Gå til innhold

Ekstraslag hele tiden!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med ekstraslag på hjertet? Jeg har dette nesten hele dagen og noen ganger slår det så hardt det ekstraslaget at jeg nesten går i bakken. Samtidig får jeg jo en angst og enorm indre uro knyttet til dette også.

Jeg skal ta 24 timers ekg måling i august(lang ventetid), men de konstanterer vel bare med at det er ufarlig. Det er greit nok det, men det plager jo livskiten ut av meg. Noen ganger får jeg ikke sove om natten pga den dritten, og det er mer eller mindre hele tiden. Kan ha en dag i uka der jeg ikke merker noe, men så er det på igjen. Noen som har slitt med dette, men som har fått effekt av noen form for behandling eller medisiner?

Anonymkode: 5dbea...70d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ekstraslag, men siden jeg vet det er ufarlig så plager det meg lite. Tror neppe de gir medisiner uten grunn, i hvert fall ikke betablokkere

Anonymkode: f7e0d...097

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mye av dette i perioder og gikk med ekg i dagesvis for å finne ut av det da pulsen min i tillegg var veldig lav (44-52 selv i stressende situasjoner).

Det er veldig plagsomt og de fant ikke noe galt med hjertet mitt. 

Plagene forsvant så og si helt når jeg begynte med jerntilskudd. Jeg var på grensen til anemisk og det gjorde alt verre. Så vil anbefale å ta en titt på jern/folsyre og andre vitamin og mineral mangler. Kanskje de er lave? 

Anonymkode: ad828...c8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ekstraslag, men siden jeg vet det er ufarlig så plager det meg lite. Tror neppe de gir medisiner uten grunn, i hvert fall ikke betablokkere

Anonymkode: f7e0d...097

Betablokkere har jeg faktisk blitt tilbudt allerede, men jeg ønsker å avvente det til de har fullført ekg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har ekstraslag jeg også, er deprimert og det er trolig årsaken, samt at jeg har konsumert store mengder energidrikk fra jeg var typ 14 år til rundt 28 år (jeg er 29 nå). Drikker ikke koffein lenger, men snuser veldig mye og det kan jo også ha noe å si. Uansett så sliter jeg også med at slagene noen ganger blir veldig ubehagelig, hjertet tar på en måte helt av i 10-20 minutter (noen ganger kan det vare lengre til og med) hvor ekstraslagene er heftige. Prøver å fokusere på noe annet og å puste dypt, innbiller meg at å puste dypt, sakte ut og inn roer det litt ned. 

Ekstraslag er i de aller fleste tilfeller helt ufarlig. Kan sammenligne det litt med alle damene som er nervøse når de får påvist celleforandringer på livmorshalsen - ekstremt få av de har kreft, så svimlende få at man kan jo si det er sjeldent når man ser på antall krefttilfeller vs. prøver som blir tatt.

Det at du blir redd og engster deg for disse slagene gjør ikke saken bedre, det blir en slags ond sirkel, i utgangspunktet er nok slagene helt vanlige men siden du også blir redd så vil jo pulsen få voldsom fart på seg. Fokuser på pusten og la det gå over av seg selv, finn noe å gjøre som kan avlede deg litt og minn deg selv på at det er ikke farlig. Hadde legen mistenkt at det var noe farlig hadde du ikke måtte vente til august - og jeg tror ikke helsevesenet vårt er kjent for x antall dødsfall relatert til uoppdagede hjertefeil. Tvert imot, de vet hva de skal se etter. 

Har fortalt legen min om ekstraslagene, men jeg spedde på med at jeg driter i om hjertet stopper så er ikke nødvendig med EKG. Han sa ingenting på det. :P 

Anonymkode: 7ad2b...823

En ting er selve slaget men i det det skjer så bruser det i kroppen, jeg blir sliten og uvel også. Så det går jo utover hele livskvaliteten min. Jeg blir rett og slett dårlig av det😔

AnonymBruker
Skrevet

Må også få legge til at jeg kjenner det aller mest i magen og noe i halsen. Lite plager i selve brystet der man skulle tro det ville kjennes best..Kjennes ut som adrenalinet går bananas hver gang🥵

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det. Fikk henvisning til spesialist som fant lekkasje på en klaff i hjertet. Nå er jeg operert og helt fin igjen. 

Anonymkode: 12585...904

Skrevet

Drikker du kaffe? Alkohol? Stress? Angst?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merket dette i 4,5 år og har til tider vært veldig angstpreget av det. Betablokkere har ikke hjulpet. Hatt EKG og hadde faktisk veldig få ekstraslag på 72-timers måling. Og alt så fint ut.

Det som til slutt hjalp var metakognitiv terapi. Jeg har lært å høre mindre på kroppen og tankene mine, og da har jeg også lagt mye mindre merke til ekstraslagene.

De kraftige kan jeg fortsatt skvette av, og jeg jobber med å ikke gjøre det. Har fått et kroppslig minne tror jeg som gjør at kroppen min rykker til når de kraftige kommer. Men jeg er mye mer avslappet til dem nå enn jeg var før metakognitiv terapi.

Trening er også veldig lurt, du må stole på hjertet ditt og la det få jobbe. Da vil nok hele systemet roe seg. 

Anonymkode: f9f34...c7a

Skrevet

Jeg syns det er veldig ubehagelige. Har også forhøyet puls. Bruker betablokker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ekstrasalg på hjertet og har blitt utredet for det. Fikk betablokkere....tar en halv talblett ved behov. Det er heldigvis ikke farlig, bare ubehagelig.

Anonymkode: 8e38c...028

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært MYE plaget de siste 10 årene. Har hatt alt fra enkle ekstraslag til helt bonanza med hopp og sprett i flere minutter. Hadde også et par dager for mange år siden der jeg hadde regelmessige ekstraslag på opp til hvert tredje normale slag, nesten som om jeg fikk en helt ny hjerterytme. Så snart jeg kom meg til legen og tok EKG så var det ikke et eneste ekstraslag. Da jeg kom hjem, var det på'n igjen.
Har vært hos to kardiologer, tatt stresstest, ultralyd av hjertet, 24-timers EKG og flere vanlige EKG hos lege og kardiolog, men de fant ingenting galt. Fikk beskjed om at jeg ikke har så mange i løpet av et døgn. Slo meg til ro med ekstraslagene og hadde det greit helt til jeg fikk Graves. Selv med normalt stoffskifte er jeg plaget med skikkelig stresskropp der jeg lett blir urolig i kroppen, får høy puls og blir sliten for ingenting. Ender ofte med mange ekstraslag om kvelden, og har hatt noen få anfall med så mange og hyppige ekstraslag at det føles som flimmer. Det varer likevel såpass kort at jeg har nubbesjans å komme meg til lege eller legevakt for å ta EKG. Disse episodene med flimmeraktig puls har fornyet redselen min for hjerte og ekstraslag, så nå kjenner jeg at jeg går med mye angst knyttet til dette, noe som igjen forverrer uro i kroppen og påvirker pulsen. Angst er også kjent for å forverre problemet.

Snakk med lege og få tatt blodprøver for å sjekke både vitaminer og stoffskifte, og fortell hvordan du har det. Det psykiske virker veldig inn på pulsen, så kanskje kan det hjelpe å bare snakke med noen.

Jeg fikk forøvrig resept på betablokkere og beskjed om å ta hvis det ble veldig plagsomt, og fikk også tilbud om betablokkere da jeg fikk høyt stoffskifte, både for høy puls og urolig kropp. Virker ikke som legene er veldig restriktive med å skrive dem ut.

Anonymkode: 8ef6b...efc

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å ringe legekontoret, fortelle at det har blitt verre og mer plagsomt, at du ikke får sove om natten. Kanskje du kan komme inn og få ta et vanlig EKG mens du venter på den 24-timers målingen. Det er jo ganske lenge til august.

Jeg fikk betablokker mot høy puls som gjorde at jeg ikke fikk sove. Tror ikke det er så fryktelig vanskelig å få... Det er lov å spørre om de har noe å tilby deg.

Anonymkode: eb4d4...b3a

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 5/14/2024 at 3:18 PM, AnonymBruker said:

Noen som har erfaring med ekstraslag på hjertet? Jeg har dette nesten hele dagen og noen ganger slår det så hardt det ekstraslaget at jeg nesten går i bakken. Samtidig får jeg jo en angst og enorm indre uro knyttet til dette også.

Jeg skal ta 24 timers ekg måling i august(lang ventetid), men de konstanterer vel bare med at det er ufarlig. Det er greit nok det, men det plager jo livskiten ut av meg. Noen ganger får jeg ikke sove om natten pga den dritten, og det er mer eller mindre hele tiden. Kan ha en dag i uka der jeg ikke merker noe, men så er det på igjen. Noen som har slitt med dette, men som har fått effekt av noen form for behandling eller medisiner?

Hei,

Har du det hele tiden hver dag eller i perioder? Hvor gammel er du og er du mann/dame? 

Jeg sliter veldig i perioder mellom eggløsning og mensen. Kan ha ekstraslag hvert tredje slag omtrent. Har vært utredet 3 ganger med ultralyd, 24/t ekg og stresstest. Ingenting galt, bare ventrikulære ekstraslag. Fått betablokker som jeg kan bruke i perioder for å dempe symptomene/plagene. Ingen prognostisk betydning, men kardiologen kalte det en plage (er sterkt enig). Tåler enkeltstående ekstraslag greit, men kommer de i anfall så stresser jeg mer selv om jeg har fått bekreftet et titalls ganger at det ikke er farlig. Er i starten av førtiårene og tenker å sjekke om hormoner gjør at jeg får mange fler enkelte perioder i syklusen 😊

Anonymkode: c2d8e...ae6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...