Gå til innhold

Er 17. mai-feiring «obligatorisk» med barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Googlet litt og ser at det som jeg trodde ikke er obligatorisk med 17. mai-tog. 

Anonymkode: d7681...704

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal man det? 17. mai er da en fridag? Jeg hadde blitt utrolig glad om jeg slapp å gå i tog som barn, hatet folkemengder da som nå. Hvis barna ønsker å gå i tog og foreldrene heller vil til syden kan man kanskje snakke om egoisme, men barn er forskjellige. 

Anonymkode: d7681...704

Tror vi da kan se langt etter den fridagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forvirret23 skrev (1 time siden):

Stå over å feire 17 mai viser at man er historieløse. Hvorfor feirer man 17 mai, jo for vi fikk vår egen grunnlov, vi feirer demokrati, vi feirer frihet, vi feiret et land som virkelig ha lykkes å bygge ett land der vi har valgmuligheter, der vi kan være trygge.  Det er ingen selvfølge i dag. Norge har en unik måte å feire nasjonaldagen på, der andre land viser frem våpen og militært utstyr så feirer vi med barna i sentrum. 
Velge å ikke feire denne dagen så forstår man ikke viktigheten av grunnloven vår, og ikke lære barna dette er historieløst.

Ser du på regjeringen vi har valgt inn i dagens Norge, så er det like greit å feire på sin egen måte i år, tenker jeg. 

Her blir det fjelltur med flagg i sekken, og en øl på meg på toppen. Barna mine er 17 og 19, og skal være med venner på dagtid etter eget valg. Grilling med familien for de som ønsker ettermiddag/kveld. ♥️

Anonymkode: 562bc...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er selvsagt ikke straffbart eller får noen konsekvenser om man ikke deltar. Men om man har barn som er yngre enn tenåringer er det veldig merkelig om man ikke vil at barna tar del i denne store feiringen. Det er like «obligatorisk» å feire 17. mai som det er å feire jul. Rart å sette sine egne barn utenfor samfunnet ved å ikke delta. 

Anonymkode: 66360...e92

Men man trenger ikke å være med på skolens opplegg selvom man har barn! Den jeg siterte skrev at man måtte søke om fri for å slippe å gå i tog... Men man kan fint feire 17.mai på en fin, gøy osv. måte uten å være innom skolen og det som skjer der!

Anonymkode: 17420...73d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Liker ikke denne kommentaren, som forelder har man et ansvar for å sette barna først. Det å droppe å feire 17. mai fordi man ikke liker det og la det gå utover barna er ikke greit. 

Det er vel denne holdningen folk flest har i dag og vi ser jo hva som skjer med barna og tenåringene. Det går ikke så bra med de. Foreldrene setter seg selv først. En uting. 

Anonymkode: 4168d...8ba

Det er jo ikke vi foreldre som nekter barna å feire, men barna som ikke ønsker? Her pleier vi å gå i toget og dra bort på skolen der det selges kake/is/pølser/brus og er div leker etterpå. Men i år nekter ene barnet å gå i tog. Det andre barnet sier han ikke har lyst men føler han må. Så det kan se ut som eldste barnet går tog og yngste blir å se på toget sammen med oss. Jeg er så lei av å tvinge barna på ting på 17 mai.

Anonymkode: e3d8a...a77

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
Forvirret23 skrev (50 minutter siden):

Bedre 17 mai feiring om 20 år da alle barn synes det er kjedelig å gå i tog,  så de får være hjemme foran skjermen isteden og norge viser heller frem alle sine våpen. Blir en bra feiring av grunnloven vår. Ja barn forstår ikke viktigheten av dagen. Det er det mange voksene som heller ikke forstår. 
Det er litt sånn først får Ola slippe, så kanskje nils, neste år blir det Anna for Ola får jo lov osv. 

Vi foreldre har ansvaret med å videreføre tradisjonene, ikke vise barna at vi driter i det. 

Vi foreldre viderefører de tradisjoner vi selv vil til barna. Om vi har en tradisjon for å reise til utlandet hver 17.mai,(det har vi ikke altså, var bare et eksempel) mens dine barn blir tvunget til å gå i tog hjemme i Norge  så er vår tradisjon like bra (eller bedre) som din.

Det er det som er hovedbudskapet mitt i denne tråden, at tvang ikke er bra. Jeg ble selv tvunget som barn, både til å gå i tog, samt at jeg var eneste som hadde bunad, og måtte også gå med bunadslue, jeg syns det var helt grusomt. Det ønsker jeg ikke å utsette mine for,  så derfor har de fått velge selv når de ytret mening om at de var lei av 17.mai toget. Men det har jo ikke vært slik at vi har prøvd å holde dem unna toget heller. De har jo som nevnt gått i tog hele barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er to og fire, vi går ikke i tog eller sånne ting. Jeg har alltid hatet 17. mai feiring, så vi gjør ikke det før vi må, når de begynner på skolen. Men de feirer i barnehagen, og på 17. mai har vi egne tradisjoner med grilling og strandtur som alle er fornøyde med :) 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg HATER 17 mai, å vet dere hvorfor? Det er på grunn av at jeg ble tvunget å gå i tog når jeg var mindre hvert j*vla år. Å siden da har jeg aldri feiret 17 mai. Er 37 nå. 

Anonymkode: 0036a...dd9

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi føler at det er obligatorisk fra neste år, hvor vår eldste har begynt i første klasse. Det vil si 17. maitog, dugnad og aktiviteter på skolen. 

Nå hadde også barna merket det, spurt og følt at de gikk glipp av noe om vi ikke hadde feiret 17. mai i det hele tatt, siden det er både tema og samtaleemne i barnehagen. Men vi gjør det på vår måte, reiser bort sammen med en annen familie, for siste gang i år. Barna gleder seg veldig til det. Og jeg skulle gjerne fortsatt med det. Antagelig de også, men de vet jo ikke hva alternativet er enda.

Opplegget på 17. mai i skolekretsen vår er en del av fellesskapet i lokalmiljøet. Jeg tenker det er så viktig for barna å være med på det på flere måter. Og jeg husker 17. mai-minnene fra egen barndom godt, inkludert da jeg var syk på 17. mai som 8-åring og ikke kunne delta på noe som helst.

Anonymkode: f6729...4eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I så fall, fra hvilken alder? Er det først fra 1. klasse at det blir påkrevet med tog, leker ++?

Anonymkode: 41627...0b1

Ja, noe annet vil være å frarøve barn muligheten til å bli kjent med sitt eget lands kultur og tradisjon. For øvrig veldig trist å ikke delta på en slik festdag hvor hele vårt langstrakte land er pyntet til fest. 

"Påkrevd" synes jeg er et merkelig ord å bruke. Vil du ikke at barnet skal oppleve denne dagen på lik linje med andre barn?

Når de begynner i 1 trinn er det barnetog for de som ønsker det, og aktiviteter på nærskolen på ettermiddagen som regel. De fleste barn synes det er stor stas å møte venner i toget og på skolen etterpå.

Når barna var i bhg alder pleide vi å se på barnetoget i byen, spise is på cafe, dra på tivoli osv. Det er masse gøy å finne på.

Anonymkode: d0027...87d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg HATER 17 mai, å vet dere hvorfor? Det er på grunn av at jeg ble tvunget å gå i tog når jeg var mindre hvert j*vla år. Å siden da har jeg aldri feiret 17 mai. Er 37 nå. 

Stakkars deg. Måtte gå i 17.mai tog!

Hatet det jeg også.. men det er ikke verdens undergang altså. Funksjonsfriske barn har ikke vondt av å måtte gå tog. Alt er ikke drit gøy i livet.. møkka tog først og is og gøy etterpå husker jeg 17.mai fra min barndom. Skjønner ikke hvorfor alle mennesker har blitt allergisk mot felleskap.. og det å bidra litt. Og ikke minst alle som hater ditt og datt så mye at de frarøver ungene det også. Håpløs foreldregenerasjon.

Anonymkode: 65c0d...6b0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplever det ikke som obligatorisk, men som noe man skal strekke seg langt for å få til. 

Altså, både barnetog med skolen, og det å delta på ting etterpå. 
Man trenger ikke være mange timer, men en tur til det lokale arrangementet, delta på et par leker, og kanskje kjøpe en kake eller noe, det bør de fleste klare. 
I det minste i de årene barna er i "lekealder" og kan delta sammen med barnehage/skolevenner. 

Jeg tenker det er langt mindre obligatorisk når barna blir så store at de ikke lengre går i tog, og har sine egne samlinger på 17. mai. 

Anonymkode: 14ff7...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må markeres til en viss grad, tenker jeg. Hvis hele familien er imot å gå i tog så får det være, men gjør lutt utav dagen på andre måter da, flagg, snakk om hvorfor vi feirer, pynt litt og spis god mat :)

Anonymkode: 898d0...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Stakkars deg. Måtte gå i 17.mai tog!

Hatet det jeg også.. men det er ikke verdens undergang altså. Funksjonsfriske barn har ikke vondt av å måtte gå tog. Alt er ikke drit gøy i livet.. møkka tog først og is og gøy etterpå husker jeg 17.mai fra min barndom. Skjønner ikke hvorfor alle mennesker har blitt allergisk mot felleskap.. og det å bidra litt. Og ikke minst alle som hater ditt og datt så mye at de frarøver ungene det også. Håpløs foreldregenerasjon.

Anonymkode: 65c0d...6b0

You do you. Så får du drite i hvordan andre bruker 17 mai til 😉 Vi reiser heldigvis til utlandet hvert år når 17 mai er å både vi og barna elsker det. Kommer nok aldri til å feire 17 mai igjen. Hva barna gjør når de blir voksne får de bestemme selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig er jeg lite begeistret for det nasjonalsjåvinistiske ritualet, men så lenge vi hadde barn i skolealder tutet vi med ulvene fordi vi selvfølgelig ønsket at barna våre skulle bli og være best mulig sosialt integrert i sine fellesskap. Etter at de ble store og begynte å ha sine egne opplegg for dagen, har jeg stort sett enten jobbet eller vært bortreist 17. mai. 

Anonymkode: 6f9ca...c7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

barnetoget er obligatorisk på skolen her. 17 mai er ikke fridag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Akkurat. Hvorfor er målet til mange å få så mange som mulig til å mislike vår egen nasjonaldag? I tillegg er det jævlig vær i Norge på 17. mai mange steder, år etter år. Det er null kos å traske rundt i penklær i 0 grader og sludd. I år er det lovet fint vær på dagen, og vi gleder oss.

Anonymkode: 8fda7...de2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer litt på hvor de pengegriske FAU damene er jeg da. De har jeg til gode å se.

Men om jeg forstår det rett

Du sitter altså frivillig i FAU. Du har tatt på deg ett verv, få vil ha, der du representere ett hav av foreldre og barn. Du gjør alt du kan for å dekke inn, dekke opp, planlegge, og sette agenda. Du løfter saker som fremmer viktige forhold for barna og foreldre på gitt skole.

Og det er pengegriske folk. Skulle de helst betalt alt fra egen lomme eller ?? 

Anonymkode: 992ea...231

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laviniabcn79 skrev (2 minutter siden):

barnetoget er obligatorisk på skolen her. 17 mai er ikke fridag. 

17. mai er offentlig fridag. 

https://no.wikipedia.org/wiki/17._mai_(grunnlovsdag)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1947-04-26-1

"Jamstelt med søndager", står det i loven. Det er ingen obligatorisk fremmøte på skolen på søndager.

Her er for eksempel fra skoleruta til Oslo kommune:

https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/ferie-og-fridager-i-skolen/#gref

Tromsø kommune:

https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/ferie-og-fridager-i-skolen/#gref

Stavanger kommune:

https://www.stavanger.kommune.no/barnehage-og-skole/skole/skolerute-20232024/?s=Eiganes skole

Hvis deres skole faktisk har SAGT at 17. mai er obligatorisk skoledag, så bryter de loven. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer litt på hvor de pengegriske FAU damene er jeg da. De har jeg til gode å se.

Men om jeg forstår det rett

Du sitter altså frivillig i FAU. Du har tatt på deg ett verv, få vil ha, der du representere ett hav av foreldre og barn. Du gjør alt du kan for å dekke inn, dekke opp, planlegge, og sette agenda. Du løfter saker som fremmer viktige forhold for barna og foreldre på gitt skole.

Og det er pengegriske folk. Skulle de helst betalt alt fra egen lomme eller ?? 

Anonymkode: 992ea...231

Nei. Men det er pengegriskt å forlange gevinster på 100 kroner per barn man har, at foreldre baker festkaker (ingredienser til slike kaker koster en del penger), smører 40 rundstykker med godt pålegg (igjen, kjempedyrt) og/eller betaler inngangspenger, eventuelt kjøper det man selv har bakt og smurt. Det er pengegalopp og kjøpepress. Det som er viktig for DEG, kan være helt unødvendig for mange andre. Ingen trenger å spise 10 kakestykker og 5 is hver 17. mai. Vi er overvektige nok som vi er, og vi bruker altfor mye penger på unødvendig dritt i utgangspunktet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...