Gå til innhold

Er virkelig blod tykkere enn vann??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det virkelig slik at blod er tykkere enn vann??

Det mener jeg er helt feil. Det er virkelig ikke alltid slik. Når det er vanskelige familieforhold så må man av å til velge sine kamper. Er dere ikke enige?

Er det noen som har kuttet familiebånd? Som mor, søster etc?

Man skal ikke finne seg i alt!

Anonymkode: f5c1d...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gammelt ordtak som kan dø ut for min dem. Ja jeg har kuttet ut faren min, angrer ikke en dag. 

Anonymkode: e3a52...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at alle mennesker har et ansvar med å behandle andre med respekt, uavhengig om det er familie eller ei 🤗. Det synes jeg er veldig viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke! Min biologiske forelder kan dø i morgen, og jeg vil ikke føle noe mer enn hva jeg føler når fullstendig fremmede dør. Dør derimot min steforelder, vil jeg være fullstendig knust. Bare for å understreke at blod ikke er tykkere enn vann, jeg ønsker ingen døde 😅

Anonymkode: 79dbc...ed9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ordtaket lyder opprinnelig som så: "The blood of the covenant is thicker than the water of the womb".

Det betyr noe helt annet enn det vi bruker det som i dag når vi sier "blod er tykkere enn vann".

Setter ting litt mer i perspektiv syntes jeg.

Anonymkode: a3a6d...777

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det virkelig slik at blod er tykkere enn vann??

Det mener jeg er helt feil. Det er virkelig ikke alltid slik. Når det er vanskelige familieforhold så må man av å til velge sine kamper. Er dere ikke enige?

Er det noen som har kuttet familiebånd? Som mor, søster etc?

Man skal ikke finne seg i alt!

Anonymkode: f5c1d...502

Jeg har svært lite kontakt med et søsken, nært forhold til resten i familien. Har et mye nærere forhold til hun ene venninnen min en det  jeg har med det ene søskenet som jeg ikke har mye kontakt med . 

Anonymkode: 5053a...4cb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ordtaket lyder opprinnelig som så: "The blood of the covenant is thicker than the water of the womb".

Det betyr noe helt annet enn det vi bruker det som i dag når vi sier "blod er tykkere enn vann".

Det syns jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt heter det at paktens blod er tykkere enn livmorens vann. Dette var og er original sitatet, at folk har forvridd og forvrengt uttykket til å bli noe heeeeelt annet og ganske motsatt er dessverre sørgelig.

Meningen med original sitatet er at de båndene du knytter av fri vilje er sterkere enn de båndene du har til noen kun fordi du er i slekt med noen

Men ja jeg synes som det meste annet at originalen er langt bedre enn kopien noen har forvrengt dette til. 

Selvfølgelig skal en ikke finne seg i alt, ifra noen!!! Hvem en velger å ha i sitt eget liv er bare opp til en selv å bestemme om det så betyr å kutte kontakt med en søster, en mor eller en venn. 

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på blodet og vannet som en masse og ser nærmere på deres tetthet, ja så har blodet en større tetthet enn vann.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det eit religiøst uttrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kutter ut mennesker som ikke gjør noe godt for ditt liv. Slekt eller venner. Har ikke noe å si. Er du slem med meg så ha det. Livet er for kort til å drive å tilfredsstille alle rundt seg. 

Anonymkode: 4040c...c2f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er slekt og familie viktigere enn alle venner, kollegaer osv. Det er DE som er der hele livet og da prioriteres de først alltid. Også partner må finne seg i og komme som nr 2 i prioriteringsliste 

Anonymkode: 9bb86...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Av egen erfaring, så opplever jeg at blod er tykkere enn vann. Det ser jeg i alle familiære relasjoner hvor jeg kommer utenfra.

Anonymkode: 057a3...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av egen erfaring, så opplever jeg at blod er tykkere enn vann. Det ser jeg i alle familiære relasjoner hvor jeg kommer utenfra.

Anonymkode: 057a3...a48

Men at blod er tykkere enn vann handler jo ikke nødvendigvis om folk en er i slekt med som denne tråden viser. 

Anonymkode: 38d4b...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen ordtak er en endelig fasit som det ikke finnes unntak for... 
Ingen ordtak er en absolutt sannhet. 

Anonymkode: 471e4...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Broren min klarer jeg meg fint uten.En ordentlig skitt støvel.Men moren min er viktig for meg.

Anonymkode: 39b17...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg liker ikke min bror. Selv om en person er i slekt med meg, betyr ikke det at jeg automatisk må stille opp eller være glad i denne personen. 

Anonymkode: c01cb...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg strekker meg lenger og godtar mer fra familie enn fra andre. Jeg vet at selv om vi krangler og blir uvenner, så har vi en kjærlighet til hverandre i bunnen og vi har en felles historie. Jeg blir trist når jeg leser om folk som har brutt med familien, men forstår at noen har ikke noe annet valg

Anonymkode: 2a348...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på. Selv er jeg adoptert, misliker mine adoptivforeldre av mange grunner, men allerede som barn startet jeg å føle avsky. Så vannet er ikke så tykt her. Ser på mitt biologiske barn som min eneste familie, og båndet vi har er mye sterkere enn det jeg noen gang har hatt med min mor.

Anonymkode: 9eafb...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...