AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #1 Skrevet 14. mai 2024 Kjæresten min som er i 40-årene er bipolar og har hatt diagnosen i mange år (10+) Hun var innlagt en periode i forbindelse med at hun fikk diagnosen, men i ettertid har hun ikke vært det. Da hun ble skrevet ut fra sykehuset den gangen fikk hun medisinene Cipralex 10 mg (morgen)og Zyprexa 10 mg (kveld) som hun skulle ta hver dag. Jeg ser jo innimellom at hun har symptomer på depresjon og mani, men mye svakere enn før hun begynte på medisiner så det betyr jo sikkert at hun trenger dem. Men jeg ser også at de dreper totalt livsgnist og livsglede hos henne. Hun er helt utslitt hele tiden og sover 15 - 20 timer i døgnet på fridager. Hun sier at hun ikke føler noen ting. Hun har veldig dårlig selvkontroll når det kommer til mat og spising og har lagt på seg mye gradvis. Hun har selv sagt at hun skulle ønske at hun døde, men at medisinene på en måte gjør at hun ikke "orker/klarer" å begå selvmord. Hun har jobb og fungerer bra i den, men det er liksom det eneste hun orker / klarer da. Hun har snakket med lege og psykiater om dette og prøvd å bytte medisin (fra Zyprexa til andre lignende medsiner) flere ganger. Hun skal da trappe ned sakte og bytte gradvis over til ny medisin. Det går alltid bra helt til hun kommer til det punktet at hun skal slutte helt med zyprexa og ta full dose med den nye medisinen. Da har hun fått kraftige abstinenser, sover ikke på flere dager, vondsomme humørsvingninger, en slags mani og et slags sug etter zyprexa. Alltid ender det med at hun etter å ha vært våken i flere dager føler at hun blir "gal" og må ta zyprexa igjen for å få sove og føle seg bedre. Men problemet er jo da når jeg ser hva zyprexa gjør med henne. Det dreper jo alt av glede i livet hennes unntatt å sove og spise. Hun har som sagt pratet med lege og psykiater om dette mange ganger, men er det noen her som har noen tips? Som kanskje har sluttet med zyprexa tidligere etter å ha brukt det lenge og som har positive erfaringer? Anonymkode: 2341c...fd8
Marye Skrevet 16. mai 2024 #2 Skrevet 16. mai 2024 Zyprexa funket kjempebra på meg men måtte slutte pga enorm vektøkning det som funket nesten like bra var litium da holdt jeg meg ut fra sykehus i 6-7 år idag bruker jeg lamictal og leponex
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #3 Skrevet 16. mai 2024 TS her. Tusen takk for svaret. Zyprexa funker så vidt jeg skjønner for kjæresten min også, men det er mer bivirkninger som feks vektøkning, ekstrem søvn og lite livsglede som er problemet. Hvor lenge brukte du zyprexa? Opplevde du abstinenser da du sluttet med det? Anonymkode: 2341c...fd8
Marye Skrevet 16. mai 2024 #4 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): TS her. Tusen takk for svaret. Zyprexa funker så vidt jeg skjønner for kjæresten min også, men det er mer bivirkninger som feks vektøkning, ekstrem søvn og lite livsglede som er problemet. Hvor lenge brukte du zyprexa? Opplevde du abstinenser da du sluttet med det? Anonymkode: 2341c...fd8 Ingen abstinens, men jeg ble deprimert så ille at jeg sluttet på skolen som gikk kjempebra så lenge jeg tok zyprexa
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #5 Skrevet 16. mai 2024 Har sluttet på Zypexa. Livet mitt handlet kun om søvn og mat mens jeg tok den. Var kun negativt for min del. Var ikek i stand til å være i noen form for jobb, fikk heller ingen penger fra det offentlige fordi personalet mente det skulle være mulig å ha en jobb. (jeg sov 16 timer i døgnet, klarte ikke lese, skalv på hendene og hadde flere besvinmelser og fall.) Ikke tatt på 14 år. For søvn, mani og rus-sug etter å få roet ned hjernen skal teoretisk benzodiazepiner fungere, men fordi leger er mer opptatt av lisensen sin enn av å hjelpe pasienter kan det være vanskelig å få tak i tilstrekkelig høye doser og i lang nok tid. For helsen sin del bør også benzo trappes ned. Lite livsglede og ekstremt søvnighet er en virkning, ikke bivirkning av Zyprexa - altså det er den forventede effekten som medisinen vil ha på de fleste som tar den. Anonymkode: 6bc9e...061
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #6 Skrevet 18. mai 2024 TS her. Ok. Tusen takk for svarene. En av gangene hun skulle bytte medisin fikk hun sobril av legen og jeg tror at det hjalp litt så vidt jeg husker, men ikke nok. Hun sov litt bedre, men hadde fortsatt voldsomme humørsvingninger. Jeg har aldri vært avhengig av og skullet slutte med noe så jeg vet ikke hvordan det føles, men det høres veldig vanskelig ut. Rart at legene tillater folk å bruke medisiner man blir så avhengig av i så mange år. Deler legene ut for mye sobril eller valium kan de miste legelisensen, men dette er liksom helt greit. Anonymkode: 2341c...fd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå