AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #1 Skrevet 15. mai 2024 Nordmenn er jo ekstremt konforme, godtar ikke at du gjør noe annet enn flertallet. Er det virkelig så fælt at noen ikke vil feire 17.mai eller andre høytider? Voksne mennesker klarer jo å bestemme selv, ta egne valg i livet Vi har levd slik hele livet Anonymkode: 64098...842 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #2 Skrevet 15. mai 2024 Om du har barn synes jeg det er utrolig trist at det ikke etableres tradisjoner rundt slike dager. Er du barnløs kan du gjerne sitte inne foran TVen hver dag. Men synes jo det er et merkelig valg. Det er så mange hverdager, og så har du høytider med tradisjoner som utgjør koselige avbrekk med tradisjoner, familie og gode venner. Anonymkode: 2de43...311 16 1 4
Million Skrevet 15. mai 2024 #3 Skrevet 15. mai 2024 Sure? Hva slags folk er det du omgir deg med egentlig? Har aldri opplevd at noen blir "sure" når jeg sier jeg ikke gidder å feire 17.mai eller jul. Jeg (eller vi) HAR feiret begge deler i alle år i sønnens oppvekst, men etter at han ble voksen og selv har uttrykt at han ikke vil delta på sånt eller ikke bryr seg om å markere det, har jeg gladelig lagt bort 17. mai flaggene og julepynt eier jeg ikke lenger. Men nei, jeg har enda ikke opplevd at noen blir sure for det. Jeg kan imidlertid skjønne at folk blir litt sure på deg om du har barn, og frarøver dem de høytidsdagenes markering og samvær med andre som feirer. Det må være litt stusselig å vokse opp uten noen sånne dager eller minner om det. Har du barn? 5
Trek Skrevet 15. mai 2024 #4 Skrevet 15. mai 2024 Jeg har sosial angst så jeg synes 17.mai er helt forferdelig slitsomt. Feirer unsett for barnas del. Hadde det vert opp til meg så hadde jeg trolig reist alene på heia med Norges flagget mitt og feiret friheten der. 4 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #5 Skrevet 15. mai 2024 Jeg blir ikke sur, men jeg blir trist på vegne av de som ikke føler glede over å feire høytidsdager. De går glipp av noe. Anonymkode: a18e2...6fe 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #6 Skrevet 15. mai 2024 Kun én gang har jeg stusset helt åpenbart på at noen ikke feiret jul. Og det var da vedkommende sa: "Jeg er humanetiker, så selvsagt feirer jeg ikke jul, da jul er en kristen tradisjon". Vel, vi feiret jul/jol lenge før kristendommen kom til landet, og mange av tradisjonene rundt jul er så absolutt ikke kristne. Så det der var et tynt argument for å ikke feire jul. Kjenner andre som ikke feirer jul, f eks fordi de ikke har barn/bryr seg ikke/gidder ikke, og det synes jeg er helt greit😊 Anonymkode: 24c16...255 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #7 Skrevet 15. mai 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg blir ikke sur, men jeg blir trist på vegne av de som ikke føler glede over å feire høytidsdager. De går glipp av noe. Anonymkode: a18e2...6fe Å vise medlidenhet for noen som ikke ønsker det er ikke en attraktiv og koselig egenskap. ts. Norge er full av sauer, og derfor aksepteres ikke vi som er eller velger annerledes. Det er umulig for de å forstå at man ikke liker samme ting som de. for barna sine kan man ha andre tradisjoner og det er også en god egenskap å vise barna sine at man ikke gjør ting fordi man «må» etter samfunnets regler, at man skal være seg selv og gjøre det man selv ønsker. Vi har bare ett liv. Det er for kort for å gjøre ting man ikke liker bare fordi andre sier det. Anonymkode: 81710...6ca 7 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #8 Skrevet 15. mai 2024 Det å ikke feire eller markere 17 mai vitner om liten historisk innsikt. Jeg vil anbefale deg å se hvordan man feiret 17 mai etter frigjøringen 2 verdenskrig. Anonymkode: 2bd47...805 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #9 Skrevet 15. mai 2024 Skjønner ikke hvorfor man skal synes så mye om hva andre gjør, så lenge det ikke er til skade for noen. Man vet aldri hvorfor noen ikke vil feire høytider. Det kan være at man rett og slett ikke bryr seg, eller man kan ha vonde følelser knyttet til dem. Sosial angst, traumer, vonde minner, ensomhet. Jeg synes ikke de skal måtte rettferdiggjøre at de ikke feirer, og synes ikke folk trenger å stikke nesen sin i deres business. Liksom bare kos dere og gjør som dere vil, og så får de som ikke vil feire gjøre som de vil. Anonymkode: e0d88...351 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #10 Skrevet 15. mai 2024 Nei, jeg blir ikke sur. Folk må få gjøre som de vil. Selv synes jeg det er viktig å feire og markere høytidsdager, både for min egen og barnas del, men jeg gjør det gjerne enkelt med fokus på hyggelig samvær og noe god mat e.l. Men det er bare meg, så kan alle andre gjøre sine ting. Anonymkode: d83d2...518 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #11 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det å ikke feire eller markere 17 mai vitner om liten historisk innsikt. Jeg vil anbefale deg å se hvordan man feiret 17 mai etter frigjøringen 2 verdenskrig. Anonymkode: 2bd47...805 Trenger da ikke feire 17 mai for det. Hvis man av en eller annen grunn ikke vil feire eller markere dagen så er det greit. Anonymkode: e0d88...351 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #12 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å vise medlidenhet for noen som ikke ønsker det er ikke en attraktiv og koselig egenskap. ts. Norge er full av sauer, og derfor aksepteres ikke vi som er eller velger annerledes. Det er umulig for de å forstå at man ikke liker samme ting som de. for barna sine kan man ha andre tradisjoner og det er også en god egenskap å vise barna sine at man ikke gjør ting fordi man «må» etter samfunnets regler, at man skal være seg selv og gjøre det man selv ønsker. Vi har bare ett liv. Det er for kort for å gjøre ting man ikke liker bare fordi andre sier det. Anonymkode: 81710...6ca Høres ut som noe datteren min kunne skrevet. Jeg vet at hun ikke er på KG så da vet jeg også at det finnes i hvert fall to mennesker som tenker likt. Hun også mener at vi er en haug med sauer fordi alle skal feire bursdag, jul og 17.mai. Jeg misliker ordet og begrepet "saueflokken", men er enig ellers; det må være aksept for at man er forskjellig og at alle ikke liker disse feiringene. Det er ikke alle som bryr seg om tradisjon og jeg mener at det burde respekteres, samtidig som man må respektere de som liker å følge tradisjonen og som liker å feire. Vi har ikke feiret 17.mai på mange år, jul feirer vi så lite som mulig så lenge vi ikke er sammen med øvrig familie. Og vi lever godt med det. Har ikke opplevd at folk blir sure, men de blir litt overrasket. Og så kommer alltid spørsmålet "men, liker dere ikke å få gaver til bursdag og jul?" og svaret er jo at vi liker å få gaver, men det går an å gi og få gaver utenom jul og bursdag. Da betyr det litt mer også, da får man gaver fordi giveren ville gi gave, ikke fordi de "må" pga bursdag eller jul. Anonymkode: 3222e...2ca
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #13 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg blir ikke sur, men jeg blir trist på vegne av de som ikke føler glede over å feire høytidsdager. De går glipp av noe. Anonymkode: a18e2...6fe Hvorfor er det trist? Jeg liker ikke støyende folkemengder og jeg har ikke barn. Jeg synes champagnefrokoster er oppskrytt. Russen og barna sine fløyter skjærer i ørene mine. Hva er det jeg går glipp av egentlig? Jeg har ingen glede av å ferie høytidsdager, men det betyr ikke at jeg sitter hjemme ensom og trist. Jeg elsker trene, og storkoser meg med å få være på treningssentret eller i skogen helt alene. Hvorfor synes du det er trist at jeg bruker fridagene på en måte som gir meg glede, selv om det ikke er det samme som gir deg glede? Anonymkode: 1d4c1...eea 2 1 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #14 Skrevet 15. mai 2024 Når jeg bodde i utlandet var det selvsagt jeg var med å feire deres tradisjoner som er viktig for dem. Handler om å integrere seg i samfunnet og vise villighet. Jeg synes noe annet ville være respektløst, men her kommer det an på hvem man har som venner, familie, om det er barn i bildet osv. Synes det handler om litt sosial intelligent tenking at man blir med på visse ting, selv om man ikke elsker det selv. Anonymkode: 6685e...eed 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #15 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nordmenn er jo ekstremt konforme, godtar ikke at du gjør noe annet enn flertallet. Er det virkelig så fælt at noen ikke vil feire 17.mai eller andre høytider? Voksne mennesker klarer jo å bestemme selv, ta egne valg i livet Vi har levd slik hele livet Anonymkode: 64098...842 Er ingen som er sure.Du finner opp bullshit.Finn deg en hobby. Anonymkode: 842de...a9d 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #16 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nordmenn er jo ekstremt konforme, godtar ikke at du gjør noe annet enn flertallet. Er det virkelig så fælt at noen ikke vil feire 17.mai eller andre høytider? Voksne mennesker klarer jo å bestemme selv, ta egne valg i livet Vi har levd slik hele livet Anonymkode: 64098...842 Fordi vi lever i en verden hvor selvstendighet og frihet ABSOLUTT ikke er en selvfølge. 17.mai er den viktigste dagen for å feire og hegne om nettopp dette. Anonymkode: c994a...557 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #17 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det å ikke feire eller markere 17 mai vitner om liten historisk innsikt. Anonymkode: 2bd47...805 DETTE! Anonymkode: e4db3...0ae 1
PusheenPusheen Skrevet 15. mai 2024 #18 Skrevet 15. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg blir ikke sur, men jeg blir trist på vegne av de som ikke føler glede over å feire høytidsdager. De går glipp av noe. Anonymkode: a18e2...6fe Trist for hvem? Deg? Er jo ikke nødvendigvis trist for den som ikke feirer. Den beste julen jeg har hatt, var en av julene jeg var student og skulle reise hjem. Mistet flyet, og ble sittende i studentbyen. Jeg var alene, spiste akkurat det jeg ville, gjorde akkurat det jeg ville, gikk i pysjen hele dagen, så julefilmer hele julehelgen. Jeg storkoste meg. Mens alle andre der hjemme var sure for at jeg ikke feiret med dem. Hadde de vært sure for at jeg mistet flyet, hadde jeg forstått det. Men det gikk på at når de ringte og sa at det var sååå trist at jeg ikke kom meg hjem, og jeg svarte "det går fint, jeg koser meg her" (og ikke noe mer enn det, for jeg vet hvor butthurt folk blir når andre ikke liker de tradisjonelle tingene), ble de sure. For hvordan kunne jeg ha det fint ALENE, de skjønte det virkelig ikke og syntes jeg virket utakknemlig. Uten at jeg helt skjønner hva jeg skulle være utakknemlig for. Hva skulle jeg istedenfor svart når de spurte om det ikke var trist? "Ja, jeg sitter her og griner og klarer ikke nyte noe"? Jeg har aldri likt julen, og det vet de. Likevel har jeg alltid feiret med dem frem til jeg møtte mannen og vi feirer sammen. At jeg den ene gangen ikke feiret med dem, og i tillegg sa at det gikk fint, jeg klarte å kose meg likevel, var tydeligvis en stor fornærmelse. Så det var nok mer trist for dem enn for meg. Ellers synes jeg 17.mai er stress. Det er lange køer, masse folk, varm bunad, vonde bunadssko, støy. Blir overstimulert rimelig fort. Så jeg holder meg hjemme. Endret 15. mai 2024 av PusheenPusheen 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #19 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi vi lever i en verden hvor selvstendighet og frihet ABSOLUTT ikke er en selvfølge. 17.mai er den viktigste dagen for å feire og hegne om nettopp dette. Anonymkode: c994a...557 Men man må ikke feire den dagen på akkurat samme måte som alle andre da. Og da sikter jeg spesielt til barne - og folketoget. Jeg er dessuten så allergisk / astmatisk mot andre folk sin parfymebruk som ligger som et tjukt teppe over hele byen den dagen at jeg ikke har sjans til å gå ut uten å havne på akutten... Anonymkode: 79aab...81c 1 1
PusheenPusheen Skrevet 15. mai 2024 #20 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fordi vi lever i en verden hvor selvstendighet og frihet ABSOLUTT ikke er en selvfølge. 17.mai er den viktigste dagen for å feire og hegne om nettopp dette. Anonymkode: c994a...557 Er det kun èn måte som er den riktige å feire på? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå