AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #1 Skrevet 14. mai 2024 Jeg ser mange annonser om brukte elbiler som har hatt enorme verditap i forhold til hybrider eller bensinbiler. Er det så ubrukelig? En kia som sikkert kostet over 500k som ny, etter 7år og få km så snakker vi 1/5 av verdien. Er dette et dårlig kjøp? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=352637219 Ønsker å skjønne det. Anonymkode: 2b62e...82a
Snublefot62 Skrevet 14. mai 2024 #2 Skrevet 14. mai 2024 Verditapet på elbiler går som regel på levetiden på batteriet. Verditapet på fossilbiler går som regel på kilometer kjørt. Innenfor disse to er det naturligvis en del avvik og "men dersom". Men i grove trekk følger dette de fleste bruktbiler. For Kia sin del så er det 7 års garanti på batteriet. En Kia som er 7 år eller eldre vil da ha et stort verditap og kjøper risikerer å måtte betale stor sum for å bytte batteriet om det ryker. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #3 Skrevet 14. mai 2024 Først og fremst tror jeg utviklingen skjer raskere på elbiler enn fossilbiler, slik at en 7 år gammel elbil fremstår som antikvarisk, sammenlignet med ny. Folk vil gjerne ha det nyeste når det kommer til elektronikk. Ved 7 år går også garantien ut på de fleste batterier, og alle har lest hva slike batterier koster å bytte. Mange har nok en formening om at batteriene har dårligere kapasitet etter noen år også. Med en fossilbil kommer du like langt på en tank med bensin, uansett om bilen er ny eller 7 år gammel, men med en elbil kommer du kanskje bare halvparten så langt på en lading. Jeg har selv kjøpt elbil hvor garantien nærmet seg slutten, og måtte gi opp det bilholdet rimelig raskt fordi jeg så at jeg ikke hadde råd til å reparere alt som gikk i stykker. Anonymkode: f46b7...fa7 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #5 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ser mange annonser om brukte elbiler som har hatt enorme verditap i forhold til hybrider eller bensinbiler. Er det så ubrukelig? En kia som sikkert kostet over 500k som ny, etter 7år og få km så snakker vi 1/5 av verdien. Er dette et dårlig kjøp? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=352637219 Ønsker å skjønne det. Anonymkode: 2b62e...82a Her var det mye rart, premisset blir feil helt fra begynnelsen av. Kanskje trolling fra en "elbilhater" som ønsker å forkle seg som "uvitende".... Dette er en Kia Soul fra 2017, med enten 27kwh eller 30kwh batteri. En første generasjons elbil på linje med Nissan Leaf gen1. Rekkevidde godt under 300km, og Chademo hurtiglading. Å sammenligne med dagens Soul med 64kwh batteri, 450km wltp-rekkevidde og CCS-hurtiglading er meningsløst. Ikke kostet den 500 tusen ny i 2017 heller, første googletreff jeg fant snakket om nypris i mai 2017 på mellom 215 og 250 tusen avhengig av utstyrsvariant. En ny 64kwh Kia Soul er forresten priset til rundt 360 tusen i dag, langt unna 500 tusen det også. Sånn helt generelt så tenker jeg at rundt 100 tusen for en 7 år gammel, første generasjons, kort rekkevidde elbil, er en ganske høy pris. Et sted rundt 40-45% av nypris etter 7 år er vel ikke så galt, og sannsynligvis bedre enn mange tilsvarende fossilbiler. Dårlig kjøp? Kommer an på øynene som ser. Fra mitt ståsted faller en sånn bil mellom stolene. 100 tusen er mye penger, men det er langt fra nok penger til å få en elbil jeg kunne tenke meg. Så jeg hadde enten brukt 300-400 tusen på en nyere elbil med lang rekkevidde, eller brukt 100 tusen (eller mindre) på en fossilbil. Men det kommer an på den enkeltes bruksmønster og behov. Generelt har jo elbiler holdt seg veldig godt i bruktpris. For godt egentlig, ville jeg si. Bruktprisene har vært så høye at det å kjøpe brukt har vært en dårlig deal. Men det er jo markedet og mangelen på biler som har drevet prisene. Først nå i de siste par årene har vel verdifallet på elbiler begynt å nærme seg det som tidligere var ansett å være normalt. Så her var hele utgangspunktet totalt snudd på hodet og ble veldig rart. Anonymkode: 215e8...a7f 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #6 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Her var det mye rart, premisset blir feil helt fra begynnelsen av. Kanskje trolling fra en "elbilhater" som ønsker å forkle seg som "uvitende".... Dette er en Kia Soul fra 2017, med enten 27kwh eller 30kwh batteri. En første generasjons elbil på linje med Nissan Leaf gen1. Rekkevidde godt under 300km, og Chademo hurtiglading. Å sammenligne med dagens Soul med 64kwh batteri, 450km wltp-rekkevidde og CCS-hurtiglading er meningsløst. Ikke kostet den 500 tusen ny i 2017 heller, første googletreff jeg fant snakket om nypris i mai 2017 på mellom 215 og 250 tusen avhengig av utstyrsvariant. En ny 64kwh Kia Soul er forresten priset til rundt 360 tusen i dag, langt unna 500 tusen det også. Sånn helt generelt så tenker jeg at rundt 100 tusen for en 7 år gammel, første generasjons, kort rekkevidde elbil, er en ganske høy pris. Et sted rundt 40-45% av nypris etter 7 år er vel ikke så galt, og sannsynligvis bedre enn mange tilsvarende fossilbiler. Dårlig kjøp? Kommer an på øynene som ser. Fra mitt ståsted faller en sånn bil mellom stolene. 100 tusen er mye penger, men det er langt fra nok penger til å få en elbil jeg kunne tenke meg. Så jeg hadde enten brukt 300-400 tusen på en nyere elbil med lang rekkevidde, eller brukt 100 tusen (eller mindre) på en fossilbil. Men det kommer an på den enkeltes bruksmønster og behov. Generelt har jo elbiler holdt seg veldig godt i bruktpris. For godt egentlig, ville jeg si. Bruktprisene har vært så høye at det å kjøpe brukt har vært en dårlig deal. Men det er jo markedet og mangelen på biler som har drevet prisene. Først nå i de siste par årene har vel verdifallet på elbiler begynt å nærme seg det som tidligere var ansett å være normalt. Så her var hele utgangspunktet totalt snudd på hodet og ble veldig rart. Anonymkode: 215e8...a7f Ikke alle elbiler har holdt seg godt i pris. En godt utstyrt 7 år gammel I-pace kan du få til godt under 300 000. Dette var biler som kostet rundt en million som nye. Vi ser samme dramatiske prisraset på E-tron, Mercedes og Porsche. Dette er merker som historisk sett har holdt seg godt i pris i fossilsegmentet. Mye av skylden ligger nok på barnesykdommer og dårlig rykte. I-pace ble kåret til årets bil, da den kom i 2018. En helt fantastisk bil både utstyrsmessig, utseendemessig og ikke minst med tanke på kjøreegenskaper. Hvor mange ser du langs veien lenger? De står samlet på store områder i påvente av nye deler, eller de er vraket. Særlig miljøvennlig er det jo ikke, men hvis man har lyst på litt spenning i hverdagen og et smykke i garasjen kan jeg varmt anbefale å legge på litt på budsjettet og gå for en slik. Hvis den ikke har den mest berømte batterifeilen (som også rammer Audi tom 2022), så er rekkevidden også mye bedre enn på en gammel Kia.... Anonymkode: f46b7...fa7 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #7 Skrevet 14. mai 2024 Elbil er bruk og kast bil. Har en 18 år gammel honda som fremdeles går bra. Hvor mangel elbiler overlever 8 år? Brukt elbil er som å kjøpe en brukt iphone 4. Anonymkode: 6c901...16b 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #8 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke alle elbiler har holdt seg godt i pris. En godt utstyrt 7 år gammel I-pace kan du få til godt under 300 000. Dette var biler som kostet rundt en million som nye. Vi ser samme dramatiske prisraset på E-tron, Mercedes og Porsche. Dette er merker som historisk sett har holdt seg godt i pris i fossilsegmentet. Mye av skylden ligger nok på barnesykdommer og dårlig rykte. I-pace ble kåret til årets bil, da den kom i 2018. En helt fantastisk bil både utstyrsmessig, utseendemessig og ikke minst med tanke på kjøreegenskaper. Hvor mange ser du langs veien lenger? De står samlet på store områder i påvente av nye deler, eller de er vraket. Særlig miljøvennlig er det jo ikke, men hvis man har lyst på litt spenning i hverdagen og et smykke i garasjen kan jeg varmt anbefale å legge på litt på budsjettet og gå for en slik. Hvis den ikke har den mest berømte batterifeilen (som også rammer Audi tom 2022), så er rekkevidden også mye bedre enn på en gammel Kia.... Anonymkode: f46b7...fa7 Tja, hvis en 7 år gammel I-pace (forutsatt at nypris i 2017 var 1 mill, har ikke sjekket det), går for rundt 30% av nypris og en 7 år gammel Soul går for 40-45%, så er jo ikke den forskjellen kjempestor. Jeg står fast ved at premisset for HI var feil i den forstand at det ikke har vært normalen at elbiler har større verdifall enn fossilbiler, heller tvert i mot. (I tillegg til at premisset om at en Soul kostet 500k ny var langt ute på viddene.) Men selvfølgelig finnes det unntak, og typiske premiumbiler er nok mer sårbare for verdifall, kanskje særlige elbiler av tidlige årganger. Mange kjøpte disse bilene fordi de var nye og kule, og fordi mer hverdagslige elbiler med lang rekkevidde enda ikke var å få. Så er potensialet for verdifall til stede. Edit: Jeg klarte ikke å motstå fristelsen til å google. Jaguar I-pace kom i 2018, og så ut til å ligge på ca. 600-800k i pris avhengig av utstyrsvariant. Så 1 mill var i overkant. Anonymkode: 215e8...a7f 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #9 Skrevet 14. mai 2024 Batteriet på en elbil holder gjennomsnittlig 8-10 år. Det er svindyrt å bytte så en bil som er 7-8 år faller selvsagt mye i pris da man ganske raskt må påregne større utgift til nytt batteri Anonymkode: a8262...8ff
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #10 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tja, hvis en 7 år gammel I-pace (forutsatt at nypris i 2017 var 1 mill, har ikke sjekket det), går for rundt 30% av nypris og en 7 år gammel Soul går for 40-45%, så er jo ikke den forskjellen kjempestor. Jeg står fast ved at premisset for HI var feil i den forstand at det ikke har vært normalen at elbiler har større verdifall enn fossilbiler, heller tvert i mot. (I tillegg til at premisset om at en Soul kostet 500k ny var langt ute på viddene.) Men selvfølgelig finnes det unntak, og typiske premiumbiler er nok mer sårbare for verdifall, kanskje særlige elbiler av tidlige årganger. Mange kjøpte disse bilene fordi de var nye og kule, og fordi mer hverdagslige elbiler med lang rekkevidde enda ikke var å få. Så er potensialet for verdifall til stede. Edit: Jeg klarte ikke å motstå fristelsen til å google. Jaguar I-pace kom i 2018, og så ut til å ligge på ca. 600-800k i pris avhengig av utstyrsvariant. Så 1 mill var i overkant. Anonymkode: 215e8...a7f Jeg presiserte «en godt utstyrt». En i-pace HSE kostet 970 000 (kvitteringen fulgte med da jeg kjøpte den. Toppmodellen FE kostet naturlig nok mer… Anonymkode: f46b7...fa7
C-girl Skrevet 14. mai 2024 #11 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ser mange annonser om brukte elbiler som har hatt enorme verditap i forhold til hybrider eller bensinbiler. Er det så ubrukelig? En kia som sikkert kostet over 500k som ny, etter 7år og få km så snakker vi 1/5 av verdien. Er dette et dårlig kjøp? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=352637219 Ønsker å skjønne det. Anonymkode: 2b62e...82a Kia Soul kostet ny knapt 300 000, så tapet på akkurat den der er ikke så voldsomt siden den er 7 år. 3
bvp Skrevet 14. mai 2024 #12 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ser mange annonser om brukte elbiler som har hatt enorme verditap i forhold til hybrider eller bensinbiler. Er det så ubrukelig? En kia som sikkert kostet over 500k som ny, etter 7år og få km så snakker vi 1/5 av verdien. Er dette et dårlig kjøp? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=352637219 Ønsker å skjønne det. Anonymkode: 2b62e...82a Hvor i all verden har du fått tallet 500k fra? Bilen du linker til er dyreste modell som kostet 253 100 i 2017, den billigste kostet 218 100. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #13 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg presiserte «en godt utstyrt». En i-pace HSE kostet 970 000 (kvitteringen fulgte med da jeg kjøpte den. Toppmodellen FE kostet naturlig nok mer… Anonymkode: f46b7...fa7 Da har du speccet den kraftig opp(?). OFV nybilpriser for november 2018 priser til HSE til 736.950 og First Edition til 819.950. Altså vi kan sikkert fortsette å slå hverandre i hodet med tall som understøtter vårt eget narrativ hele dagen😆 Men er du sikker på at du ikke sammenligner epler og pærer? Dvs. absolutt høyeste nybilpris for et eksemplar med absolutt "alt" med worst case bruktpris for et mer ordinært eksemplar? Og når det er sagt, så skal jeg ikke gjøre meg til noen forsvarer av elbilen i ett og alt heller. Det kan godt være at bruktverdien vil falle utfor et stup når bilene blir 8-10 år gamle, pga. redusert batterikapasitet og teknologisk ukurans fordi utviklingen har gått fort og de eldste elbilene fremstår kjipe sett med dagens briller. Dvs. de fremstår kjipe på en måte som mer "tidløse" fossilbiler ikke gjør på samme måte. Men de fleste elbiler er fremdeles for nye til at vi har så mye data på det. Time will show..... Uansett var det veldig mye feil i HI som man kunne gripe fatt i. Nybilprisen i 2017 var feil. Premisset om "enorme verditap" ift. fossil var feil, til nå har det vært motsatt. Anonymkode: 215e8...a7f 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #14 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da har du speccet den kraftig opp(?). OFV nybilpriser for november 2018 priser til HSE til 736.950 og First Edition til 819.950. Altså vi kan sikkert fortsette å slå hverandre i hodet med tall som understøtter vårt eget narrativ hele dagen😆 Men er du sikker på at du ikke sammenligner epler og pærer? Dvs. absolutt høyeste nybilpris for et eksemplar med absolutt "alt" med worst case bruktpris for et mer ordinært eksemplar? Og når det er sagt, så skal jeg ikke gjøre meg til noen forsvarer av elbilen i ett og alt heller. Det kan godt være at bruktverdien vil falle utfor et stup når bilene blir 8-10 år gamle, pga. redusert batterikapasitet og teknologisk ukurans fordi utviklingen har gått fort og de eldste elbilene fremstår kjipe sett med dagens briller. Dvs. de fremstår kjipe på en måte som mer "tidløse" fossilbiler ikke gjør på samme måte. Men de fleste elbiler er fremdeles for nye til at vi har så mye data på det. Time will show..... Uansett var det veldig mye feil i HI som man kunne gripe fatt i. Nybilprisen i 2017 var feil. Premisset om "enorme verditap" ift. fossil var feil, til nå har det vært motsatt. Anonymkode: 215e8...a7f Eneste jeg kan se som er feil her er at det var en 2019 modell. Og den var ekstremt godt utstyrt, men det er jo i grunnen alle disse i-pacene. Jeg rakk aldri å teste alt utstyret en gang, før den berømte batterifeilen som rammer alle disse bilene inntraff, dessverre, så kortvarig glede for min del. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe eldre (mer enn 3-4år gammel) elbil pga dette. Slik er det mange som tenker, derfor faller de også i pris. Jeg vil tro at det faktum at elbil kastes ut av kollektivfeltet heller ikke bidrar til høyere verdi. Jeg er forøvrig enig i at eksemplet med Kiaen er merkelig, all den tid jeg synes dette eksemplaret holdt seg ganske godt i pris. Man får ikke mer for en billig fossilbil i samme alderssegment, tror jeg. Anonymkode: f46b7...fa7 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #15 Skrevet 14. mai 2024 Bare trolling. Den bilen har tapt 60% av verdien på 7 år. Det er ingenting oppsiktsvekkende med det. Fossiltrollene synes bare det er gøy å slepe absurde problemstillinger hit for å være enig med seg selv. gjesp Anonymkode: 0308d...ae2 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #16 Skrevet 14. mai 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Batteriet på en elbil holder gjennomsnittlig 8-10 år. Det er svindyrt å bytte så en bil som er 7-8 år faller selvsagt mye i pris da man ganske raskt må påregne større utgift til nytt batteri Anonymkode: a8262...8ff Batterier holder ofte mye lenger enn dette, det er fortsatt mange leaf på veien som nå er 10-12 år gamle of som fortsatt går fint. De er nå så gamle at det er rust som er det største problemet. Vi kjører elbil som ble ti år nå i mai og denne har fortsatt 85% batterikapasitet igjen etter 10 år og 180 000km. Anonymkode: 131f1...202 1 2
newman01 Skrevet 15. mai 2024 #17 Skrevet 15. mai 2024 On 5/14/2024 at 11:27 AM, AnonymBruker said: Jeg ser mange annonser om brukte elbiler som har hatt enorme verditap i forhold til hybrider eller bensinbiler. Er det så ubrukelig? En kia som sikkert kostet over 500k som ny, etter 7år og få km så snakker vi 1/5 av verdien. Er dette et dårlig kjøp? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=352637219 Ønsker å skjønne det. Anonymkode: 2b62e...82a Hvorfor lage så uredelige tråder? En Kia Soul kostet definitivt ikke 500'000 i 2017. Den kostet et sted mellom 218'000 og 253'000. Kia øker Soul-rekkevidden til 250 km (bilnorge.no) Må si at om denne fortsatt koster 100'000 på finn har det vært et ekstremt godt bilvalg som har holdt seg godt i pris. Samme kan man da si om fossil VW Golf. Her finner jeg Golf 2017 til 129'000. Nypris på en Golf GTI er over 750'000. Det er verdifall det! Hele 83% verdifall. På åpenbare falske premisser 2
Illuminatum Skrevet 15. mai 2024 #18 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 11.38): Først og fremst tror jeg utviklingen skjer raskere på elbiler enn fossilbiler, slik at en 7 år gammel elbil fremstår som antikvarisk, sammenlignet med ny. Folk vil gjerne ha det nyeste når det kommer til elektronikk. Ved 7 år går også garantien ut på de fleste batterier, og alle har lest hva slike batterier koster å bytte. Mange har nok en formening om at batteriene har dårligere kapasitet etter noen år også. Med en fossilbil kommer du like langt på en tank med bensin, uansett om bilen er ny eller 7 år gammel, men med en elbil kommer du kanskje bare halvparten så langt på en lading. Jeg har selv kjøpt elbil hvor garantien nærmet seg slutten, og måtte gi opp det bilholdet rimelig raskt fordi jeg så at jeg ikke hadde råd til å reparere alt som gikk i stykker. Anonymkode: f46b7...fa7 Selv har jeg en Ioniq registrert i 2016 som snart har gått 170.000. Batteriet er kanskje litt dårligere enn når den var ny, men ingen ting jeg registrerer i daglig bruk. Den går kanskje 2 mil kortere nå enn som ny. 1
TomSawyer Skrevet 15. mai 2024 #19 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 11.27): Jeg ser mange annonser om brukte elbiler som har hatt enorme verditap i forhold til hybrider eller bensinbiler. Er det så ubrukelig? En kia som sikkert kostet over 500k som ny, etter 7år og få km så snakker vi 1/5 av verdien. Er dette et dårlig kjøp? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=352637219 Ønsker å skjønne det. Anonymkode: 2b62e...82a Tallene og premissene du legger er latterlige. Hvis du ikke liker elbiler er det bare å putre videre rundt med dieselen din vettu.. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå