AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #1 Del Skrevet 14. mai 2024 Jeg er sykemeldt 20 %, så jobber for tiden 80 % av full stilling. Har forstått at man i utgangspunktet får full lønn når man er sykemeldt, likevel bare opp til 6G (?). Hvordan beregnes sykepenger når jeg er delvis sykemeldt? Blir begrensningen på 6G beregnet ut fra den totale summen av lønn pluss sykepenger eller bare sykepengene? Altså enten 80 % lønn + 20 % sykepenger = totalsum - begrensning 6G eller 80 % lønn + (20 % sykepenger minus begrensning 6G fratrukket 20 % sykepenger) Hvis det ga mening 😅 Anonymkode: fad0f...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #2 Del Skrevet 14. mai 2024 Hvis du er sykemeldt 20 %, vil det meste du kan få i sykepenger fra Nav være 80 % av 6 G (hvis du har så høy lønn at du overstiger 6g) Anonymkode: cd937...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #3 Del Skrevet 14. mai 2024 Just now, AnonymBruker said: Hvis du er sykemeldt 20 %, vil det meste du kan få i sykepenger fra Nav være 80 % av 6 G (hvis du har så høy lønn at du overstiger 6g) Anonymkode: cd937...226 Feil, maks 20 % av 6g i sykepenger. Anonymkode: cd937...226 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #4 Del Skrevet 14. mai 2024 Beklager å kuppe tråden, men jeg fikk nettopp varsel fra NAV om at de har beregnet sykepenger med utg.pkt i min faste lønn som er omtrent akkurat 6G. Men så legger de til det jeg får ekstra av andre arbeidsgivere (noen titalls tusen pga styreverv osv), og dermed får jeg mindre utbetalt i sykepenger fordi jeg er over grensen. Ettersom min arb.giver forskutterer lønnen min, er der de som får mindre fordi jeg har litt inntekt fra andre arb.givere. Merkelig greie, kan dette være lov? Anonymkode: fcb4b...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #5 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Feil, maks 20 % av 6g i sykepenger. Anonymkode: cd937...226 Hmm, ok, men får jeg da utbetalt totalt mer enn jeg ville gjort hvis jeg var 50 % sykemeldt? Anonymkode: fad0f...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #6 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hmm, ok, men får jeg da utbetalt totalt mer enn jeg ville gjort hvis jeg var 50 % sykemeldt? Anonymkode: fad0f...af4 Ja. Kort sagt så bare ignorerer NAV alt du tjener over 6G, og gir deg sykepenger som om lønnen din er 6G i full jobb. Sykemelding i x% gir sykepengeutbetaling i x% av 6G. Er du 100% sykemeldt, får du ingenting fra arbeidsgiver, og 6G fra NAV. Hvis du er 20% sykemeldt får du 80% av din vanlige lønn fra arbeidsgiver, og 20% av 6G fra NAV. Hvis du er 50% sykemeldt får du 50% av din vanlige lønn fra arbeidsgiver, og 50% av 6G fra NAV. Anonymkode: e8f92...74c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #7 Del Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja. Kort sagt så bare ignorerer NAV alt du tjener over 6G, og gir deg sykepenger som om lønnen din er 6G i full jobb. Sykemelding i x% gir sykepengeutbetaling i x% av 6G. Er du 100% sykemeldt, får du ingenting fra arbeidsgiver, og 6G fra NAV. Hvis du er 20% sykemeldt får du 80% av din vanlige lønn fra arbeidsgiver, og 20% av 6G fra NAV. Hvis du er 50% sykemeldt får du 50% av din vanlige lønn fra arbeidsgiver, og 50% av 6G fra NAV. Anonymkode: e8f92...74c Takk for oppklarende svar! Ble forvirret av å lese mitt eget spørsmål 😆 Anonymkode: fad0f...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #8 Del Skrevet 15. mai 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Beklager å kuppe tråden, men jeg fikk nettopp varsel fra NAV om at de har beregnet sykepenger med utg.pkt i min faste lønn som er omtrent akkurat 6G. Men så legger de til det jeg får ekstra av andre arbeidsgivere (noen titalls tusen pga styreverv osv), og dermed får jeg mindre utbetalt i sykepenger fordi jeg er over grensen. Ettersom min arb.giver forskutterer lønnen min, er der de som får mindre fordi jeg har litt inntekt fra andre arb.givere. Merkelig greie, kan dette være lov? Anonymkode: fcb4b...dbb Det er helt rett måte å beregne det på ja Anonymkode: bc182...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #9 Del Skrevet 15. mai 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Kort sagt så bare ignorerer NAV alt du tjener over 6G, og gir deg sykepenger som om lønnen din er 6G i full jobb. Sykemelding i x% gir sykepengeutbetaling i x% av 6G. Er du 100% sykemeldt, får du ingenting fra arbeidsgiver, og 6G fra NAV. Hvis du er 20% sykemeldt får du 80% av din vanlige lønn fra arbeidsgiver, og 20% av 6G fra NAV. Hvis du er 50% sykemeldt får du 50% av din vanlige lønn fra arbeidsgiver, og 50% av 6G fra NAV. Anonymkode: e8f92...74c Nei, får ts mer enn 6g på 80% får hun ikke noe for sin 20% Anonymkode: bc182...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #10 Del Skrevet 15. mai 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, får ts mer enn 6g på 80% får hun ikke noe for sin 20% Anonymkode: bc182...b2c Det er feil. Beløpet som hun får i sykepenger er ikke påvirket av lønna hun får. Grunnlaget ved sykmeldingstidspunktet vil alltid ligge til grunn og være maks 6G. Så selv om hun jobber 80% og da tjener over 6G vil hun fortsatt ha sykepenger i 20% av 6G. MEN dersom man jobber mer enn 80% så får man ikke sykepenger- dette gjelder også om man har flere arbeidsgivere. Da ses arbeidet under ett- fx om man jobber 100% og har tilsvarende 20% timer hos en annen arbeidsgiver altså totalt 120% arbeid- da vil man ikke få sykepenger dersom man er 20% sykmeldt da man jo jobber 100% samlet sett. Det er det samme som skjer dersom man har 2 arbeidsgivere og man tjener over 6G. Da fordeles de 6G på de 2 arbeidsgiver ihht inntektsgrunnlaget. Det er det som er faren for arbeidsgiver når de forskuttere lønn under sykdom. Anonymkode: 7d106...5aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå