AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #1 Del Skrevet 14. mai 2024 Har noen her gått langvarig til privat psykolog? Hvor ofte gikk du? Jeg vurderer å bytte fra offentlig til privat, men det blir jo veldig dyrt. Anonymkode: f1b93...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #2 Del Skrevet 14. mai 2024 Ja, gått i flere år. Ca 1-2 ganger per måned. Det stemmer at det er veldig dyrt, men jeg synes det er verdt det. Anonymkode: c5da8...826 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #3 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, gått i flere år. Ca 1-2 ganger per måned. Det stemmer at det er veldig dyrt, men jeg synes det er verdt det. Anonymkode: c5da8...826 Hvorfor valgte du privat og ikke offentlig? Anonymkode: f1b93...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #4 Del Skrevet 14. mai 2024 Det betyr kanskje noe at man velger vedkommende selv (styrer situasjonen litt mer selv) og ikke bare blir en anonym person i kø som får utlevert den behandleren som er ledig? Anonymkode: 0b380...418 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #5 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor valgte du privat og ikke offentlig? Anonymkode: f1b93...18e Fordi jeg ikke orket henvisning og vurdering/venting for DPS, selv om jeg hadde kvalifisert for plass. Jeg liker at jeg kan velge behandler selv, velge intervall selv for hvor ofte/sjeldent jeg vil gå, og at jeg kan styre hvor lenge jeg ønsker behandling. Å bli kastet ut av DPS fordi man har hadd forbedring i noen måneder ønsker ikke jeg, med privat kan jeg ta pauser og komme tilbake igjen ved behov og fortsette uten at jeg hele tiden blir vurdert på om jeg er syk nok til å fortsatt få ha en plass. Har gått offentlig tidligere, og må si at det er himmel og hav i forskjell. Anonymkode: c5da8...826 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #6 Del Skrevet 14. mai 2024 Går til en kjempedårlig, privat psykolog. Så verdt det! Fått mer ut av terapi hos henne i løpet av 4 sessions enn 1 år på Dps. Kptsd Anonymkode: 2e1da...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #7 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går til en kjempedårlig, privat psykolog. Så verdt det! Fått mer ut av terapi hos henne i løpet av 4 sessions enn 1 år på Dps. Kptsd Anonymkode: 2e1da...ecf Går du til en kjempedårlig psykolog? Og likevel er det verdt det? Anonymkode: f1b93...18e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #8 Del Skrevet 14. mai 2024 Just now, AnonymBruker said: Går til en kjempedårlig, privat psykolog. Så verdt det! Fått mer ut av terapi hos henne i løpet av 4 sessions enn 1 år på Dps. Kptsd Anonymkode: 2e1da...ecf Ja, er priviligert som har muligheten. Sannheten er at alle de dyktigste slutter i det offentlige for det er et bedritent system for ansatte også. Anonymkode: 2e1da...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #9 Del Skrevet 14. mai 2024 Just now, AnonymBruker said: Går du til en kjempedårlig psykolog? Og likevel er det verdt det? Anonymkode: f1b93...18e Skrivefeil. Så dyktig, skulke det stå. Anonymkode: 2e1da...ecf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #10 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skrivefeil. Så dyktig, skulke det stå. Anonymkode: 2e1da...ecf Åja. Da gir det mer mening. Hvordan fant du fram til henne? Jeg har også KPTSD. Har egentlig tenkt at jeg ikke har råd, men samtidig, hvis det hjelper og kanskje til og med kan gjøre meg i stand til å leve et bedre liv, da er det jo noe jeg må prioritere. Å gå til gratis behandling i årevis som ikke hjelper/ gjør meg verre er det jo strengt tatt ingen vits i. Det er bare så vanskelig å avslutte det og stå uten hjelp i det hele tatt. Anonymkode: f1b93...18e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #11 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Åja. Da gir det mer mening. Hvordan fant du fram til henne? Jeg har også KPTSD. Har egentlig tenkt at jeg ikke har råd, men samtidig, hvis det hjelper og kanskje til og med kan gjøre meg i stand til å leve et bedre liv, da er det jo noe jeg må prioritere. Å gå til gratis behandling i årevis som ikke hjelper/ gjør meg verre er det jo strengt tatt ingen vits i. Det er bare så vanskelig å avslutte det og stå uten hjelp i det hele tatt. Anonymkode: f1b93...18e Gi privat et forsøk, TS. Du merker fort om det virker. Anonymkode: c5da8...826 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #12 Del Skrevet 15. mai 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Åja. Da gir det mer mening. Hvordan fant du fram til henne? Jeg har også KPTSD. Har egentlig tenkt at jeg ikke har råd, men samtidig, hvis det hjelper og kanskje til og med kan gjøre meg i stand til å leve et bedre liv, da er det jo noe jeg må prioritere. Å gå til gratis behandling i årevis som ikke hjelper/ gjør meg verre er det jo strengt tatt ingen vits i. Det er bare så vanskelig å avslutte det og stå uten hjelp i det hele tatt. Anonymkode: f1b93...18e Traumesenteret i Oslo. Er under Virke psykolog-foretak. Er flere slike private foretak i Oslo-området med psykologer spesialiserte innen flere former for traumepsykologi. Hun jeg går til er kroppsorientert (Somatic Experiencing - en veldig mild men effektiv form for terapi). Veldig i tråd med "Tilbake til Nåtid" som Modum bruker. Ellers finnes det EMDR, ISTDP, psykomotorisk psykolog, faseorientert behandling m.m. Det finnes sikkert noen som får god hjelp innen det offentlige, men tror ikke det gjelder mange med komplekse traumelidelser. Anonymkode: 2e1da...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #13 Del Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Traumesenteret i Oslo. Er under Virke psykolog-foretak. Er flere slike private foretak i Oslo-området med psykologer spesialiserte innen flere former for traumepsykologi. Hun jeg går til er kroppsorientert (Somatic Experiencing - en veldig mild men effektiv form for terapi). Veldig i tråd med "Tilbake til Nåtid" som Modum bruker. Ellers finnes det EMDR, ISTDP, psykomotorisk psykolog, faseorientert behandling m.m. Det finnes sikkert noen som får god hjelp innen det offentlige, men tror ikke det gjelder mange med komplekse traumelidelser. Anonymkode: 2e1da...ecf Takk! Nei, jeg synes det virker som kompetansen på komplekse traumelidelser er veldig lav hos offentlige psykologer, inkludert dps. Jeg synes det er litt skremmende, når jeg vet hvor ressurssvak man kan bli av omfattende traumatisering, og hvor ensom man kan være, med lite nettverk og liten selvtillit. Noen burde løfte dette opp og gjøre noe med det. Anonymkode: f1b93...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #14 Del Skrevet 15. mai 2024 Jeg har gått til privat psykolog i et halvt år med varierende intervall. Av og til 1 gang i uka, av og til sjeldnere. Har også gått offentlig for flere år tilbake, men synes ikke psykologen gjorde en god nok jobb. Etter coviden var det også høyt trykk på psykiske helsetjenester og lang ventetid, så valgte derfor privat. Fant en psykolog som hadde god kompetanse på ocd og angst. Utrolig fornøyd med personen jeg gikk til og opplegget var akkurat det jeg var ute etter. Anonymkode: c7a85...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #15 Del Skrevet 15. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk! Nei, jeg synes det virker som kompetansen på komplekse traumelidelser er veldig lav hos offentlige psykologer, inkludert dps. Jeg synes det er litt skremmende, når jeg vet hvor ressurssvak man kan bli av omfattende traumatisering, og hvor ensom man kan være, med lite nettverk og liten selvtillit. Noen burde løfte dette opp og gjøre noe med det. Anonymkode: f1b93...18e Ja, det er det virkelig. Man må nesten lære masse på egenhånd for å finne frem til riktig hjelp. Mens i somatikken kan man gå til en ekspert og få riktig hjelp/opplegg med en gang. Gjør det ikke noe bedre at de beste psykologene forsvinner til det private. Anonymkode: 2e1da...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #16 Del Skrevet 15. mai 2024 Jeg opplevde privatpsykolog som mer rett på sak. Raske utredninger for å bekrefte/avkrefte eksisterende diagnoser og behandlingen kunne jeg egentlig begynne med samme dag om jeg ville, men jeg ville ikke anbefalt det om du sliter med litt tyngre psykiatri. Jeg opplevde at det var litt mer for de med lettere plager, ikke for meg som har mange diagnoser og sliter mye i hverdagen. Anonymkode: 50dcc...83d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #17 Del Skrevet 15. mai 2024 Jeg gikk privat fordi jeg ikke var syk nok til behandling i det offentlige. Først så gikk jeg pga utbrenthet og vansker på jobben, etter at det var løst så fortsatte jeg med behandling for å rydde opp i litt personlige vansker. Kjempeviktig for meg, men ikke viktig nok for samfunnet og betale for (noe jeg kan forstå). Anonymkode: 6693b...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 15. mai 2024 #18 Del Skrevet 15. mai 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gikk privat fordi jeg ikke var syk nok til behandling i det offentlige. Først så gikk jeg pga utbrenthet og vansker på jobben, etter at det var løst så fortsatte jeg med behandling for å rydde opp i litt personlige vansker. Kjempeviktig for meg, men ikke viktig nok for samfunnet og betale for (noe jeg kan forstå). Anonymkode: 6693b...c43 Kostnadene av alle som ikke får hjelp og faller utenfor samfunnet på trygd er ihvertfall ikke lønnsomt i lengden. Staten sparer seg til fant på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå