AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #1 Skrevet 14. mai 2024 Hva kan man gjøre for å få mer energi når man er veldig psykisk og fysisk sliten? Jeg har slitt psykisk siste 10 år og har asperger og bipolar. Hver eneste dag er jeg veldig sliten. Må sove på dagtid ofte og føler meg trøtt og sliten. Jeg forsøker spise sunt og være aktiv for å se om det kan hjelpe men har forløpig ikke merket forskjell. Jobber 20% jobb og er ellers ufør med rolige dager. Passer også på å sove nok så sover alltid minst 8 timer hver kveld og forsøker å finne en god balansegang mellom aktivitet og hvile. Hvilke andre ting kan man gjøre for å få igjen mer energi og overskudd? Anonymkode: 4b3b7...675 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #2 Skrevet 14. mai 2024 Prøv å finne årsaken og prøv å behandle eller løse den hvis mulig. Vitaminmangel? B12 mangel? Anonymkode: 48892...448
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #3 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Prøv å finne årsaken og prøv å behandle eller løse den hvis mulig. Vitaminmangel? B12 mangel? Anonymkode: 48892...448 Jeg hadde lavt folat for ca 3 måneder siden. Men jeg har jo gått på tilskudd siden jeg fikk vite om det og nå når jeg nå er nesten ferdig med en hel boks så burde det vel være i orden igjen da? Eller hva tror du? Anonymkode: 4b3b7...675
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #4 Skrevet 14. mai 2024 Kondisjonstrening, start forsiktig og bygg på. Anonymkode: 92c90...858 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #5 Skrevet 14. mai 2024 Det er stor forskjell på å værementalt sliten (psykisk) og fysisk sliten, man kan hvile om man er fysisk sliten, mankan trene om man er psykisk sliten - men om man er begge er det kanskje best å starte med det mentale - finne ut hva som gjør deg så sliten og jobbe med å bli litt bedre på dette. Om man kjører på med trening når man er sliten fysisk ogmentalt kan man få motsatt effekt og bli dårligere om man ikke er forsiktig. Anonymkode: 66464...863 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #6 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kondisjonstrening, start forsiktig og bygg på. Anonymkode: 92c90...858 trening gir ikke alltid energi. Om man er veldig sliten psykisk så er det hvile som er viktig. Anonymkode: f595c...ef7 5 1
lillesnillelilla Skrevet 14. mai 2024 #7 Skrevet 14. mai 2024 Prøvd å gå turer i skog og mark? For meg varierer det litt hva som hjelper men turer i frisk luft aleine er bestandig bra når hue mitt sliter. Fysisk aktivitet hjelper jo på psyken men ikke nødvendigvis med en gang for meg. Tar gjerne litt og jeg merker det ikke nødvendigvis med en gang - plutselig merker jeg at psyken er bedre. For meg så hjelper det også å ta meg skikkelig ut på styrketrening. Litt varierende hva som er best av styrke, kondisjon og skogen (skogen byttes ut med den delen av naturen du liker og har tilgjengelig). Da unga var små så hjalp det også med å ha alenetid ett døgn eller to så en sjelden gang tok jeg båten oslo-københavn-oslo for å komme meg bort litt aleine - det behøver ikke koste så mye om man bor i nærheten av Oslo og har mulighet til å dra midt i uka. Om man følger med litt så får man billett omtrent gratis. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #8 Skrevet 14. mai 2024 Det finns ingen hurtigkur for slik slitenhet dessverre. Jeg har prøvd det og er i det. Men tips er å jobbe med pusten, puste helt ned i magen, puste inn om nesa og ut om munnen til man finner roen når man er veldig sliten. Mindfullness og å lære å roe ned og ikke stresse er lurt. Finn gjerne noen gode videoer eller podcaster som kan hjelpe deg. Bruk naturen, sitt på en stubbe og hør fuglene og kjenn på duftene. Finn deg en hobby som hjernen kan fokusere på , det gir ro og glede. Lær deg å si nei og ikke ha for mange MÅ-ting. Gjør bare det du selv vil , ikke det andre forventer av deg. Ikke ha for mange sosiale greier i uke, fordel energien din og ta vare på deg selv. Anonymkode: f595c...ef7 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #9 Skrevet 14. mai 2024 Hvis du har asperger kan dette være autistisk utbrenthet? Anonymkode: dfbfb...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #10 Skrevet 14. mai 2024 Jeg har selv Asperger og er sliten hele tiden fordi jeg går på høygir hele dagen. Anonymkode: 12fa4...e47
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #11 Skrevet 14. mai 2024 lillesnillelilla skrev (7 timer siden): Prøvd å gå turer i skog og mark? For meg varierer det litt hva som hjelper men turer i frisk luft aleine er bestandig bra når hue mitt sliter. Fysisk aktivitet hjelper jo på psyken men ikke nødvendigvis med en gang for meg. Tar gjerne litt og jeg merker det ikke nødvendigvis med en gang - plutselig merker jeg at psyken er bedre. For meg så hjelper det også å ta meg skikkelig ut på styrketrening. Litt varierende hva som er best av styrke, kondisjon og skogen (skogen byttes ut med den delen av naturen du liker og har tilgjengelig). Da unga var små så hjalp det også med å ha alenetid ett døgn eller to så en sjelden gang tok jeg båten oslo-københavn-oslo for å komme meg bort litt aleine - det behøver ikke koste så mye om man bor i nærheten av Oslo og har mulighet til å dra midt i uka. Om man følger med litt så får man billett omtrent gratis. Ja, jeg går av og til men er stort sett så sliten at jeg prioriterer hvile. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis du har asperger kan dette være autistisk utbrenthet? Anonymkode: dfbfb...ef7 Det har jeg aldri hørt om før. Hvordan behandles det og hvor kan en lese mer informasjon? Jeg forsøkte selvfølgelig å google men fikk ikke opp så mye? Anonymkode: 4b3b7...675
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #12 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva kan man gjøre for å få mer energi når man er veldig psykisk og fysisk sliten? Jeg har slitt psykisk siste 10 år og har asperger og bipolar. Hver eneste dag er jeg veldig sliten. Må sove på dagtid ofte og føler meg trøtt og sliten. Jeg forsøker spise sunt og være aktiv for å se om det kan hjelpe men har forløpig ikke merket forskjell. Jobber 20% jobb og er ellers ufør med rolige dager. Passer også på å sove nok så sover alltid minst 8 timer hver kveld og forsøker å finne en god balansegang mellom aktivitet og hvile. Hvilke andre ting kan man gjøre for å få igjen mer energi og overskudd? Anonymkode: 4b3b7...675 Uff, høres slitsomt ut. Du må jo hvile på en måte som fyller deg opp. Dvs gjøre ting hvor du "glemmer deg selv", finner en flow. Du har kanskje en hobby eller fler. Kjenner du noen med hund du kan gå små turer med? Bare en tanke, jeg vet jo ingenting om deg Dessuten bør du sikkert følges opp medisinsk, tar du medisiner med bivirkninger? Du kan også teste deg for matallergier, om det ikke er gjort. Cøliaki blir ofte oversett, men man kan bli utmattet på ME-nivå om det ikke behandles. Anonymkode: 82fe7...436 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #13 Skrevet 14. mai 2024 Har revmatisk sykdom og strever med fatigue grunnet smerter. De dagene jeg ikke ordner meg og kommer meg ut på en liten gåtur (omså bare 5-10min), så blir jeg skikkelig sliten både fysisk og psykisk resten av dagen. De dagene jeg kommer igang med en gang, får jeg mer energi resten av dagen og blir mer produktiv. Tok meg bare 13 år å finne ut av dette 😭😂 Anonymkode: c04ec...40a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #14 Skrevet 14. mai 2024 Autisme har en viss overlapp med adhd, du vet sikkert det fra før. "Burnout" er visst vanlig, man blir utslitt av å forsøke å fungere som nevrotypiske gjør, og må betale dyrt med lite energi. Jeg fikk diagnose adhd i godt voksen alder, et av problemene mine var stadig utbrent/ utmattet, og ingen skjønte hvorfor. Anonymkode: 82fe7...436
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #15 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Autisme har en viss overlapp med adhd, du vet sikkert det fra før. "Burnout" er visst vanlig, man blir utslitt av å forsøke å fungere som nevrotypiske gjør, og må betale dyrt med lite energi. Jeg fikk diagnose adhd i godt voksen alder, et av problemene mine var stadig utbrent/ utmattet, og ingen skjønte hvorfor. Anonymkode: 82fe7...436 Det visste jeg faktisk ikke. Hva menes med overlapp? At jeg kan ha eller har symptomer fra ADHD, men ikke har diagnosen? Anonymkode: 4b3b7...675
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #16 Skrevet 14. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det har jeg aldri hørt om før. Hvordan behandles det og hvor kan en lese mer informasjon? Jeg forsøkte selvfølgelig å google men fikk ikke opp så mye? Anonymkode: 4b3b7...675 Prøv autismeforeningen, og grupper på facebook for voksne autister Anonymkode: dfbfb...ef7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #17 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde lavt folat for ca 3 måneder siden. Men jeg har jo gått på tilskudd siden jeg fikk vite om det og nå når jeg nå er nesten ferdig med en hel boks så burde det vel være i orden igjen da? Eller hva tror du? Anonymkode: 4b3b7...675 Sjekk blodstatus på folat, hv, ferritin og B12 bla, Hvis du har brukt tilskudd pga mangel så er det en ide å se om du har fått opp verdiene. Slike mangler kan gi svekket energi Anonymkode: ea99d...a7d
Taffel Skrevet 14. mai 2024 #18 Skrevet 14. mai 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Hva kan man gjøre for å få mer energi når man er veldig psykisk og fysisk sliten? Jeg har slitt psykisk siste 10 år og har asperger og bipolar. Hver eneste dag er jeg veldig sliten. Må sove på dagtid ofte og føler meg trøtt og sliten. Jeg forsøker spise sunt og være aktiv for å se om det kan hjelpe men har forløpig ikke merket forskjell. Jobber 20% jobb og er ellers ufør med rolige dager. Passer også på å sove nok så sover alltid minst 8 timer hver kveld og forsøker å finne en god balansegang mellom aktivitet og hvile. Hvilke andre ting kan man gjøre for å få igjen mer energi og overskudd? Anonymkode: 4b3b7...675 Har du ok mennesker i livet ditt som kan være med på å gi positiv energi?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #19 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det visste jeg faktisk ikke. Hva menes med overlapp? At jeg kan ha eller har symptomer fra ADHD, men ikke har diagnosen? Anonymkode: 4b3b7...675 At autisme og adhd har noen symptomer til felles. Det innebærer at jeg, som har adhd, kan ha noen av de samme symptomene/utfordringene som deg, selv om vi ikke har samme diagnose. Anonymkode: 6ea60...49f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #20 Skrevet 14. mai 2024 Kan det være bivirkning fra medisiner? Jeg var også utrolig sliten hele tiden da jeg gikk på stemningsstabiliserende (Lamictal og Orfiril). Anonymkode: 76967...4d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå