Gå til innhold

Er 17. mai-feiring «obligatorisk» med barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har ikke begynt å feire nå før i første klasse.  Stort sett vært på ferie/hytta på 17. mai.

Datteren min har ikke savnet det.  Men i år blir det tog og is.    

Anonymkode: 22166...9ed

AnonymBruker
Bromance skrev (3 minutter siden):

Mange måter å sette barna først på. Det betyr ikke at man må gjøre slik som "alle" andre gjør.

Vi reiste utenlands i forbindelse med 17.mai et år. Beste 17.mai både de og jeg har hatt.

Jeg er enig med deg i at man må sette barna først, men som sagt så er det flere måter å gjøre det på. Å tvinge dem til å gå i 17.mai tog de ikke har lyst å gå i kan vel knapt kalles å sette barna først. Jeg vil faktisk si det motsatte, at dette er å sette de voksne først, fordi tradisjoner da er viktigere enn det barna er.

At du i det hele tatt bruker ordet "tvang" illustrerer en veldig uheldig tilnærming til barneoppdragelse.

"Enkelte ting gjør man bare", og så får man en god forklaring på hvorfor. Uansett om det en kjedelig bursdag til 80-år gammel tankte, lekser, 17.mai, dugnad eller sommerjobb. 

Unger som vokser opp med at "vil ikke" er god grunn til å slippe noe som er ukomfortabelt eller kjedelig kan da umulig klare seg godt videre i livet. 

Anonymkode: dbccc...b3d

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ikke begynt å feire nå før i første klasse.  Stort sett vært på ferie/hytta på 17. mai.

Datteren min har ikke savnet det.  Men i år blir det tog og is.    

Men barnehagen vår har ikke hatt noe opplegg for 17 mai

AnonymBruker

Min mor bodde i Oslo som barn og hatet 17 mai tog som pesten da det ikke var frivillig når hun var barn, så når jeg var større barn 6-7 klassing ble jeg ikke tvunget.

noen i klassen ble sure, men jeg dreit i det

Anonymkode: e3f2c...886

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mor bodde i Oslo som barn og hatet 17 mai tog som pesten da det ikke var frivillig når hun var barn, så når jeg var større barn 6-7 klassing ble jeg ikke tvunget.

noen i klassen ble sure, men jeg dreit i det

Anonymkode: e3f2c...886

Synes dette er valg man tar som eldre....ikke tving barn inn i slike ting. Når man starter på ungdomstrinnet finner man ut av dette selv....våre barn skal IKKE inn i dette før de blir eldre..

Anonymkode: 50397...c34

• Liker 2

Annonse

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

At du i det hele tatt bruker ordet "tvang" illustrerer en veldig uheldig tilnærming til barneoppdragelse.

"Enkelte ting gjør man bare", og så får man en god forklaring på hvorfor. Uansett om det en kjedelig bursdag til 80-år gammel tankte, lekser, 17.mai, dugnad eller sommerjobb. 

Unger som vokser opp med at "vil ikke" er god grunn til å slippe noe som er ukomfortabelt eller kjedelig kan da umulig klare seg godt videre i livet. 

Næmen, passet det ikke for "Karen" at ikke alle lever livet sitt  like tvangspreget?

Vi er forresten også for leksefri skole, og barna våre har gått ut med karakterer fra vgs på tilnærmet 6 i snitt. De klarer seg veldig godt i livet 👍

Må være kjedelig å ikke kunne tenke litt utenfor boksen og ta selvstendige valg, bare fordi "enkelte ting gjør man bare". Kan ikke bli noe særlig selvstendige barn og trygge voksne ut av det.

Endret av Bromance
AnonymBruker
BobbySocks skrev (44 minutter siden):

Og det er nettopp den første generasjonen som er vokst opp med st barnet skal sees, skal få puter under armene og skal få være det viktigste i sitt liv. Nå håndterer de ikke ta vare på egne barn. 

Rett på kornet!

Anonymkode: acd1a...8df

• Liker 5
AnonymBruker

Har feiret 17 mai med småbarn i 24 år. Innrømmer gjerne at jeg er drittlei, men gjør det fortsatt hvert år med med tenåringenen og attpåklatten, og kommer hjem utslitt hvert år kl 20. Tenker at sånn er det, barn må få feire 17 mai og iallefall spise 5 is på denne dagen. Tiden kommer hvor jeg skal rømme til utlandet eller på hytta på denne dagen, har gleda meg til de i mange år allerede🤭17 mai feiring er en av greiene med å få barn.

Anonymkode: 1d0d1...1b1

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og da har de mer enn andre barn behov for å lære at enkelte ting gjør man bare likevel, og her skal foreldrene være forbilder - og stille opp. 

Det blir for dumt, slik får man hverfall ikke noe godt forhold til dagen. Har man en annen nasjonalitet og ikke noe tilknytning til dagen, bør ingen tvinges til det idiotiske opplegget vi driver med. 

Anonymkode: c7893...309

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Inntil de begynner på skolen så er det jo opp til deg hva du vil gjøre med dagen, det er det jo for så vidt uansett men det er en forventning om at man følger opp skolefeiringen på 17. mai. I barnehagen tok de dagen før 17.mai og gikk i tog og spiste is så det var ikke noe opplegg i barnehagen den dagen, heldigvis.

Selv så hater jeg 17. mai og alt som følger med men jeg har valgt å få barn så da følger vi A4 opplegget som blir stelt i stand. Dessuten så ender man jo opp med oppgaver og på denne dagen en gang og to i løpet av årene man har barn i skolen.  Dette er siste året vi følger A4 opplegget for nå er min ferdig med barneskolen så fra nå av blir det en fridag vi bruker til det vi vil.

Men barn har ikke vondt av å måtte ha en dag i året der de går i tog selv om det ikke er noe de liker, min synes det er greit nok med tog det er alt styret etterpå han synes er stress. Gå i kø for mat og drikke og leker synes han er kjedelig så det dropper vi dette året. Han forsvinner jo med venner og så jeg slipper å bli på skolen for klein sosialisering. :D 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Yngste her har ikke gått i tog og deltatt på skolens arrangement siden 4.klasse. Hans valg. Han deltok fra 1. klasse. Barnehagen hadde ikke noe opplegg på 17.mai.

Anonymkode: ebd12...6c0

• Liker 4

Stå over å feire 17 mai viser at man er historieløse. Hvorfor feirer man 17 mai, jo for vi fikk vår egen grunnlov, vi feirer demokrati, vi feirer frihet, vi feiret et land som virkelig ha lykkes å bygge ett land der vi har valgmuligheter, der vi kan være trygge.  Det er ingen selvfølge i dag. Norge har en unik måte å feire nasjonaldagen på, der andre land viser frem våpen og militært utstyr så feirer vi med barna i sentrum. 
Velge å ikke feire denne dagen så forstår man ikke viktigheten av grunnloven vår, og ikke lære barna dette er historieløst.

• Liker 6
  • Nyttig 7

Annonse

AnonymBruker

at barnet ikke deltar på 17. mai forde at dere har annet opplegg så betyr jo ikke det at barna blir meldt ut av nærmiljøet, er mange nå til dags som reiser vekk/feire annerledes.

Det har og absolutt ingenting med at man sette seg selv først.

Her har selve feiring på skolen blitt så dårlig at jeg og vurdere en annerledes 17. mai.

Beste 17. mai dagene jeg har vært med på var de 2 årene det var corona stengt, da grillet vi og satt opp egne aktiviteter i hagen.

17. mai er ikke en obligatorisk feiring.

Anonymkode: 5cb12...0b5

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I så fall, fra hvilken alder? Er det først fra 1. klasse at det blir påkrevet med tog, leker ++?

Anonymkode: 41627...0b1

Jeg har en tredjeklassing og en femteklassing, og vi deltar ikke i år. Grunnen? Ingen av oss orker. Både ungene og foreldrene synes det er stress, mas og slitsomt. NULL kos. Nasjonaldagen er ikke for at skolen skal tjene masse penger på pushing av kaker og diverse, eller at foreldrene skal stå i oppvaska/kiosken halve dagen. For oss er nasjonaldagen familietid. Så får de andre gjøre hva de vil, vår familie har hoppet av hamsterhjulet. Vi går gjerne i toget, men noen flere timers arrangement på skolen deltar vi ikke i.

Anonymkode: 8fda7...de2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Liker ikke denne kommentaren, som forelder har man et ansvar for å sette barna først. Det å droppe å feire 17. mai fordi man ikke liker det og la det gå utover barna er ikke greit. 

Det er vel denne holdningen folk flest har i dag og vi ser jo hva som skjer med barna og tenåringene. Det går ikke så bra med de. Foreldrene setter seg selv først. En uting. 

Anonymkode: 4168d...8ba

Men vi FEIRER jo 17. mai. Vet du hva 17. mai blant annet handler om? Frihet. Å bli tvunget inn i et fasit satt av noen overivrige, pengegriske mennesker i FAU, er ikke frihet. Det går for øvrig bra med mine barn og tenåringer. Og nei, vi setter ikke oss selv først. Hadde barna hatt veldig lyst til å delta på disse arrangementene, ville vi selvfølgelig ha vært med. Men de vil ikke. Og da velger vi noe annet.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du en av de som ikke dukker opp vil det merkes godt. Foreldre har ofte dugnad på vår skole. Alle foreldre i 1 klasse har et type pliktløp med å selge kaker osv. Dette er ulikt hvor store skoler/klasser. Det usynlige sosiale pliktløpet er fra barnehage til barn går over til tenåring. 

Å ikke feks se sitt eget barn i tog er mest dumt for barnet. De prater sammen i barnehage og skole selv. Barnet stråler jo av lykke og vinker til deg! Det er en slitsom dag ofte for foreldre, men det ofrer man for sitt eget barn..

Anonymkode: acd1a...8df

Og flere av oss har hoppet av pengegaloppen. Kjøpe premier for 100 kroner, bake dyre festkaker som man etterpå må KJØPE, kjøpe, kjøpe, kjøpe. Nei takk. 17. mai handler ikke om å kjøpe. Det handler om å feire friheten. Man kan også gå i tog uten å delta på kjøpefesten. Dette sosiale pliktløpet har dere kjøpepressere selv skapt. DERE har skapt dere jobb og slit, fordi dere vil tjene masse penger og selge, selge, selge. At dere da reagerer på oss som ikke gidder å være med på deres kjøpefest, får så være. Jeg har sluttet å bry meg om blikk og baksnakking da jeg var ferdig på barneskolen.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Forvirret23 skrev (7 minutter siden):

Stå over å feire 17 mai viser at man er historieløse. Hvorfor feirer man 17 mai, jo for vi fikk vår egen grunnlov, vi feirer demokrati, vi feirer frihet, vi feiret et land som virkelig ha lykkes å bygge ett land der vi har valgmuligheter, der vi kan være trygge.  Det er ingen selvfølge i dag. Norge har en unik måte å feire nasjonaldagen på, der andre land viser frem våpen og militært utstyr så feirer vi med barna i sentrum. 
Velge å ikke feire denne dagen så forstår man ikke viktigheten av grunnloven vår, og ikke lære barna dette er historieløst.

Tidene forandrer seg. Før var påsken en skikkelig kristen høytid, nå er det veldig spredt feiring. Sånn blir det og med 17.mai. Man kan forstå historien selv om man ikke slavisk følger det andre har gjort før. Noen feirer med å gå ut i skog og fjell, det er like norskt som å gå i tog og spise unødvendige pølser og is. 

Anonymkode: c7893...309

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler at denne "velge selv" kulturen har blitt for dominerende. 

Som forelder tar man seg selv i nakken. Stiller opp, møter på foreldremøter, har et nettverk med andre foreldre, stiller på dugnad, og alt annet som bidrar til at barnet blir en integrert del av miljøer. 

Og selv uten barn. Alle som nå velger å se på avtaler som tentative. Og helst sitter hjemme foran en skjerm hele dagen. I stedet for å bare gjennomføre. 

Jeg som forelder deltar på NØDVENDIGE dugnader, for eksempel for å tjene penger på idrettslaget, som er selvfinansiert. Jeg dukker opp på foreldremøter, julefrokost, storsamlinger og så videre, selv om alt dette arrangeres i min arbeidstid og jeg taper penger på dette. UNØDVENDIGE dugnader derimot, de deltar jeg ikke på. Å bidra til kjøpepress på 17. mai er unødvendig dugnad. Når ungene ikke VIL sitte på skolen i flere timer og vente til jeg er ferdig med pliktløpet mitt, så deltar vi ikke. Jeg har nok dugnadsarbeid i løpet av året. Flere av disse 17. mai salg-foreldrene dukker for eksempel ikke opp på kamper og dugnader for det samme idrettslaget der jeg er. De bare liker salg og slabberas med andre mødre, mens det å bidra som trener, dommer, lagleder og sjåfør for idrettslaget blir for "heavy". 

Nettverk med andre foreldre kan heller ikke være en plikt, all den tid andre foreldre ikke har noen plikt til å inkludere deg. Jeg er på hils med de fleste foreldrene, og er hyggelig mot dem. Men noen konkret nettverk har jeg ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Og da har de mer enn andre barn behov for å lære at enkelte ting gjør man bare likevel, og her skal foreldrene være forbilder - og stille opp. 

Så alle skal ha det kjipt "bare fordi"? Hvordan skal denne dagen handle om glede og frihet, hvis alle har det kjipt?

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...