg ikke. Men jeg vet det hjalp på den stramme magen følsen. Og at huden slappet litt mer av. Jeg vet at min totale vekt økning frem til fødedag var 10kg. Snaut 3 kg var baby. Og etter fødsel lå jeg vel 4 kg over start vekt. Så de siste 3 kg var vel forstervann og morkake osv. Så i mitt tilfelle er jo liten baby og lite innhold på innsiden. Også da lite som presser på muskler sener osv. På nr 2 hadde jeg heller ikke nevneverdig mye strekkmerker. Men jeg fikk delte muskler osv. Mye smerter i senefester jeg 20 år etter fødsel av og til merker fortsatt. Jeg var litt større. Ca 600gram mer vekt på baby nr 2. Dvs ca 3500gram. Jeg var like frisk og fin før graviditet som på nr 1. Babyer ligger forskjellig i magen. Så samme vekt på baby kan gi både ekstra stor og god mage og den ka gi en bitteliten en. Jeg kjenner noen som fikk baby på 3500gr ca som hadde mindre mage enn meg når jeg gikk med min på under 3kg. Så når influenser sophie Elise går ut å sier hun har holdt seg bra fordi hun har gjort så mye riktig, skaper jo det et feil bilde og forventninger slik vidalill også påpeker. Hun har som hun påpeker gjort det samme men fått en annen mage etterpå. Men vi skal jo heller ikke skamme oss for at magen ikke ble som før igjen etter fødsel. Selv om andre fikk tilbake sin. Og det er jo ikke sikkert sophie elise sin mage opplevelse blir det samme på nr 2 som på nr 1 om hun kopierer det føste svangerskapet. Jeg gjorde det samme to ganger og har forskjellige resultater. Og magen ble aldri flat igjen etter nr 2 fordi innside resultatet er forskjellig. Jeg elsker mine få strekkmerker og mage skavanker. De merkene er vitne på at jeg har båret frem to flotte barn til verden. Ja jeg inrømmer at den delte magen plager meg til tider, når den lager krøll for meg. Men jeg skammer meg ikke over den. Så vi må rett og slett slutte å fokusere på feil og riktig iht å ende med en perfekt mage etter fødsel. Utover å følge råd om god foster helse man får råd og hjelp med under svangerskapet. Så iht denne saken tenker jeg at sophie elise må slutte å feilinformere og vidalill bør være stolt av seg selv og jobben hun har gjort også. Og det må også vi andre gjøre også. Har du båret frem barn som har merket deg for livet. Er ikke det noe å skamme seg over, men faktisk noe å være stolt av. Klem til alle gravide og nybakte mødre der ute❤️ Anonymkode: 904a6...5e2 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #2 Skrevet 15. mai 2024 Hver gang en tynn person viser frem en slankere kropp etter fødsel så er det liksom så dårlig gjort. Mens de som viser frem ekstra kiloer, løs hud og strekkmerker hylles. Hvorfor er ikke begge deler like naturlig? Hvorfor gå etter de tynne som Sophies Elise og Caroline? De har gått gravidde, de har født, slik var deres kropp etterpå. Slutt å bodyshame damer som ikke følger normen, dvs tynn. Anonymkode: 6d189...4f1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #3 Skrevet 15. mai 2024 Er det noen som bryr seg om hvordan andres mager ser ut etter svangerskap? Jeg hverken hyller eller shamer noen som helst. Føler du deg bra, fint. Føler du deg dårlig, gjør noe med tankesettet ditt eller gjør noe med problemet. Å vise frem kroppen sin i sosiale media er bare fisking etter reaksjoner. Det er enten et forsøk på å få skryt, eller forsøk på å få sympati. Anonymkode: c8856...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #4 Skrevet 15. mai 2024 Jeg tenker vi må akseptere at vi alle er forskjellige. Det er ikke bare topptrente og influensere som har mager som trekker seg raskt tilbake, men også helt "vanlige kvinner". Har selv venninner som ikke trener eller var spesielt opptatt av kropp, kunne ikke se på dem at de hadde født da ungen var ute. Så har det har noe med å klare å være trygg på seg selv og akseptere at slik er min kropp. Og ja, noen har tatt noen dårlige valg og spist for mye i svangerskapet (meg selv inkludert). Det måtte jeg også stå for når gravidkiloene skulle av, men jeg stresset ikke med det. Anonymkode: 24a44...155 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #5 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hver gang en tynn person viser frem en slankere kropp etter fødsel så er det liksom så dårlig gjort. Mens de som viser frem ekstra kiloer, løs hud og strekkmerker hylles. Hvorfor er ikke begge deler like naturlig? Hvorfor gå etter de tynne som Sophies Elise og Caroline? De har gått gravidde, de har født, slik var deres kropp etterpå. Slutt å bodyshame damer som ikke følger normen, dvs tynn. Anonymkode: 6d189...4f1 Det er vel fort fordi det ene er et ideal og det andre blir vi bedt om å skamme oss for. Idealet er over alt på TV, i aviser, blader, på sosiale medier, osv. Mens ekstra kilo, løs hud og strekkmerker har aldri vært vist noe særlig, før de siste årene. All kropp er bra kropp, men det er en skjevhet der som mange prøver å fikse. Sånn at det skal være greit å både være slank, lubben, tjukk og tynn. Anonymkode: b043c...67c 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #6 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hver gang en tynn person viser frem en slankere kropp etter fødsel så er det liksom så dårlig gjort. Mens de som viser frem ekstra kiloer, løs hud og strekkmerker hylles. Hvorfor er ikke begge deler like naturlig? Hvorfor gå etter de tynne som Sophies Elise og Caroline? De har gått gravidde, de har født, slik var deres kropp etterpå. Slutt å bodyshame damer som ikke følger normen, dvs tynn. Anonymkode: 6d189...4f1 Poenget mitt er at det blir feil å ta bilde av magen etter svangerskap å si man ser sånn ut fordi man har gjort alt riktig. Hun ser jo sånn ut pga flaks at hun ikke fikk det mange andre fikk. Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal poengtere magen sin etter en fødsel slik heller. Men når du gjør det på den måten, så sier hun indirekte at hun har gjort alt riktig og at andre som feks vidalill har gjor det feil og fikk skader på magen. Og det er jo på sin måte kropps shaming på andre som ikke fikk igjen magen sin. Og 100% feilinformasjon iht hvorfor noen får tilbake magen og andre ikke. Man skal da kunne gå med hva man vil etter fødsel uten at det skal plage andre. Men det er jo noe helt annet enn å flashe den på den måten og feilinformere om dem. Det er forøvrig ikke bare sophie elise som har gjort det tidligere. Mine mager hadde jeg to kg mer enn før bare dager etter fødsel. Jeg var tynn, sunn og trent i begge. Begge mager ble behandley likt. Overvekt hadde jeg ikke på noen av de. Men resultatet ble jo forskjellige. En der magen ble den samme og en der magen ble ødelagt. Hadde hun tatt bilde og sagt se så flaks jeg hadde og fikk tilbake magen min. Ville det iallefall ikke ha inneholdt feil infirmasjon. Og faktisk vært fri for indiriekte shaming av de som ikke fikk tilbake magen sin. Anonymkode: 904a6...5e2 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #7 Skrevet 15. mai 2024 Overvekt under svangerskap kommer ikke altid av oberspising heller. Hormonene er på unormale nivåer. Noen sliter sykt mye med cravings på feil ting. Andre på sunnere ting. Andre igjen har ikke cravings. Noen får vann i kroppen og blir oppblåst i lang tid etter fødsel. Og man ser mer overvektig ut enn man egentlig er. Hos noen trekker alt seg sammen raskt, hos andre kan det gå noen år før alt er på plass igjen. Andre sliter med svangerskaps plager og fører til mindre aktivitet enn ønsket , og noen merker ikke store forskjellen enn å ha en litt stor gravid mage. Selv om det ene eller andre var sånn for deg, så har andre sin gravid og første år en helt annen reise. Og jeg blir bare sur når ikke folj skjønner at alt dette er helt vanlig og normalt. Og at dette ikke handler om å gjøre ting rett eller galt Anonymkode: 904a6...5e2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #8 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker vi må akseptere at vi alle er forskjellige. Det er ikke bare topptrente og influensere som har mager som trekker seg raskt tilbake, men også helt "vanlige kvinner". Har selv venninner som ikke trener eller var spesielt opptatt av kropp, kunne ikke se på dem at de hadde født da ungen var ute. Så har det har noe med å klare å være trygg på seg selv og akseptere at slik er min kropp. Og ja, noen har tatt noen dårlige valg og spist for mye i svangerskapet (meg selv inkludert). Det måtte jeg også stå for når gravidkiloene skulle av, men jeg stresset ikke med det. Anonymkode: 24a44...155 Ja jeg fikk hakeslepp en gang. Møtte på en gammel klasse veninde. Hun var riktignok lang i ryggen. Hadde ikke snakket med henne på lenge. Hun var jo veldig undervektig. Så jeg stussa jo litt på om hun var gravid fordi jeg syntes å ane en liten bump. Men jeg lot være å spørre siden hun selv ikke sa noe. To uker etter så jeg i avisen at hun hadde fått en liten gutt. Må innrømme at jeg fortsatt ikke helt forstår den magen. Men den var nå sånn. Jeg gjettet jo på at hun kanskje var max 3 mnd på vei. Så det er jo store variasjoner her Anonymkode: 904a6...5e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå