blona Skrevet 14. mai 2024 #1 Skrevet 14. mai 2024 Trenger litt hjelp her. Er førstegangsfødende. Faren min feirer 70 år til helga, og i den forbindelse har foreldrene mine leid rorbuer for hele familien fra fredagen 17-20 mai. Greia er at jeg har termin den 26 mai, dvs på slutten av neste helg. Jeg har såå lyst å få med meg familie helga. Greia er at nå bor vi 45 min unna sykehuset, men "feriestedet" er ved kysten og blir 3 timer unna sykehuset. Hva hadde du gjort? Har jmtime i morgen, så skal snakke med henne. Der føles så sårt og skal være hjemme, når mine søsken med sin familie skal feire faren min, og jeg og samboeren bare skal "seg sitte å vente" på den store dagen. Hva hadde du gjort? Siden turen er fra fredag til mandag, har jeg vurdert om vi skal dra lørdag-søndag, da får vi med oss en god del av samholdet, men samtidig blir borte bare et døgn fremfor 3 netter. Det er denne kjøretiden som "bekymrer" samboeren, at vi drar lengre bort fra sykehuset. Men jeg tenker enn om vi skipper helga, også er det ingenting som skjer, kanskje han til og med kommer etter termin. Synd man ikke vet eksakt dato storken kommer si😂
Tantemor Skrevet 14. mai 2024 #2 Skrevet 14. mai 2024 Har du noen som kan kjøre deg går det nok veldig bra med 3 timer. Om vannet plutselig går tar det likevel som regel lang tid før riene får ordentlig tak hos førstegangsfødende. Jeg lot være et bryllup rett før min termin, fordi jeg slet med formen. Er du i form er det bare å dra 👌 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #3 Skrevet 14. mai 2024 Jeg hadde deltatt. Mange i Norge bor 3 timer unna sykehus så det er da ikke noe å bekymre seg for for bare en helg. De fleste fødsler, og særlig for førstegangsfødende, tar mye lenger enn tre timer uansett så dette kommer til å gå fint. Anonymkode: cd78f...dfb 5 1
ValarMorghulis Skrevet 14. mai 2024 #5 Skrevet 14. mai 2024 Hadde dratt, men ha lav terskel for å reise hjem igjen dersom du merker at det begynner å murre litt. Min første fødsel gikk langt raskere enn snittet for førstegangsfødende, men jeg ville heller ikke hatt noen problemer med å nå sykehuset med 3-timers reisevei. Sjansen for at du ikke vil rekke fram til sykehuset er veldig liten, selv om muligheten alltid vil være der 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #6 Skrevet 14. mai 2024 Jeg hadde dratt. Når du merker første tegn har du god tid på å komme deg hjem. Ja noen får raske fødsler, men oddsen for det motsatte er mye større. Anonymkode: c7e14...21f 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #7 Skrevet 14. mai 2024 Mange bor tre timer unna sykehus. Og de fleste førstegangsfødende bruker lang tid fra første symptomer til fødsel. Og om det går raskt går det som regel fint da også. Og kjørbar mann hele veien, selvfølgelig. Anonymkode: 55210...36c 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #8 Skrevet 14. mai 2024 Du er førstegangsfødende; det betyr at det er sannsynlig at du går over tiden, og også sannsynlig at fødselen vil ta litt tid. Nå er det sjeldent at det som skjer på film er realitet: de viser jo ofte 1 rie, vannet går, barnets hode et klar til å komme ut ved 1 trykk i løpet av minutter. Dette er jo sjeldent realiteten. Det er for all del de som har styrtfødsel, og som føder på badet hjemme før ambulansen en gang rekker å dukke opp. Men dette er jo sjeldent, og i tillegg enda sjeldnere ved første fødsel. Jeg tenker at jeg hadde reist, hadde kost meg og slappet av. Tatt med sykehusbaggen slik at den var klar. Og så ved det minste tegn til at noe er på gang, så hadde jeg ringt føden, og satt meg i bilen på vei til sykehuset. Det er mange som har 3 timer til nærmeste sykehus, det er normen for mange. Og det går fint. Men man har ikke den samme tiden kanskje til å slappe av hjemme før man bør tenke på å reise. Anonymkode: 8ef9d...193 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #9 Skrevet 14. mai 2024 Hadde dratt, men tatt med fødebagen og alle papirene i bilen. Hadde også sørget for å alltid ha en "designated driver" så man er klar til å dra om det skulle skje noe. Anonymkode: 28cdd...94c 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #10 Skrevet 14. mai 2024 Jeg hadde ikke dratt så nært termin. Ja, det er kjipt å gå glipp av en sånn helg, men det er ganske stor forskjell på 45 minutt og 3 timer hvis noe skulle skje! Etter statistikken vil du ikke føde før termin, og fødselen vil ta lengre tid enn tre timer uansett. Det er imidlertid bare det, statistikk. Ingen vet når og hvordan fødselen vil bli. Personlig ville jeg aldri tatt risikoen, og heller tatt litt surmuling etterpå. Hilsen ei som fødte 42+2:) Anonymkode: 085b6...702 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #11 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg hadde ikke dratt så nært termin. Ja, det er kjipt å gå glipp av en sånn helg, men det er ganske stor forskjell på 45 minutt og 3 timer hvis noe skulle skje! Etter statistikken vil du ikke føde før termin, og fødselen vil ta lengre tid enn tre timer uansett. Det er imidlertid bare det, statistikk. Ingen vet når og hvordan fødselen vil bli. Personlig ville jeg aldri tatt risikoen, og heller tatt litt surmuling etterpå. Hilsen ei som fødte 42+2:) Anonymkode: 085b6...702 Kjøreturen i seg selv er en større risiko for liv og helse, enn at fødselen starter der er det. Så det er ikke rasjonelt å bli hjemme. Anonymkode: 55210...36c
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #12 Skrevet 15. mai 2024 Jeg hadde dratt! Jeg fødte 10 dager før termin, førstegangsfødende. Jeg og samboer var hos familien hans, 2,5 time unna sykehuset. Riene begynte tiidlig på morgenen, men det begynte rolig og med en kombinasjon av korte og lange intervaller. Vi reiste da hjemover, og babyen ble født morgenen etter 😊 Anonymkode: 7ddb7...901
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #13 Skrevet 15. mai 2024 Du får mest sannsynlig ikke styrtfødsel, og mest sannsynlig så føder du etter termin, men skjønner du er bekymret. Anonymkode: 4e4cb...de8
KaraThrace Skrevet 15. mai 2024 #14 Skrevet 15. mai 2024 (endret) Hadde lett dratt. Så lenge det er fint vær og ikke plutselig storm og stengte veier gjør et par timer fra eller til liten forskjell så lenge du har et svangerskap uten videre komplikasjoner nå. Som andre allerede har nevnt, førstefødende går som regel over tiden. Jeg hadde selv styrtfødsel på 21 min, men det betyr ikke at jeg ikke var fullt klar over når ting begynte lenge før. Styrtfødsel innebærer sjeldent at det går fra null til baby, det er tiden som går fra aktiv fødsel (3-4cm åpning og noe regelmessige rier) til baby er ute), men de første 3 cm kan ta timer eller dager 😅. Dra på lørdag du om du enda føler deg fin i formen, samboer holder seg edru, og dra heller ved første tegn på at noe skjer. Kos deg! Edit: og nå kommer det sikkert noen som sier «MEN MAN KAN ALDRI VITE, jeg fødte på 20 sekunder uten noen forvarsel i bilen til søstera til samboeren min fordi jeg valgte å dra i et bryllup seks uker før! Jeg var også førstefødende! Ikke dra!» Vi snakker mest sannsynlig scenario her, ikke worst case scenario… 🤣 Endret 15. mai 2024 av KaraThrace 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #15 Skrevet 15. mai 2024 All statistikk tilsier at du rekker sykehuset med god margin. NOEN får styrtfødsel, men det er mer uvanlig enn vanlig for førstegangsfødende. Anonymkode: 8225a...ee2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #16 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): All statistikk tilsier at du rekker sykehuset med god margin. NOEN får styrtfødsel, men det er mer uvanlig enn vanlig for førstegangsfødende. Anonymkode: 8225a...ee2 Jeg var en som fikk styrtfødsel både med første og andre. Så min erfaring gjør at jeg ikke ville anbefalt å dra. Anonymkode: c1f05...4d1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #17 Skrevet 15. mai 2024 KaraThrace skrev (2 timer siden): Styrtfødsel innebærer sjeldent at det går fra null til baby, det er tiden som går fra aktiv fødsel (3-4cm åpning og noe regelmessige rier) til baby er ute), men de første 3 cm kan ta timer eller dager 😅. Hos meg tok det 3 timer fra første tegn (rie) til babyen var født, og fødte i god tid før termindato. Hadde hatt kynnere halve svangerskapet, så det var ingen indikasjon på at fødsel var nært forestående. Så jeg syns jo det gikk fra null til baby, men mulig det er uvanlig 😅 Anonymkode: c1f05...4d1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #18 Skrevet 15. mai 2024 Kjenner du at du er I god form så dra, kjenner du at det blir for slitsomt så bli hjemme. Jeg hadde ikke kunnet dra, min første la seg på en nerve til det ene benet 10 dager før fødsel (fødte 3 dager over termin) så jeg klarte ikke gå uten støtte. Kjenn på formen når dagen er der og hvis du drar og det blir krise (far må holde seg kjørbar) så finnes det ambulanser og jordmødre på veien. Anonymkode: be706...159
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #19 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg var en som fikk styrtfødsel både med første og andre. Så min erfaring gjør at jeg ikke ville anbefalt å dra. Anonymkode: c1f05...4d1 Det er derfor jeg snakker om statistikk. Noen går det fort for. Anonymkode: 8225a...ee2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå