Gå til innhold

Gammel hund som ser dårlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gammel hund på 13 år som ser og hører dårlig. Jeg tror den har flekker på øyet fordi jeg kan se det. Ofte så tar hunden hodet sitt og knir frem og tilbake på beina mine nesten der øyet til hunden er. Jeg tror at hunden prøver å gni vekk flekkene på øyet. Er det noe jeg kan gjøre? Er dette vanlig at hunder gjør sånn når den ser dårlig?

Ellers er hunden i fin form og det virker ikke som om den har noen plager. Den sover mere. Ellers liker den veldig å gå turer og har livsglede.

Anonymkode: f5123...497

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veterinær? 

Anonymkode: aae98...b97

• Liker 2
Skrevet

Bestill en seniorsjekk hos veterinæren. 

• Liker 1
Skrevet

Som andre har skrevet, ta en seniorsjekk på hunden. 

Jeg har en hund på 14 år selv og kommer til å ta en seniorsjekk på han nå i sommer 😊 Greit å  være i forkant om det er noe som må gjøres 😊

AnonymBruker
Skrevet

Få sjekket øynene, det du beskriver med å gni øyet mot noe er et typisk tegn på smerte og ubehag. 

Anonymkode: 13746...7bd

AnonymBruker
Skrevet

Ja skal til vetrinær men lurte på om det var noen andre som hadde erfaringer her.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva kan vetrinæren gjøre? Dere andre som har opplevd sånn.

Skrevet

Det er helt vanlig at øynene på gamle hunder blir "melkeaktig". De fleste av de får grå stær. Det er sansynligvis det du ser. Har hatt flere hunder som har blitt fra 13 til 16 år. De har alle fått det. Dog har ingen av de fått problemer når syn og hørsel har blitt svekket. Det kan være fordi det skjer sakte og gradvis, så de venner seg til det. 

Men om det virker som om hunden din har ubehag, da bør du som flere har nevnt bestille time hos veterinæren. For det kan tyde på smerter. Seniorkontroll er noe jeg tar på hundene årlig fra de er 9-10 år gamle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grå stær?

Anonymkode: de4d8...765

AnonymBruker
Skrevet

Men dyrlegen øyelyser vell ikke hunder som er så gamle? Er nok grå stær ja fordi øynene er melkeaktig. Med noen prikker. Kan prikkene gjøre vondt? Eller er det bare ubehagelig? Den blir vell ikke avlivet pga. Dette håper jeg. Er så redd for det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men dyrlegen øyelyser vell ikke hunder som er så gamle? Er nok grå stær ja fordi øynene er melkeaktig. Med noen prikker. Kan prikkene gjøre vondt? Eller er det bare ubehagelig? Den blir vell ikke avlivet pga. Dette håper jeg. Er så redd for det.

Nei det ser man jo, så det blir vel neppe til at de anbefaler øyelysing. Men det kan jo være andre ting, som sår på hornhinnen feks om hunden viser tegn til ubehag. Da drypper de og tar en titt.

AnonymBruker
Skrevet

Den kan ha fått en øyesykdom og da kan den sakte men sikkert bli blind. Folk på KG har ikke peiling på hva hunden din lider av. Øyespesialister finner du på Anicura dyresykehus.

Anonymkode: 18d4b...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Du spør etter hva du kan gjøre, og ut over seniorsjekk hos dyrlegen så kan du senior-sikre hjemmet ditt.

Da vi hadde gammelhund så sikret vi trappa inne med grind øverst, og ordnet med kontrastfarger på trinnene. På trappa ute så laget vi rampe med gelender. Matskålene hevet vi ved å sette de på ei hvit hylle montert på veggen, slik at han både kunne se skålene godt og slippe og bøye seg ned for å spise. (Artrose i skuldrene) Vi la matte nedenfor soffaen slik at han ikke hoppet ned på glatt gulv, og det ga også mer kontraster mellom sofa og gulv. Vi ble også flinkere til å sette på lysene tidligere på kvelden slik at han skulle ha det komfortabelt med å bevege seg rundt i huset. 

Anonymkode: df933...f7b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...