AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #1 Skrevet 14. mai 2024 To voksne?Er det i det hele tatt mulig? Anonymkode: f8244...101
Beloved Skrevet 14. mai 2024 #2 Skrevet 14. mai 2024 Har dere noe som helst i skuffer og skap? Det er 54 kr dagen hver, så teknisk sett - kjøp 1/2 brød av billig merke (ikke loff, selvfølgelig) til hver, pluss billigste sparepakningen de har med syltetøy / billige egg, spis brød med syltetøy eller egg til 3 måltider om dagen. Da har dere brukt rundt halve dagsbudsjettet. Til middag: gryte med linser, bønner, ris, pasta etc (kjøp tørrvare i store kvanta på innvandrerbutikk, men husk å sjekke prisen allikevel), smaksett med løk og litt frossengrønnsaker av billigste merke pluss billig tomatsaus. Mettende, ikke altfor usunt, greit med kalorier, og burde koste under 30 kr/porsjon om dere lager store gryter. Forhåpentligvis har dere litt olje og krydder i skapet dere kan bruke også. Ikke drikk noe annet enn vann fra springen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #3 Skrevet 14. mai 2024 Ja, kjøp kun mat. Ikke noe tull som brus, godteri, kaffe, alkohol, nikotin etc... Handle kun råvarer; kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, potet og ris. Havregryn, egg, cottage cheese. Et skikkelig måltid hver dag må være prio. Kanskje du har noe å selge på finn.no? Akkurat tjent etpar tusen der selv på ting som har ligget i boten. Etpar sko fra 2015 ga meg nettopp 800kr! Anonymkode: 55083...cf7 3
Fireflies Skrevet 14. mai 2024 #5 Skrevet 14. mai 2024 Så lenge det kun må dekke mat så skal det gå, men man må planlegge. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #7 Skrevet 14. mai 2024 Jeg hadde klart det lett, men jeg har også en del mat i skapet og fryseren. Mangler man basisvarer som olje, sukker og pasta er det mer utfordrende. Frokost må være mettende, anbefaler havregryn som er både billig og sunt. Melk er ganske dyr, ville kokt gryn med vann og heller hatt en god skvett med fløte når den er ferdig. Sukker og kanel, evtl en ss syltetøy. Dropp all drikke utenom vann fra springen. Potet, gulrøtter og løk pleide å være billige grønnsaker men dessverre er det slutt på det. Har nettopp sett en blomkål til 41 kroner hos Kiwi og løk 40 kr per kilo. Har du mulighet å handle grønnsaker hos en innvandrerbutikk anbefaler jeg å ta turen dit. Frossengrønnsaker er rimelig per kilo og ikke minst kan man bruke alt, det er ingenting å kaste. Masse god mat man kan lage for en billig penge. Sjekk datodisken. Det er ikke lengre fy-fy men sosial akseptabelt. Har du en Holdbart butikk i nærheten kan du sjekke det ut men også her har prisene steget mye. Jeg liker butikken fordi jeg elsker overraskelser og man vet ikke hva man kan finne. Brød koster kun 20 kroner og bare halvparten av det man betaler hos Meny. Det er det samme brødet. Kjøtt burde du kutte ut med mindre du finner det på tilbud. Frossen fisk kan ok pris, Kiwi har torskefilet i en 800 g pose for under 100 kroner. Fisken er helt fin. Supper er din venn. Tomatsuppe med egg og litt makaroni. Spinatsuppe. Labskaus med noen pølsebiter. Potetsuppe med noen sprøe baconbiter når suppen serveres. Kikerter, bønner og linser er gode proteinkilder. Sjekk ut veganmisjonen, god mat og man kan erstatte dyre veganvarianter med vanlig fløte eller ost. Alltid vegetar da. Kos i helga lager du billig på gjærbakst. Mel, egg, melk, smør, sukker og gjær. Går nesten ikke an å lage noe bedre, og mye og billig samtidig. Frys halvparten. Har du munkejern eller kan låne ett anbefaler jeg det. Vi er 2 voksne og 2 tenåringer. Jeg klarer lett å holde matbudsjett under 8000, kroner men det krever litt planlegging og at alt lages fra bunn. Jeg er ikke redd for mat som har gått ut på dato. Lukt, se og smak, ikke heng deg opp på datoen. Lykke til. Anonymkode: 72a16...145 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #8 Skrevet 14. mai 2024 Klarer fint å lage middag for to til 100kr dagen ja og havregryn til frokost Anonymkode: 8be09...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #9 Skrevet 14. mai 2024 Bør være mulig, spesielt hvis dere allerede har noe liggende i skuffer og skap av tørrvarer, og kanskje noe i fryseren av grønnsaker osv? Benytt dere av 50% disken, her kan man gjøre noen god kupp, spør i lokalbutikken når de pleier å legge ut varene. Mange butikker legger ut 2-3 timer før stengetid, og kanskje noe på formiddagen. Anonymkode: 1cee8...3d7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #10 Skrevet 14. mai 2024 Siden noen har nevnt Holdbart. Jeg kjøpte akkurat 400g poser med frosne små krydrede kjøttboller fra Stabburet der til 25kr. Egentlig til pizza, men fungerer fint i suppe eller omelett også. Ellers er jeg enig med de andre, det går for en periode, men detkan bli litt kjedelig og det blir lett usunt over tid. Egg, havregryn, sei, løk, gulrot - kanskje fiskekaker røkte kjøttpølser, potet. Supper, pytt i panne og omelett trenger ikke bli dyrt. Usikker på prisen nå, men frosne kyllingvinger hos Rema var billig før. Litt krydder, så blir det godt. Da kan dere koke kraft på bena og bruke til suppe. Anonymkode: da54a...440
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #11 Skrevet 14. mai 2024 Disse er gode! Kjøp to av disse og en pakke first price hvitløksbaguetter, så har du en middag. Kjøp havregryn og melk til frokost/kvelds. https://oda.com/no/products/29779-rema-1000-thaisuppe/ Loff til 10 kr på ekstra og ost, piffi, så kan du lage ostesmørbrød til middag en annen dag. Anonymkode: 7b5c5...3a4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #12 Skrevet 14. mai 2024 Det er absolutt mulig. Men det krever litt planlegging og kreativitet. Jeg har ett snitt på ca 3000,- pr måned, på en person, det er uten å egentlig sjekke så mye priser og tilbud. Og trener mye. Med halvhjertet innsats kommer jeg meg på 2000,-. Anonymkode: 75cc7...bc6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #13 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Klarer fint å lage middag for to til 100kr dagen ja og havregryn til frokost Anonymkode: 8be09...ebc Tørre havregryn da? Koster mer enn 8kr, for 2 måltider til 2 personer i havregryn. En kan ikke budsjettere med 100kr for middag til 2 på det budsjettet. Anonymkode: 2e393...0b3 1
Perine Skrevet 14. mai 2024 #14 Skrevet 14. mai 2024 Det kan være billig å bake brød selv, om du ikke bruker mye frø og kjerner oppi. Lapskaus og ertesuppe er også ganske billig. Nå har jeg laget blomkålsuppe noen ganger, men blomkålen har vært dyr, 35-40 kr stk. av og til tilbud til ca 20 kr. Av kjøtt bruker jeg ofte svineknoker, lettsaltede og røkte. Jeg tar alltid vare på kraften, hvis jeg ikke skal bruke den sammen med kjøttet. Hjemmelaget pizza, 2 plater bakt med tilsammen 1 kg hvetemel, gjær og vann, trenger ikke dyrt fyll. En saus av tomatpure, løk og krydder, ost og skinkebiter, soppskiver, paprika osv. Gratenger med makaroni og hvit saus kan varieres med fisk, pølse, blomkål eller sopp i. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #15 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tørre havregryn da? Koster mer enn 8kr, for 2 måltider til 2 personer i havregryn. En kan ikke budsjettere med 100kr for middag til 2 på det budsjettet. Anonymkode: 2e393...0b3 Koke grøt med vann. Jeg koker alltid min havregrøt på vann, og jeg er ikke på rekordlavt matbudsjett, har bare vent meg til det. Blander inn litt smør etterpå, og tar sukker og kanel på. Anonymkode: b9558...49d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #16 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tørre havregryn da? Koster mer enn 8kr, for 2 måltider til 2 personer i havregryn. En kan ikke budsjettere med 100kr for middag til 2 på det budsjettet. Anonymkode: 2e393...0b3 Havregrøt kan kokes på vann, eller med bare halvparten melk. Anonymkode: 61987...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #17 Skrevet 15. mai 2024 Klart det går Det er vanligvis hele matbudsjettet vårt for en måned, vi er to. Anonymkode: 8d29b...0b2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #18 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 10.09): To voksne?Er det i det hele tatt mulig? Anonymkode: f8244...101 Vi er to voksne, en 16 åring og en 11 åring. Vi bruker ca 4000 pr mnd for mat/husholdsningsvarer og drivstoff. Hadde vi kuttet ut brus og snop hadde det vært enda mindre. Så: ja det er fullt mulig for to voksne Anonymkode: b26d3...570 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #19 Skrevet 15. mai 2024 On 5/14/2024 at 10:09 AM, AnonymBruker said: To voksne?Er det i det hele tatt mulig? Anonymkode: f8244...101 Som lang tids fattig; det fullt mulig. Jeg spiser kun ett måltid per dag, dette er basert på ris og bønner, med nedprisete grønnsaker. På denne tiden av året sanker jeg grønnsaker i naturen, freser med hvitløk, og spiser med bønner og ris. Kanskje ett egg om jeg tar meg råd til det. Dette forutsetter selvsagt at du kan fungere på ett måltid, at du har noen krydder i skapet, og at du kan sanke planter. Ellers er pottage et gammelt triks - lag en diger gryte med det du har tilgjengelig, og spis det til hvert måltid. Anonymkode: 194d2...bd8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #20 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tørre havregryn da? Koster mer enn 8kr, for 2 måltider til 2 personer i havregryn. En kan ikke budsjettere med 100kr for middag til 2 på det budsjettet. Anonymkode: 2e393...0b3 1,1kg lettkokte havregryn = 20 kr. Melk 20 kr pr liter. Fire porsjoner havregrøt er 3 dl melk = 6 kroner. 3 dl havregryn tilsvarer ca 90g, 5,50 kr. Totalt 11 kroner og femti øre, for fire porsjoner havregrøt. Anonymkode: 75cc7...bc6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå