Gå til innhold

Mai er hagestell og kos

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kos og kos, hehe. Det meste var grodd ned i ugress hos meg etter noen år, men desto bedre er det å få gjort litt igjen.  Nå har jeg ryddet i busker og rot i et par uker, kjørt ørten turer på søpla, klippet plen, tømt krukker og begynt litt på nytt. Det eneste jeg tok vare på og plantet på nytt i store krukker, var gressløken og en rabarbraplante.  Jeg er glad i gressløk, og andre urter.  Etter en hel dag til og fra med høytrykksspyleren kom jeg meg til hagesenteret og handlet masse til blomsterkasser og krukker i kveld.  Jeg har ikke blomsterbed, og det er kun busker og litt (u)gressplen i min lille hage.

Hva planter dere? 

Jeg kjøpte oregano, timian og persille. En cherrytomatplante,  jordbærplante med røde blomster, blå femtunger, rosa og hvite million bells, blå lobelia og en 10-pk med tagetes. naturgjødsel og jord.  Før pleide jeg å så alt mulig og koste meg i drivhuset, men det har jeg ikke lenger.  Det knakk en vinter.

Jeg gleder meg til å begynne å plante i morgen. 

🌸🌼🌺

🌞

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sådd rundt 15 sorter grønsaker( ikke mye av hver men liker mangfoldet) , litt urter og litt blomster. Koser meg ute i hagen på våren, den fineste tida på året :)

Anonymkode: 7e01b...b91

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver litt forskjellige grønnsaker for første gang (rødbeter, reddiker, spinat). Veldig gøy! I tillegg ser det ut til at busker og stauder stort sett har klart vinteren, foruten solhatten. Dessverre. Men jeg liker så godt solhatt, at jeg kommer til å prøve en gang til 😊 Må bare finne ut hvor, siden den nå har feila to vintre på rad på samme plass.

Anonymkode: 1a9a4...b60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ny hage, en liten flekk i den ene enden av en litt større bakgård (større enn de fleste i området har iallefall). Jeg har tatt opp en gammel platting og lagt ny jord, plantet litt urter og tomat og venter på to minikiwi planter som jeg gleder meg max til å få satt ned.

Anonymkode: 42b8e...8ef

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jordbærkrukkene er renset. Rips, epler, bringebær, solbær og blåbærbusker tilsvarende, og gjødslet. Gressløk, timian, rosmarin og persille har overlevd fra i fjor. Dill og basilikum skal plantes. Jordskokk skal i jorden etterhvert. Ønsker også reddik og sukkererter, men er litt lei kampen mot brunsneglene. Cherrytomater og chili har jeg hvert år, men de får bo på kjøkkenbenken, orker ikke overraskelsene vestlandsvær ka by på. 

I dag har jeg luket og vendt bedd. Lagt på kukompost og ny jord, slik at alt ser fint ut 17 mai. Skal ut og kjøpe litt flere planter til krukker og bord i morgen. Skal spyle og vanne alt i kveld, frykter det er litt for varmt for nye røtter og skudd å bli spylt med vann nå. 

Anonymkode: bb7ee...483

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jordbærkrukkene er renset. Rips, epler, bringebær, solbær og blåbærbusker tilsvarende, og gjødslet. Gressløk, timian, rosmarin og persille har overlevd fra i fjor. Dill og basilikum skal plantes. Jordskokk skal i jorden etterhvert. Ønsker også reddik og sukkererter, men er litt lei kampen mot brunsneglene. Cherrytomater og chili har jeg hvert år, men de får bo på kjøkkenbenken, orker ikke overraskelsene vestlandsvær ka by på. 

I dag har jeg luket og vendt bedd. Lagt på kukompost og ny jord, slik at alt ser fint ut 17 mai. Skal ut og kjøpe litt flere planter til krukker og bord i morgen. Skal spyle og vanne alt i kveld, frykter det er litt for varmt for nye røtter og skudd å bli spylt med vann nå. 

Det høres ut som du har en frodig hage 🌸 jeg får ikke persillen til å overvintre, men vanligvis sår jeg den selv.    Ja, de sneglene  er en plage. 

AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (45 minutter siden):

Det høres ut som du har en frodig hage 🌸 jeg får ikke persillen til å overvintre, men vanligvis sår jeg den selv.    Ja, de sneglene  er en plage. 

Føler det slik i dag. Har ruslet ute og kost meg en liten time nå.

Men så er det raskt brunsnegler og regn resten av sommeren.... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har sådd rundt 15 sorter grønsaker( ikke mye av hver men liker mangfoldet) , litt urter og litt blomster. Koser meg ute i hagen på våren, den fineste tida på året :)

Anonymkode: 7e01b...b91

planter du rett i pallekarm? Hilsen en uten erfaring....:) 

Anonymkode: d999a...f60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

takk for inspirasjon :) Hva gjødsler du epletreet med? gjør du det når det regner?

Skrevet

Jeg må ut en tur og handle litt i dag. Jeg lurte på om jeg skulle få kjøpt noen få settepoteter og en agurkplante i samme slengen.  Jeg har ikke forsøkt agurk uten drivhus før. Fungerer det på friland, i en murerbalje?  

Jeg må også ha tak i noe mer jord, for i går brukte jeg 8 sekker og gikk tom.

Det med poteter er bare fordi det er så koselig å dyrke litt til noen få middager på høsten. Det blir jo ikke så mye. Plantene er fine også.

Ønsker alle en fin dag i hagen 🌱🪴🥀🌻🥒🍠 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

takk for inspirasjon :) Hva gjødsler du epletreet med? gjør du det når det regner?

Nå husker jeg ikke hva den heter, men naturgjødsel fra plantasjen. Gjødsler hver vår og høst, ikke så nøye på det med regn, bor i vest, så løser seg som regel raskt 😂

Hiver også aske på bakken under frukt og særlig bær, men usikker på hvor mye dette egentlig gir, er bare noe jeg vokste opp med. Må være helt ren aske, vi brenner kun ved. 

AnonymBruker
Skrevet

I dag ble det blomster i store mengder. To hengeurner, nye planter til krukkene på trappa, litt nytt til utebordene, med mer. Gleder meg til å plante og pynte litt senere i dag. 

Skrevet
Perine skrev (På 14.5.2024 den 20.41):

Kos og kos, hehe. Det meste var grodd ned i ugress hos meg etter noen år, men desto bedre er det å få gjort litt igjen.  Nå har jeg ryddet i busker og rot i et par uker, kjørt ørten turer på søpla, klippet plen, tømt krukker og begynt litt på nytt. Det eneste jeg tok vare på og plantet på nytt i store krukker, var gressløken og en rabarbraplante.  Jeg er glad i gressløk, og andre urter.  Etter en hel dag til og fra med høytrykksspyleren kom jeg meg til hagesenteret og handlet masse til blomsterkasser og krukker i kveld.  Jeg har ikke blomsterbed, og det er kun busker og litt (u)gressplen i min lille hage.

Hva planter dere? 

Jeg kjøpte oregano, timian og persille. En cherrytomatplante,  jordbærplante med røde blomster, blå femtunger, rosa og hvite million bells, blå lobelia og en 10-pk med tagetes. naturgjødsel og jord.  Før pleide jeg å så alt mulig og koste meg i drivhuset, men det har jeg ikke lenger.  Det knakk en vinter.

Jeg gleder meg til å begynne å plante i morgen. 

🌸🌼🌺

🌞

Går nesten kun i spiselige planter her. Har ripsbusker, solbær, stikkelsbær, rabarbra, bjørnebær, gressløs, sukkererter, mynte, jordbær, timian, oregano og vinranke i balkongkasser. Har georginer i potter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi drev et par år å fjernet gammel beplantning.  Det var en labirynt av overgrodde vekster. Regnet det kom vi ikke ut og inn av bilen uten å bli våt. Så vi tok vekk alt.  Da ble det også mindre edderkopper som var overalt. 

Alt var også bare skrå plen og fungerte ikke for oss. Men dårlig helse slo inn her. Så det ble litt stopp. Men vi fikk lånt en minigraver og laget noen plane flater. 

Nå har vi vel kommet dit at vi kan plante litt. Etter flere år. Litt midlertidig har vi hatt. Men da i form av områder med blomster eng. 

Vi har tegnet opp hagen og laget en plan.  Satt opp liste over ønskede vekster. 

Neste nå er vel å sette opp et kirsebær tre og plomme tre. Men vi planlegger et lite drivhus og kasser i trapping til urter jordbær gulerøtter ol. 

Sliter heldigvis ikke med snegler ennå. Men det har nok begynt å komme litt i området her. Men tomten er solrik og varm. Så tror ikke de trives så godt her uansett. 

Sliter med ugress da. Masse ugress. Så i år skal jeg prøve å se om popkorn gress kan ta knekken på det. 

Anonymkode: eefdb...bd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi drev et par år å fjernet gammel beplantning.  Det var en labirynt av overgrodde vekster. Regnet det kom vi ikke ut og inn av bilen uten å bli våt. Så vi tok vekk alt.  Da ble det også mindre edderkopper som var overalt. 

Alt var også bare skrå plen og fungerte ikke for oss. Men dårlig helse slo inn her. Så det ble litt stopp. Men vi fikk lånt en minigraver og laget noen plane flater. 

Nå har vi vel kommet dit at vi kan plante litt. Etter flere år. Litt midlertidig har vi hatt. Men da i form av områder med blomster eng. 

Neste nå er vel å sette opp et kirsebær tre og plomme tre. Men vi planlegger et lite drivhus og kasser i trapping til urter jordbær gulerøtter ol. 

Sliter heldigvis ikke med snegler ennå. Men det har nok begynt å komme litt i området her. Men tomten er solrik og varm. Så tror ikke de trives så godt her uansett. 

Sliter med ugress da. Masse ugress. Så i år skal jeg prøve å se om popkorn gress kan ta knekken på det. 

Glemte å skrive. Det meste av blomster er fortsatt i potter. Da jeg ønsker lettstelt hage pga  snart 50 og alderdom nermer seg. Så har litt plan om å ha bunndekkere. Slik mamma gjorde siste årene sine

• Liker 1
Skrevet

Og som den sure gamle tanta jeg er så vil jeg bare få minne om at vi fremdeles er midt i mai og at å plante ut ting på friland nå kan være en risikosport selv om det er 25 - 26 grader på dagtid. Her, ikke så langt fra Oslo, er det 3 - 4 varmegrader om natten (Selv om yr.no melder 7 - 9...) og da skal det bare litt nordavind til før sommerblomster, tomater etc. fryser. De MÅ ikke være kuldegrader for at sårbare, småplanter skal bli ødelagt. Ville bare nevne det! :nigo: 

• Nyttig 1
Skrevet

I dag kjøpte og brukte opp 5 sekker til med jord.  Settepoteter var utsolgt over alt. Fikk kjøpt en fin, rosa Verbena, en busktomat og en pinglete agurkplante.  Det ble mye haging i dag også, men kos 😊

• Hjerte 1
Skrevet
Leo skrev (54 minutter siden):

Og som den sure gamle tanta jeg er så vil jeg bare få minne om at vi fremdeles er midt i mai og at å plante ut ting på friland nå kan være en risikosport selv om det er 25 - 26 grader på dagtid. Her, ikke så langt fra Oslo, er det 3 - 4 varmegrader om natten (Selv om yr.no melder 7 - 9...) og da skal det bare litt nordavind til før sommerblomster, tomater etc. fryser. De MÅ ikke være kuldegrader for at sårbare, småplanter skal bli ødelagt. Ville bare nevne det! :nigo: 

Det er helt riktig. Jeg har bommet på det noen ganger selv ❄️ Her på sørlandskysten ser det foreløpig til å være forholdsvis trygt i år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oi, det var en svær jobb. Ja, helsen parkerte meg i flere år her, så det må helst være noe i høyden. Jeg har en kant inntil huset med roser og ugress. Den har jeg lyst til å eliminere så fort som mulig.  Ååå, plommetre har jeg lyst på, men tomten er liten.

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (1 time siden):

Er tante på nesten 50 selv. Bor i Bergen. Har gjort dette i 20+ år. Det går fint. 

Men utover det; man lærer. Og har gått gjennom stegene. Jeg har bommet på drenering, sol, vær, trost, og ikke minst de hersens sneglene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...