Gå til innhold

Er 17. mai-feiring «obligatorisk» med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Liker ikke denne kommentaren, som forelder har man et ansvar for å sette barna først. Det å droppe å feire 17. mai fordi man ikke liker det og la det gå utover barna er ikke greit. 

Det er vel denne holdningen folk flest har i dag og vi ser jo hva som skjer med barna og tenåringene. Det går ikke så bra med de. Foreldrene setter seg selv først. En uting. 

Anonymkode: 4168d...8ba

Amen, spot on 👏🙏 

Anonymkode: f102f...329

Skrevet

Uten feiring av 17. mai så bør det ikke være fridag lenger. Se til Danmark? 

I Sverige tok de en pinsedag til å feire Svenska flaggans dag. Det sparte de litt penger på, siden pinsedagen alltid var en mandag, mens nasjonaldagen også kunne falle på lørdag og søndag. 

Når det gjelder miljø, det er ikke bedre å reise på hytta eller til syden for miljøet? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hater sosialisering og å være ute blant folk, men det er sånt jeg må sette til side som mor. Barnet mitt har mange venner og er supersosial. Skal han få en bra 17. Mai så må det være barnetog og sosialt på skolen etterpå.

Vi voksne som hater sosialt får nyte stillheten på kvelden når festen er over tenker jeg.

• Nyttig 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Vi har en førsteklassing som nekter å gå i tog. Er ikke noe obligatorisk her. Vi kommer til å gå i toget til lillesøsken i bhagen isteden. Dropper barneskoletoget, samt alt som skjer på skolen. 

Skrevet

Lurer på en ting; Hvorfor MÅ det på død og liv være et opplegg på skolen på 17 Mai som fører til mer stress for foreldre og barn. Kan man ikke bare kose seg med kake og is/grilling hjemme, evt gå ut å se på borgertoget/spise is i ro og mak?

Mine foreldre gikk på barneskolen på slutten av 60 tallet, de hadde ikke noe opplegg på skolen 17 Mai.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (5 minutter siden):

Lurer på en ting; Hvorfor MÅ det på død og liv være et opplegg på skolen på 17 Mai som fører til mer stress for foreldre og barn. Kan man ikke bare kose seg med kake og is/grilling hjemme, evt gå ut å se på borgertoget/spise is i ro og mak?

Mine foreldre gikk på barneskolen på slutten av 60 tallet, de hadde ikke noe opplegg på skolen 17 Mai.

Jeg er født i 1966. Her i bygda var det arrangement på alle grendehusene de første årene av mitt liv. Så overtok skolene. 

Anonymkode: bee3a...937

Skrevet
Bari skrev (12 minutter siden):

Det er jo samlende for miljøet, inkluderende og billig og enkelt å samles der. Jeg er selv ikke glad i sosialt men er veldig glad skolen er der for barna. For de er det gøyere der enn å sitte i hver sin hage i "ro og mak".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (3 minutter siden):

Det er jo samlende for miljøet, inkluderende og billig og enkelt å samles der. Jeg er selv ikke glad i sosialt men er veldig glad skolen er der for barna. For de er det gøyere der enn å sitte i hver sin hage i "ro og mak".

Billig? Når jeg feirer 17. mai med familien, så betaler jeg kun min del av spleiselaget for middag. Jeg baker kake som vi selv spiser GRATIS. Når jeg er på skolen 17. mai, må jeg betale inngang, eventuelt betale for hver eneste kakebit og rundstykke jeg kjøper, jeg må lage mat og bake til mange flere enn familien min, og jeg må kjøpe to gevinster for 100 kroner per stykk. Ikke er det samlende heller å stå alene i kiosk eller oppvasken. Og nei, det er ikke gøyere å slite og stresse rundt i stedet for å tilbringe dagen med mennesker som du faktisk betyr noe for.

Anonymkode: 8fda7...de2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Billig? Når jeg feirer 17. mai med familien, så betaler jeg kun min del av spleiselaget for middag. Jeg baker kake som vi selv spiser GRATIS. Når jeg er på skolen 17. mai, må jeg betale inngang, eventuelt betale for hver eneste kakebit og rundstykke jeg kjøper, jeg må lage mat og bake til mange flere enn familien min, og jeg må kjøpe to gevinster for 100 kroner per stykk. Ikke er det samlende heller å stå alene i kiosk eller oppvasken. Og nei, det er ikke gøyere å slite og stresse rundt i stedet for å tilbringe dagen med mennesker som du faktisk betyr noe for.

Mente gøyere for barna, voksne får ganske enkelt ta seg sammen.

Er det så mye billigere å kjøre grillparty hjemme da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (2 minutter siden):

Mente gøyere for barna, voksne får ganske enkelt ta seg sammen.

Er det så mye billigere å kjøre grillparty hjemme da?

Selvfølgelig. Da slipper jeg å fø på halve bygda. Og nei, det er ikke gøy på barna å henge på skolen i mange timer mens mor er opptatt. Det er mye gøyere for dem å leke med søskenbarna sine i hagen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig. Da slipper jeg å fø på halve bygda. Og nei, det er ikke gøy på barna å henge på skolen i mange timer mens mor er opptatt. Det er mye gøyere for dem å leke med søskenbarna sine i hagen. 

For meg er det bare et tegn på at barna dine bør sosialiseres. Om ungene bruker dagen på å sørge over at mor er i kiosken så er ikke det et godt tegn. But you do you.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (28 minutter siden):

Dine foreldre gikk vel på miniskole. Jeg er født tidlig på 70-tallet og barneskolen (400 elever) var like stappfull av folk da som nå og stort samlingspunkt for alle aldre på 17. mai. 

At det er STRESS handler vel om dårlig planlegging av deres tid.

Anonymkode: fa394...c65

• Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en tredjeklassing og en femteklassing, og vi deltar ikke i år. Grunnen? Ingen av oss orker. Både ungene og foreldrene synes det er stress, mas og slitsomt. NULL kos. Nasjonaldagen er ikke for at skolen skal tjene masse penger på pushing av kaker og diverse, eller at foreldrene skal stå i oppvaska/kiosken halve dagen. For oss er nasjonaldagen familietid. Så får de andre gjøre hva de vil, vår familie har hoppet av hamsterhjulet. Vi går gjerne i toget, men noen flere timers arrangement på skolen deltar vi ikke i.

JEG, VI, OSS - ORKER IKKE.....

AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (40 minutter siden):

Vi har en førsteklassing som nekter å gå i tog. Er ikke noe obligatorisk her. Vi kommer til å gå i toget til lillesøsken i bhagen isteden. Dropper barneskoletoget, samt alt som skjer på skolen. 

Gratulerer med å fø opp enda en generasjon som kun skal få viljen sin og aldri tilpasse seg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor har det alltid vært barnetog lokalt og så har vi dratt inn til byen for å se på by toget. Har vært både på skolens arrangement og noen år bare vært igjen i byen med ungene. Det er jo ikke noe krav å være med på skolens arrangement? Dere som føler at dere må det,bor dere på typ bygda?

Anonymkode: 84a27...894

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint skape egne tradisjoner med barna på 17. mai hvis man vil unngå sekkeløp med naboen på den lokale skoleplassen: Dra inn til Oslo å se på barnetoget der, hvis man er utenbys fra? Delta i borgertoget med andre man kjenner et annet sted? Besøke tanter/onkler/besteforeldre på deres hjemplass? Eller invitere slekt/venner med barn hjem på grilling? 

Anonymkode: 5c7ad...ee0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dine foreldre gikk vel på miniskole. Jeg er født tidlig på 70-tallet og barneskolen (400 elever) var like stappfull av folk da som nå og stort samlingspunkt for alle aldre på 17. mai. 

At det er STRESS handler vel om dårlig planlegging av deres tid.

Tja, det var et tettsted med cirka 9000 innbyggere den gang.

Med stress så mener jeg at summen av alt en familie med barn deltar på i løpet av et år kan bli vel mye, noe som flere foreldre lufter av og til. Noen ganger kan det være deilig for barn og voksne å finne på noe sammen uten at det skal være nødvendig å planlegge eller være del av et oppstreket opplegg.

Flere begynner også å bli mektig lei av 17 Mai dugnader eller dugnader generelt. Det har tatt helt av de siste årene. Bedre at hver enkelt betaler en sum og en lokal aktør/bedrifter tjener noen kroner. Å handle lokalt/betale for lokale tjenester er viktig slik at de små aktørene klarer seg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Haha her i Oslo er iallefall det tidvis nokså grusomt 17 mai. Det er verre å komme seg rundt enn selv det verste ettermiddagsrushet, virker som hele byen SKAL samle seg ved Karl Johan på samme tid. For deler av den voksne befolkningen ender det opp med å spy i bunad, nesten på folk og.  Tror det blir ekstra ille i år pga pinse etterpå. Den sedvanlige helgefylla er grei nok men dette tar det jo ut av proporsjoner.

Også er det nok med grinete barn som mister heliumsballongen sin osv som foreldrene har kjøpt til over 100 kroner .

Endret av William_S
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er vel ikke obligatorisk, har du ikke lyst eller av andre årsaker ikke kan være med er det opp til deg.

Anonymkode: 9630f...149

Helt uenig når man har barn. Dette er en dag man isåfall setter egne behov til side og sørger for at barna får en fin dag. 

Jeg gruet meg bestandig til 17 mai da barna var små og jeg var alene med dem. Det er en familiedag der det blir veldig sårt og vondt å være alene, og i min/vår situasjon der jeg hadde en mann jeg elsket, men han var for psykisk syk til å være familiemann/bo og være med oss, var dette en veldig sår og tung dag for meg. Jeg stelte oss likevel fint og var med, så barna fikk en flott dag. Klistret på meg et smil.

Foreldre som ikke klarer det for barna sine har jeg verken forståelse eller respekt for. Da får man i det minste sørge for at de får være med på feiring med noen andre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (14 minutter siden):

For meg er det bare et tegn på at barna dine bør sosialiseres. Om ungene bruker dagen på å sørge over at mor er i kiosken så er ikke det et godt tegn. But you do you.

Mine barn sosialiseres, men ikke med dem fra klassen. De har mange venner i gata og på idrettsaktiviteter. Men takk for omtanken. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...