Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, bare lufte litt tanker tror jeg. 

Den nærmer seg fødsel. Har egentlig gledet meg, men merker at jeg begynner å stresse mer og mer. Den første fødselen min gikk raskt til at jeg var førstegangsfødende. Våknet plutselig på natten av en ri, og oppdaget i samme slengen at vannet var begynt å sildre. Riene varte i alt fra 20 sekunder til 2 minutter, men de ble aldri regelmessige. Allerede fra første ri slapp de aldri helt taket, og de kom med alt fra 1-8 minutters mellomrom. Ringte føden etter en times tid, og fikk beskjed om å komme inn til sjekk siden vi bor nært sykehuset. Var der ca. 3 timer etter første ri, ble koblet på CTG og jordmor gikk ut av rommet. Hun kom tilbake etter 10-15 minutter, kastet et blikk på monitoren og utbrøt at jeg bare skulle gå rett inn på fødestuen fordi jeg hadde svært hyppige "dobbeltrier" som aldri slapp. Ble sjekket for første gang ca. 2,5 timer senere, 5-6 timer etter første ri, og hadde da INGEN åpning. Ble sjekket på nytt 2 timer etter dette før epiduralen ble satt (etter å ha hatt én eneste lang helvetes-ri som varte 2 timer uten antydning til pause) - 4 cm og aktiv fødsel. 1 time senere hadde jeg full åpning, og etter 30 minutter var han ute. Hadde heldigvis epidural den siste timen av åpningsfasen, klarer ikke forestille meg hvor grusomt det hadde vært uten. 

Jeg tror det som gjør meg litt nervøs var at jeg hadde null symptomer på modning den første gangen. Ingen modningsrier, ikke sett snurten av slimproppen, ingen antydning til mensmurringer, ingen nedpress, ingen "unormale" kynnere, ingen løs mage. Magen hadde ikke sunket engang da fødselen startet en uke før termin. 

Denne gangen har jeg hatt alle de ovennevnte modningstegnene daglig i flere uker allerede, og magen sank i uke 35. Har derfor nå blitt bekymret for at jeg er veldig moden allerede, ettersom jeg har hørt at fleregangsfødende kan gå med åpning i flere uker. Er redd for at jeg skal hoppe over den "rolige" (😅) delen av fødselen som jeg hadde sist fra 0-4 cm, og gå rett inn i aktiv fødsel. Alt ved aktiv fødsel går vel gjerne mye raskere andre gangen. Livredd for å føde hjemme, eller at det skal gå så raskt at jeg ikke rekker verken epidural eller lystgass. 

Er det noen som har noen beroligende ord? Historier? Uplanlagte hjemmefødsler som endte bra? 😂

Anonymkode: 4f57f...d74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med å skulle bli mamma igjen🩷

Jeg hadde planlagt KS (pga komplikasjoner under første fødsel), men endte opp med styrtfødsel. Var da «tilfeldigvis» på operasjonsbordet slik at jeg fikk lystgass. Det ble en heftig opplevelse, men alt gikk bra. 

Anonymkode: c14b8...4e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig hoppet over den rolige fasen begge ganger. Første gang kom jeg til sykehus med 4 cm åpning, baby ble født 1 time senere. Var derfor engstelig for å rekke fram ved neste fødsel, men følte ikke sykehuset tok det på alvor. Det går så fint uansett,  var det jordmor der sa. Det ble en ny styrtfødsel, mye raskere.  Usikker på tida, men under 30 minutter vil jeg anslå. Så ettersom jeg bodde minst 20 minutter fra sykehuset så ble det uplanlagt hjemmefødsel.  Det gikk heldigvis fint selvom navlestrengen røk av en eller annen grunn,  barnet ble også født med fostersekken på hodet. Mannen min fjernet det som dekket babyens munn og babyen skrek. Baby var litt blå, men ellers alt bra.

Anonymkode: f42b9...ce0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, bare lufte litt tanker tror jeg. 

Den nærmer seg fødsel. Har egentlig gledet meg, men merker at jeg begynner å stresse mer og mer. Den første fødselen min gikk raskt til at jeg var førstegangsfødende. Våknet plutselig på natten av en ri, og oppdaget i samme slengen at vannet var begynt å sildre. Riene varte i alt fra 20 sekunder til 2 minutter, men de ble aldri regelmessige. Allerede fra første ri slapp de aldri helt taket, og de kom med alt fra 1-8 minutters mellomrom. Ringte føden etter en times tid, og fikk beskjed om å komme inn til sjekk siden vi bor nært sykehuset. Var der ca. 3 timer etter første ri, ble koblet på CTG og jordmor gikk ut av rommet. Hun kom tilbake etter 10-15 minutter, kastet et blikk på monitoren og utbrøt at jeg bare skulle gå rett inn på fødestuen fordi jeg hadde svært hyppige "dobbeltrier" som aldri slapp. Ble sjekket for første gang ca. 2,5 timer senere, 5-6 timer etter første ri, og hadde da INGEN åpning. Ble sjekket på nytt 2 timer etter dette før epiduralen ble satt (etter å ha hatt én eneste lang helvetes-ri som varte 2 timer uten antydning til pause) - 4 cm og aktiv fødsel. 1 time senere hadde jeg full åpning, og etter 30 minutter var han ute. Hadde heldigvis epidural den siste timen av åpningsfasen, klarer ikke forestille meg hvor grusomt det hadde vært uten. 

Jeg tror det som gjør meg litt nervøs var at jeg hadde null symptomer på modning den første gangen. Ingen modningsrier, ikke sett snurten av slimproppen, ingen antydning til mensmurringer, ingen nedpress, ingen "unormale" kynnere, ingen løs mage. Magen hadde ikke sunket engang da fødselen startet en uke før termin. 

Denne gangen har jeg hatt alle de ovennevnte modningstegnene daglig i flere uker allerede, og magen sank i uke 35. Har derfor nå blitt bekymret for at jeg er veldig moden allerede, ettersom jeg har hørt at fleregangsfødende kan gå med åpning i flere uker. Er redd for at jeg skal hoppe over den "rolige" (😅) delen av fødselen som jeg hadde sist fra 0-4 cm, og gå rett inn i aktiv fødsel. Alt ved aktiv fødsel går vel gjerne mye raskere andre gangen. Livredd for å føde hjemme, eller at det skal gå så raskt at jeg ikke rekker verken epidural eller lystgass. 

Er det noen som har noen beroligende ord? Historier? Uplanlagte hjemmefødsler som endte bra? 😂

Anonymkode: 4f57f...d74

Min første fødsel var over på under 4 timer fra første rie. Andre fødsel var under 1.5t. 

Anonymkode: e46d3...56d

AnonymBruker
Skrevet

Min første fødsel så gikk det 30 min, fra 4 cm åpning, til babyen var ute. Så fikk beskjed om at ved neste fødsel, så måtte jeg dra til sykehuset ved første rie. Og gjorde det, den fødselen varte i 1,5 time fra første rie, til babyen var ute. 

Anonymkode: a40d5...6c2

Skrevet

Jeg jobber på fødeavdeling. Jeg tenker du må ringe til føden når du tror noe er på gang. Ikke vent til riene er tette og veldig vonde. Si at du er bekymret for at det kan gå fort og at du ønsker deg en sjekk. Skulle det vise seg at det tar av når du er hjemme, får du ringe 113 hvis du har lang reisevei/eller tror du kan føde før du kommer frem. Selvfølgelig heftig med en styrtfødsel, men de går som oftest veldig bra lell om du ikke er på føden!

• Nyttig 1
Skrevet
AlternativX skrev (1 time siden):

Jeg jobber på fødeavdeling. Jeg tenker du må ringe til føden når du tror noe er på gang. Ikke vent til riene er tette og veldig vonde. Si at du er bekymret for at det kan gå fort og at du ønsker deg en sjekk. Skulle det vise seg at det tar av når du er hjemme, får du ringe 113 hvis du har lang reisevei/eller tror du kan føde før du kommer frem. Selvfølgelig heftig med en styrtfødsel, men de går som oftest veldig bra lell om du ikke er på føden!

Jeg opplevde prematur styrt fødsel første gang... Er så redd at andre gang det kan skje for tidlig igjen  og gå enda fortere. Den første gangen startet fødsel når jeg allerede var på sykehuset,  er så redd å ikke rekke fram til sykehus hvis den starter hjemme denne gangen og hvis det starter for tidlig igjen. Er det lov å ringe 113 hvis det starter prematurt? Og siden det var styrtfødsel første gang?? 😭

AnonymBruker
Skrevet
Little Tomato skrev (23 minutter siden):

Jeg opplevde prematur styrt fødsel første gang... Er så redd at andre gang det kan skje for tidlig igjen  og gå enda fortere. Den første gangen startet fødsel når jeg allerede var på sykehuset,  er så redd å ikke rekke fram til sykehus hvis den starter hjemme denne gangen og hvis det starter for tidlig igjen. Er det lov å ringe 113 hvis det starter prematurt? Og siden det var styrtfødsel første gang?? 😭

Selvfølgelig! Og det er rart at jordmor ikke har snakket med deg om det😶 med den historikken du har burde du få ambulanse med jordmor. 

Anonymkode: 79bfe...881

• Liker 1
Skrevet
Little Tomato skrev (38 minutter siden):

Hvis man tror man ikke rekker frem til sykehuset, er det veldig innafor å ringe 113! Eller ringe føden først, så kan de bestille ambulanse for deg. Får krysse fingrene for at det ikke blir prematurt denne gange🤞

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel hadde jeg ingen tegn overhodet før fødsel startet, andre fødsel hadde jeg mange tegn men den fødselen tok lengst tid. Her finnes ingen fasit, fødsler er så forskjellige. Mine var ikke like i det hele tatt. 

Anonymkode: 54580...cf5

AnonymBruker
Skrevet

Du bor nærme sykehuset. Si ifra og reis til sykehuset ved første tegn til fødsel. 

Min erfaring er at fødsel nr. 2 var enda raskere enn første. Vi rakk frem til sykehuset, men det var akkurat.

Har dog kjennskap til noen som har endt opp med å føde hjemme, og det har gått veldig fint! Vi som føder raskt har vel det med å få rimelig ukompliserte fødsler oftest? 

Anonymkode: 99eb0...33b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en normal fødsel med første (7 timer aktiv fødsel), mens andre fødsel var 40 min aktiv fødsel (1,5 timer fra første tegn/rie). Det var en så fin fødsel! Myye bedre enn første fødsel. 

Jeg fikk trykketang i bilen, så ringte til føden på vei bort og ba de hjelpe meg ved ankomst. De tilbød å sende anbulanse, men vi hadde så kort vei at jeg takket nei. Baby var ute knapt 10 min etter ankomst, og den hadde nok kommet på veien bort om vannet hadde gått!😅 De tok meg veldig på alvor på fødsel fra første gang jeg ringte inn, noe jeg IKKE opplevde da jeg ringte inn i forbindelse med første fødsel. 

Anbefaler deg å forberede deg på en rask fødsel (selv om det ikke er sikkert det skjer) og ringe inn med en gang du merker det er i gang. Om du forklarer din forrige fødsel vil de nok ønske å ha deg inn fort. Dette kommer til å gå så fint!❤️

Anonymkode: 19973...4c5

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 23.05):

Selvfølgelig! Og det er rart at jordmor ikke har snakket med deg om det😶 med den historikken du har burde du få ambulanse med jordmor. 

Nei kanskje hun har ikke nevnt det ennå? (Jeg er i uke 24) men jeg har flere ganger sagt at det er den største bekymringen.. Hun bare sier at det ikke er nødvendigvis blir likt denne gangen og om noe skjer skal jeg kontakte sykehuset. Men jeg tror hvis noe virkelig skjer og kommer til å ligne på forrige opplevelsen fra starten, kommer vi til å ringe ambulanse. Men jeg er redd at de kommer bare til å si at vi bør komme på egen hånd 😢 Håper jeg tar feil. Takk for svaret ditt 

Skrevet
AlternativX skrev (På 14.5.2024 den 23.20):

Hvis man tror man ikke rekker frem til sykehuset, er det veldig innafor å ringe 113! Eller ringe føden først, så kan de bestille ambulanse for deg. Får krysse fingrene for at det ikke blir prematurt denne gange🤞

Takk for beroligende ord! Av en eller annen grunn har jeg ikke tenkt på at ambulanse kan være et alternativ. Betryggende å vite men håper det ikke blir behov 🙈

AnonymBruker
Skrevet
Little Tomato skrev (9 minutter siden):

Nei kanskje hun har ikke nevnt det ennå? (Jeg er i uke 24) men jeg har flere ganger sagt at det er den største bekymringen.. Hun bare sier at det ikke er nødvendigvis blir likt denne gangen og om noe skjer skal jeg kontakte sykehuset. Men jeg tror hvis noe virkelig skjer og kommer til å ligne på forrige opplevelsen fra starten, kommer vi til å ringe ambulanse. Men jeg er redd at de kommer bare til å si at vi bør komme på egen hånd 😢 Håper jeg tar feil. Takk for svaret ditt 

Jeg har ei venninne som har 2 kjappe fødsler bak seg, den siste i ambulanse. Jordmoren hennes er VELDIG tydelig på at ambulanse skal kontaktes det øyeblikket hun tror at noe skjer. Syns ikke din jordmor er noe god på å trygge deg med tanke på tidligere fødsel altså. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en tilsvarende førstefødsel som deg 2 uker før termin og mange flere tegn da det nærmer seg termin med nr 2. Nr 2 kom 3 dager på overtid og jeg var mye lengre i aktiv fødsel en første gang, dvs 2-3 timer mot knapt en første gang. Fikk lov å komme på sykehuset med en gang fødselen var i gang, så en fin opplevelse. 

Anonymkode: 21858...b01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ei venninne som har 2 kjappe fødsler bak seg, den siste i ambulanse. Jordmoren hennes er VELDIG tydelig på at ambulanse skal kontaktes det øyeblikket hun tror at noe skjer. Syns ikke din jordmor er noe god på å trygge deg med tanke på tidligere fødsel altså. 

Nei, veldig betryggende var det ikke. Men det er faktisk det du forteller. Tror jeg forsøker å kontakte sykehuset (det blir det samme som forrige gang) og får høre direkte med dem kanskje. Takk svaret ditt!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Little Tomato skrev (38 minutter siden):

Nei, veldig betryggende var det ikke. Men det er faktisk det du forteller. Tror jeg forsøker å kontakte sykehuset (det blir det samme som forrige gang) og får høre direkte med dem kanskje. Takk svaret ditt!

Lykke til ❤️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...