Gå til innhold

5-retters til nyttårsaften

diddi

Anbefalte innlegg

Trenger tips.

Vi blir ca 10, og kalkun er utelukket. Desserten bør kunne gjøres ferdig senest dagen i forveien. Kanskje en ide er at et av parene tar med forrett og et annet en mellomrett?? Og de to andre vin?

Hjelp meg med finne noen gourmet-retter, som vi dødelige også klarer å lage. (Mannen min er ganske flink på køkkenet, og i fjor hadde vi struts og hjemmelaget basilikumparfait)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har alltid hatt lammelår på nyttårsaften.

Det kan være lurt å "spleise" på maten, slik at noen for eksempel tar med seg drikke og andre tar hånd om foretten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange år har vår vennegjeng hatt felles koldtbord nyttårsaften. Vi satte opp på forhånd hva vi ville ha, og fordelte oppgavene. De som holdt huset hadde ansvar for borddekking og kaffe/kaker/snacks, og noen hadde ansvar for mat til ungene (vi var 12 voksne og 15 unger på det meste....) Det fungerte kjempefint!!

I fjor prøvde vi for første gang pinnekjøtt, da stod vertskapet for selve kjøttet (som alle spleiset på), mens noen kokte poteter og andre kålrotstappe (tok med i grytene, holder seg lenge varmt da), atter andre hadde ansvar for dessert.

Det var også nydelig, vet ikke hva det blir i år, men det viktigste er at vi gjør noe sammen, og at ikke noen blir stående med alt.

Spleisingen har vi forresten gjennomført i mange sammenhenger, - i etablerer-fasen var det en dyd av nødvendighet, nå ser vi den sosiale gevinsten med det også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spleising av en eller annen form blir det nok. Jeg forestiller meg at vi har hovedretten (som skal være varm), så lager noen en forrett, noen en mellomrett (denne kan de få lunke/varme når de kommer) og noen desserten.

Da kan man jo sitte ned ved bordet og roe seg, for det er ikke deg som har ansvar for severingen hele tiden.

Men lammestek var en god ide. Alle slags steker er jo greit.

En annen ide er å frese kyllingfilet raskt i panna (bare for å få en lite skorpe), så legge dem i en form og smøre over, og til slutt legge en tykk skive med jarlsberg (eller kanskje hvit geitost?), og inn i ovnen mens jeg drikker musserende. (Alt kan jo da være klart en time før gjestene kommer. Slik at jeg bare kan sette det inn når vi går til bords.

Sammen med dette har jeg en form med tomatskiver og squasjskiver, med basilikum og cheddar, som jeg setter inn også. Og disse to formene står på en rist, mens under har jeg langpanne med potetbåter. Og på med varmluften!!

Is eller pudding til dessert kan jo gjøres klart i god tid.

Suppe til mellomrett kan jo putre på ovnen.

mmmmm... blir sulten!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrett: svart kaviar, rømme, hakket løk, røkelaks. Danderes på tallerken og serveres med melba-toast.

Drikk opp velkomstchampagnen til denne retten, eller gå evt over på hvitvin. Hvitvin bør da også passe til rett nr 2:

Rett nr 2: Pasta med skalldyr og fløtesaus og hjemmebakt brød (SMÅ porsjoner).

Mellomrett: Champagnesorbet (husker ikke oppskrift, men ganske enkelt å lage)

Hovedrett: Lammelår med luksus-stappe (potetstapp med fløte, parmesan og hvitløk) + gratinerte tomater/smørkokte minigulrøtter.

Dessert: Vaniljeis med varme bjørnebær.

:P:P:P

Annen deilig forrett er laksepaté, og det går jo fint å lage i forveien. En god hovedrett med laks: Ovnsgratinert laks med rosmarin og appelsinsaus (kjempeenkelt! Legg SMÅ laksebiffer i form, og hell over fløte, presset appelsin og kuttet rosmarin). Server med ris/potet og asparges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Pate var en god ide. :D

Og det er ikke nødvendig med poteter/pasta/ris til mer enn hovedretten. De andre kan være med bare grønnsaker/stuing e.l.

Ideer mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med pai som rett nr 2? Det er jo også kjempegodt og enkelt å få til å se lekkert ut på et fat.. litt ruccolasalat, tomat, et stykke pai og vips!!

Sopp-pai eller løk-pai eller Quiche Lorraine eller noe sånt? Smakte også en utrolig god pai med squash, løk, paprika og auberginer en gang.

Et problem er at lammelåret tar opp stekeovnen, så da må evt paien lages i forveien og varmes i et varmeskap e.l...Hvis du har det?

Fiskesuppe er jo også nydelig og forholdsvis enkelt (sånn med tomatsaus.. boillbaisse eller noe sånt..). Eller italiensk sopp-risotto med parmesan! Namnamnam!

Åh! Kan jeg få komme? Har ingen planer for nyttår foreløpig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det mange gode tips.

Jeg begynner å lure på om vi ikke skal stå for maten selv, så kan vi heller spleise etterpå?

Forrett: kald, noe som kan gjøres nesten ferdig i god tid, for bare å legges på tallerkenen.

mellomrett: Suppe???

Hovedrett: Noe steik e.l.

Mellomrett: Hmmmmm....

Dessert: Is (basilikumsparfait??) eller rompudding?

Kom med flere ideer da dere!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Så spennende dette hørtes ut!

Hva med å starte med honningmelon og tynne skiver spekeskinke, enkelt om kjempegodt!

Tror kanskje jeg ville valgt en form for granite til mellomrett, eller en sitronsorbet

Oksestek med saus og glaserte poteter + grønnsaker til hovedrett

Et lite stykke vellagret ost til mellomrett

Og dessert, der hadde du jo forslag selv - jeg er glad i karamellpudding m/god saus, så det eller en god sjokolademousse ville vært mitt valg.

Uansett hva du velger å lage: Lykke til

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melon med spekeskinke er litt kjedelig. Vi har lyst til å overraske litt med noe nytt!

Sitronsorbet!! Kjempeide. Og det kan gjøres ferdig i god tid. Hva serverer man til det? Bare et urteblad? (Sitronmelisse??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carpaccio er rått kjøtt som er skjært i veldig tynne skiver, f.eks. oksekjøtt med parmesan og ruccolasalat.

Dette kan du ikke lage i forveien, så da holder jeg heller en knapp på laksepatéen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha folk på fredag og skal da servere gratinerte kamskjell (kjempegodt!!!) til forrett og en kyllingrett til hoved rett. Denne så utrolig lett å lage, 10 min + steketid;

til fire personer:

Skjær en stor løk i ringer, surr bittelitt i pannen (ikke sånn at den blir svidd og brun)

Skjær en stor paprika i skiver

Legg både løk og paprika i bunnen på en ildfast form.

Legg over serveringsstykker av kylling (her kan også brukes kyllingfileeter eller kyllinglår), 1-2 stykker per person (jeg bruker gjerne 5- 6 stykker til 4 pers)

Bland sammen en liten matfløte, noen ss sennep, litt salt og pepper og evt. annet krydder du liker. Hell dette over kyllingen, strø ost over og vips i ovnen. Stekes på ca 200 grader i 30 min.

serveres med salat og ris, er alltid en suksess hjemme hos meg.

Ellers er det veldig lettvindt med karri reker til forrett. Kjøp currypaste i innvandrerbutikk. Ha pannen full med reker (ikke til randen, men kanskje 1-2 lag med reker) ha i 1-2 ss curry paste. Rør slik at alle rekene får curry på seg og blir littegrann varme. Hives på ett fat og ha oppskåret mango som pynt/tilbehør.

Fylte, gratinerte tomater eller paprika er og fin forrett

Gratinert sjøkreps.

Dampet fersk asparges med sitronsaus

Til dessert kan du jo bake en ostekake f.eks. eller gjøre det så enkelt at du serverer Irish Coffee (det skal jeg ha på fredag)

Lykke til i allefall. Hadde vært kjekt å få vite hva valget faller på til slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Joda,du kan lage carpaccio nesten ferdig, du legger kjøttet klart på tallerkenen(e) med tunn plastfilm over og setter dem i fryseboksen. Så tas tallerkene ut en halv times tid før den skal serveres. Garnityren går fort å legge på, men jeg vil absolutt droppe ruccola til denne retten. Hvis jeg skal ha noe "grønt" til - så vil det være oliven i tynne ringer.... men smak og behag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Dette var hva det ble:

Forrett: Stekte kamskjell, på en salatseng med balsamicodressing

Hovedrett: Stekte strutsefileter, med sjampinjongsaus, squasj og fløtegratinerte poteter

Dessert: Bringebærmoussekake med bringebærsaus. hvit og mørk sjokoladepynt.

Hvert par tok med seg en rett, slik at det var spennende hva det ble. Og de tok med vin til "sin" rett.

Det siste paret tok med snacks og champange.

Hilsen Diddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...