AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #1 Skrevet 14. mai 2024 Jeg lurer på hvordan bilforsikring fungerer. Jeg har pr dags dato fullkasko, på en bil verdt 25 000 i følge skattemeldinga. Om jeg havner i en ulykke og bilen får skader som det vil koste 30 000 å fikse, vil jeg da få de utgiftene dekka (minus egenandel selvsagt), eller vil jeg få beskjed om at siden bilen har så lav verdi så vil de ikke dekke det? Jeg skjønner heller ikke hvorfor bilen har fått så lav verdi i skattemeldinga, jeg finner ingen tilsvarende biler (alder, kmstand, fossildrivstoff, automatgir og generell god tilstand) til salgs for under 70 000 på finn. Jeg kjøpte min for 55 000 for 2 år siden, og mener vel å ha lest at prisen på rimelige fossilbiler har gått opp? Ut fra hva jeg leser på nett, så anbefaler de fleste å vurdere delkasko når bilen har lav verdi. Men spiller ikke min økonomi inn også? Jeg har ikke egentlig råd til å punge ut over 50 000 for en tilsvarende bil om min skulle gå dukken, vil ikke da fullkasko være lurt? Nevner at jeg sendte en melding til forsikringsselskapet med det første spørsmålet, men fikk svar av en som ikke har norsk som morsmål, og jeg vet ikke om jeg har formulert meg så klønete at det var vanskelig å forstå eller om han bare ikke visste, men prøver lykken her i stedet for å ta kontakt med de igjen. Anonymkode: c10a7...0ef
Wedding Skrevet 14. mai 2024 #2 Skrevet 14. mai 2024 Skattetakst har ingen ting med reell verdi, prisene du finner på Finn er mer reelle. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #3 Skrevet 14. mai 2024 Wedding skrev (4 timer siden): Skattetakst har ingen ting med reell verdi, prisene du finner på Finn er mer reelle. Vil forsikringsselskapet gå ut i fra faktisk priser på feks Finn i stedet for når de beregner verdien av en bil? Anonymkode: c10a7...0ef
Gjest jegerrinne Skrevet 14. mai 2024 #4 Skrevet 14. mai 2024 Her gikk forsikring inn å kikket på tilsvarende bil for verdi. Og kostet det mer en verdien fikk vi utbetalt verdi på bil. Var reprasjon billigst gjør de det
Kaylah Skrevet 14. mai 2024 #5 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vil forsikringsselskapet gå ut i fra faktisk priser på feks Finn i stedet for når de beregner verdien av en bil? Anonymkode: c10a7...0ef Ja det er listepris/pris på tilsvarende bil som blir brukt som grunnlag. Verdi på skattemeldingen har ikke noe med forsikringen å gjøre. og ja, så lenge du ikke har økonomi til å kjøpe ny bil skulle bilen bli totalvrak så bør du ha kasko. Er reparasjon dyrere enn hva bilen er verdt så får du kontantoppgjør og kan kjøpe ny bil.
Wedding Skrevet 14. mai 2024 #6 Skrevet 14. mai 2024 Forsikringsselskapet har faste takstmenn som ser på bilen, da blir både skaden og bilen verdi vurdert, om de har egne verdilister eller de bruker bilforhandlers verdier eller ser på Finn det vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #7 Skrevet 14. mai 2024 Wedding skrev (4 timer siden): Skattetakst har ingen ting med reell verdi, prisene du finner på Finn er mer reelle. Korrekt. Ut fra det som beskrives høres det ut som markedsverdien for denne bilen kan være et sted mellom 50 og 70 tusen. Så totalskader du denne bilen nå, vil du få utbetalt noe i det landskapet der. En bil i denne prisklassen begynner vel å nærme seg det nivået der man "etter læreboka" skal droppe kasko og gå over til delkasko. Men den besparelsen i årlig forsikringspremie du får da, må vektes opp mot konsekvensen hvis du skader bilen. Det er svært lite sannsynlig at det skal skje, risikoen er liten. Men konsekvensen er høy i form av at du må ta 50 eller 70 tusen kroner av egen lomme (penger du kanskje ikke har) for å skaffe deg en like bra bil. Det finnes ingen fasit på dette, det er et av livets små og store dilemmaer. Anonymkode: 26fb0...415
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #8 Skrevet 14. mai 2024 Topp at KG kan svare på noe ikke forsikringsselskapet kan svare meg på 😅 Men supert, har i grunn fått svar på det jeg lurer på. Da må jeg bare ta avveiinga på om det er verdt å betale fullkasko eller om jeg skal gå for billigere forsikring. Har lav inntekt, men ikke avhengig av bil sånn egentlig, det er bare utrolig praktisk. Får tygge litt på om det er verdt luksusen eller ei. Takk, KG 😃 Anonymkode: c10a7...0ef
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #9 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Topp at KG kan svare på noe ikke forsikringsselskapet kan svare meg på 😅 Men supert, har i grunn fått svar på det jeg lurer på. Da må jeg bare ta avveiinga på om det er verdt å betale fullkasko eller om jeg skal gå for billigere forsikring. Har lav inntekt, men ikke avhengig av bil sånn egentlig, det er bare utrolig praktisk. Får tygge litt på om det er verdt luksusen eller ei. Takk, KG 😃 Anonymkode: c10a7...0ef Nettopp, og lykke til med valget! Dette er jo et klassisk tilfelle av at risikoen for at noe skal skje (i form av selvpåført skade på kjøretøy) er lav, men hvis det først skjer så vil konsekvensen (det økonomiske tapet) være stor. Ikke noe enkelt og opplagt valg det. Kasko er dyrt, og kan føles som penger ut av vinduet der man kjører år etter etter år uten at noe skjer. Men så er det det der med Murphys lov da......... Anonymkode: 26fb0...415
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #10 Skrevet 14. mai 2024 Kasko hvis bilen er verdt mer enn 100.000 og du ikke eier den. Anonymkode: 403ce...607
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #11 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kasko hvis bilen er verdt mer enn 100.000 og du ikke eier den. Anonymkode: 403ce...607 Tja, man kan sikkert gjerne sette en slags grense der hvis man vil. Men det kommer an på om man har råd til å tape 100 tusen hvis man krasjer bilen. Ikke alle har råd eller kan ta seg råd til å bruke alle sparepengene sine på ny bil. Men "ikke eier" mener du vel at det er lån på bilen eller at den er leaset? Det siste kanskje ikke så relevant for så gamle og lite verdifulle biler. I begge tilfellene er man nødt til å ha full kasko, fordi bank eller leasingselskap krever det, da har man ikke noe valg. Anonymkode: 26fb0...415
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå