Gå til innhold

Reise Norge/Danmark

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger som sagt i en annen tråd her en ferie for meg og min datter som er ni. Har funnet at Danmark kunne være et greit alternativ, og tenker da å reise med båt fra Stavanger til Danmark. Ankommer da Hirtshals.

Så tenker jeg at vi skal til Legoland (ingen av oss har vært der) og evt. andre steder av interesse. Med tog, da vi ikke har bil.

Noen som har erfaring med en slik type reise? Forslag til steder vi kan reise til? Rimelige overnattingstilbud?

Tenker også på om camping kan være et alternativ underveis.

Er veldig åpen for tanker og idèer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordsømuseet i Hirtshals kan absolutt anbefales, selv om den fantastisk majestetiske månefisken døde under brannen i 2003.

http://www.nordsoemuseet.dk/klumpfisk.php

Ellers koster det 250 kr året å være medlem i Norske Vandrerhjem (25 kr for familiemedlemmer) Da har man tilgang til en kjempebillig overnattingsmulighet; Internasjonale vandrerhjem.

http://www.danhostel.dk/kort.asp

Jeg har overnattet mye på enkelte vandrerhjem i Danmark, og er svært positiv til alternativet. (Også svært prisgunstig). Man har de fleste stedene tilgang til klesvask og gjestekjøkken. Les mer om de enkelte vandrerhjemmene ved å klikke på kartet.

Togreise i Danmark er veldig greit, tar kort tid å forflytte seg osv. På vandrerhjemmenes egne sider står det oppført hvor langt det er til tog, buss, badestrand, butikk og severdigheter, så det er gode sider å planlegge etter (for den som ikke har bil). Det går jo an å sjekke hva det koster å ta med sykkel på båten + på danske tog. Da har dere friheten til å utforske litt lokalt der dere bor. Enkelte vandrerhjem har også sykkelutleie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips, spesielt mtp overnatting på vandrerhjem. Det kommer vi helt sikkert til å benytte oss av.

Men bør vi satse på å bestille togbilletter før vi reiser herfra, eller kan vi kjøpe etter hvert?

Noen som vet?

Tenkte å ta ting litt på sparket, etter vær og andre forhold. Så kan vi tilpasse hva vi har lyst til begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten over

Vi har reist rundt, to voksne og to barn i Danmark. Det jeg ikke visste, var at fellesferien i Danmark starter senere enn i Norge, så da vi reiste i slutten av juni, så var det ganske barnetomt på vandrerhjemmene (og andre steder), og derfor få "lekekamerater". Fikk tips å reise i juli i så måte.

Det lønner seg å forhåndsbestille overnattinger, for da er du sikret plass. Kjipt å være fotturist med barn og så er det fullt der du hadde tenkt å overnatte. Om sommeren kan man overnatte billigst på sovesal (dame-), eller du kan få eget rom. Alle må ha med sengetøy eller leie på stedet til ca 50 kr. Selv har jeg pleid å ta med meg mitt eldste og styggeste laken, putetrekk og dynetrekk, og rett og slett kastet det i søpla før hjemreise (mer plass i sekken til taxfree...) :sjarmor: Ulempen ved dette er at vanlig sengetøy er tungt og tar mye plass i bagasjen.

Men det finnes en kjempesmart "lakenpose" (husker ikke hva det heter?) som tar liten plass. Det er nesten som om man ligger "inni" et dynetrekk (dyna ligger utenpå/oppå), og puten er foldet innunder en "hodeputeklaff".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på soveposer jeg, da slipper vi å styre med sengetøy og sånt. Ulempen er selvsagt at det blir mer å bære på når vi skal reise, men vi må vel uansett begrense antall steder å reise til.

Noen forslag til andre steder i Danmark vi kan/bør besøke? Jeg tenker da på steder som er morsomt både for mor og barn. Ingen av oss er utpregede naturmennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soveposer er visst ikke tillatt på vandrerhjem... Du finner all relevant informasjon om vandrerhjem-konseptet på websidene (eller på de norske : Norske vandrerhjem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Dro til Danmark for noen år siden med ungene som da var 3, 5 og 11 år. Hadde med sykler, det var veldig OK å ha med seg, ble mye mere mobil. Tok syklene med på toget fra Hirtshals til Aalborg, den gang var det gratis å ha med sykkel på tog, vet ikke hvordan det er nå. Vi syklet turer i nærområdet, og valgte buss og tog når vi skulle litt lengre avgårde, f.eks til Legoland. Vi forhåndsbestilte ikke togbilletter, bare kjøpte når vi kom på stasjonen. Husker vi måtte "stå over" et tog fordi vi ikke fikk plass for syklene, men det var mange tog som gikk sørover fra Hirtshals.

Ta med lakenposer og bo på vandrerhjem. De fleste vandrerhjem vi har prøvd i Norden har god standard og du får lage din egen mat selv på kjøkkenet, eller du kan velge å kjøpe mat på cafe som oftest er knyttet til vandrerhjemmet.

Vi har også vært i Danmark med leiebil (vi bor i Nord-Norge), bodde da på campingplasser og har kun gode erfaringer med det. Det finnes flere campingplasser i området rundt Legoland, eller du kan velge, om du ikke har bil, å bo i f.eks. Århus og bruke buss derfra til Legoland. Mener å huske at det var mye annet gøy å oppleve for ungene; lekeland, badeland, fornøyelsesparker, flotte strender. Danmark er flott å feriere i, og enkelt å forflytte seg i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er lurt å bestille togbilletter og rom på forhånd dersom dere reiser i de verste turisttidene. Da vi var på interrail i Europa, gjorde ikke vi dette, og det endte med at vi enkelte steder måtte vente alt fra 2 timer til ett døgn på å få plass på toget. Men da skulle jo ofte vi fra ett land til et annet, ikke innad i samme land. Vi opplevde også at det kunne være fullt på en del hosteller og sånn. (Et sted i Athen måtte vi sove på taket!!) Vi måtte overnatte i København (fordi togene var fulle) og da sov vi på sånn sovesal med ca 30 andre, både menn og damer. dette var IKKE å anbefale synes nå jeg da. Og siden du reiser med barn, kan det kanskje være greit å satse på tomannsrom. Det skal ikke være så altfor dyrt det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...