Gå til innhold

Bilen har turtall på nesten 3.000 i høyeste gir i 80 km/t.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns dette er fryktelig høyt og skjønner ikke hvorfor det er sånn. Bilen har nesten 3.000 på turtall i 80 km/t i høyeste giret (5.)

Vet det har vært byttet girkasse på bilen av tidligere eiere, men de kan da vel umulig ha satt inn feil girkasse? Altså at den originalt var 6 trinns men ble satt inn ny som er 5 trinns?

Har prøvd å søke litt på nettet og ser ut som den originalt skal være 5 trinns girkasse. Bilen er forresten bensin, så forstår at den vil sikkert ligge høyere på turtall enn en dieselbil men syns fortsatt dette er veldig høyt da? 

Hva tenker dere?

Anonymkode: aea37...4c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke helt bra ut, i hvertfall ikke når det er satt inn en girkasse med ett gir mindre enn originalt. 

Har tidligere eier sagt noe om hvorfor de gjorde det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns dette er fryktelig høyt og skjønner ikke hvorfor det er sånn. Bilen har nesten 3.000 på turtall i 80 km/t i høyeste giret (5.)

Vet det har vært byttet girkasse på bilen av tidligere eiere, men de kan da vel umulig ha satt inn feil girkasse? Altså at den originalt var 6 trinns men ble satt inn ny som er 5 trinns?

Har prøvd å søke litt på nettet og ser ut som den originalt skal være 5 trinns girkasse. Bilen er forresten bensin, så forstår at den vil sikkert ligge høyere på turtall enn en dieselbil men syns fortsatt dette er veldig høyt da? 

Hva tenker dere?

Høres meningsløst høyt ut..hvilken bil er dette da?

Skrevet (endret)

Det kommer helt an på hvilken bil det er og volum på motoren, en bil med liten motor trenger høyere turtall for å drive bilen fremover. Har du rett diameter på dekkene?

Endret av bvp
Skrevet
bvp skrev (13 minutter siden):

Det kommer helt an på hvilken bil det er og volum på motoren, en bil med liten motor trenger høyere turtall for å drive bilen fremover. Har du rett diameter på dekkene?

Det spiller ingen rolle om du har +- 5 % på rulleomkretsen...3750 rpm ved 1000 er kleint.. Den siste fossilbilen jeg hadde for 12 år siden hadde 1400 rpm/ 100 km/t

Skrevet (endret)
TomSawyer skrev (6 minutter siden):

Det spiller ingen rolle om du har +- 5 % på rulleomkretsen...3750 rpm ved 1000 er kleint.. Den siste fossilbilen jeg hadde for 12 år siden hadde 1400 rpm/ 100 km/t

Det behøver jo ikke være snakk om 5%, det finnes mange biler på norske veier med så lav dekkprofill at det nesten minner om ett par runder med svart tape rundt felgen, 3000 rpm ved 80 km/t er uansett veldig mye.

Endret av bvp
Skrevet
bvp skrev (58 minutter siden):

Det behøver jo ikke være snakk om 5%, det finnes mange biler på norske veier med så lav dekkprofill at det nesten minner om ett par runder med svart tape rundt felgen, 3000 rpm ved 80 km/t er uansett veldig mye.

Jo men når de har ekstrem lav dekkprofil er felgene større typ 22" på Tesla isteden for 19"..så omkretsen skiller sjelden mer en noen få %..

Uansett merkelig at en bil i dag går på såpass turtall ift farten..Det finnes noen steingamle varebiler/ minibusser der turtallet er vansinnig høyt men ts forsvant visst før hen opplyste om biltype...,?

AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (1 time siden):

Høres ikke helt bra ut, i hvertfall ikke når det er satt inn en girkasse med ett gir mindre enn originalt. 

Har tidligere eier sagt noe om hvorfor de gjorde det? 

Tror du misforsto litt det jeg skrev. Jeg vet bare at det ble byttet girkasse, men vet ikke om det orginalt skal være 6 gir eller om det ble satt inn riktig type med 5 gir

AnonymBruker
Skrevet
TomSawyer skrev (1 time siden):

Høres meningsløst høyt ut..hvilken bil er dette da?

Nissan Qashqai

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du misforsto litt det jeg skrev. Jeg vet bare at det ble byttet girkasse, men vet ikke om det orginalt skal være 6 gir eller om det ble satt inn riktig type med 5 gir

Leste nok litt kjapt før jeg svarte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en Honda med Vtec-motor som var sånn også. Det er ikke optimalt, men funker.

Anonymkode: 2bff8...933

AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (2 timer siden):

Det har uansett ikke noe med spørsmålet til TS å gjøre. 

Anonymkode: e6f2d...8c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har uansett ikke noe med spørsmålet til TS å gjøre. 

Mindre rulleomkrets gir alltid høyere turtall.

AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke var at du har automatgirkasse som kan svitsjes om til manuellgir, men det hadde du nok visst i så fall.. 

Anonymkode: c26f7...cd1

Skrevet

Nissan Qashqai

Automat som ikke går i lockup ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten golf med 75hk, den går i 3000 mellom 80 og 110 (toppfart). For den er det helt normalt iallefall. 

Anonymkode: edf94...3dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har en liten golf med 75hk, den går i 3000 mellom 80 og 110 (toppfart). For den er det helt normalt iallefall. 

Anonymkode: edf94...3dd

Høres ut som du bør bruke symaskinolje ved neste oljeshift? 🙈

Er nok gåen girkassen på ts sin bil tenker jeg. CVT kasse trolig?

AnonymBruker
Skrevet
TomSawyer skrev (1 time siden):

Automat som ikke går i lockup ?

Nei, manuell

AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke var at du har automatgirkasse som kan svitsjes om til manuellgir, men det hadde du nok visst i så fall.. 

Anonymkode: c26f7...cd1

Er ikke automat nei, er manuell

AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (1 time siden):

Mindre rulleomkrets gir alltid høyere turtall.

Hvor mye skulle turtallet ha vert? Vet du det mot hjulene som sitter på bilen?

Og det du mener er blir helt hinnsides å ha en formening om. Fordi, du vet ikke hvilken dimensjon som skulle ha vert, mot det som sitter på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...