Gå til innhold

Er 17. mai-feiring «obligatorisk» med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (Akkurat nå):

Man må stille opp for barna sine på akkurat den måten som passer deg? Eller skal man tilpasse det til hva som er best for egne barn kanskje?

Gud bedre. 

Anonymkode: 24aa6...5ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (27 minutter siden):

Nei, det er ikke obligatorisk. Hva tenker du vil skje, hvis folk ikke dukker opp på dagen?

17. mai markerer vår grunnlovsdag. Vi feirer vår uavhengighet og frihet. Med all krig som foregår i verden, statskupp og what not, så er det vår plikt (mener jeg) å vise verden det norske folks samhold, inkludering og trygge forhold for barn og voksne. Det er barnetog med kjærlighet og musikk og ikke fremvisning av våpen og krigsmaskiner.  Jeg synes det er virkelig synd at ikke alle føler på at dette er en obligatorisk dag. 

Selvsagt kan folk ha ulike grunner for ikke å kunne delta. Det kan være sykdom, en ferietur eller at man ikke orker eller har lyst. Men dette betyr ikke at 17. mai ikke er obligatorisk. 

Anonymkode: b61b6...816

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gud bedre. 

Tviler på at det hjelper å rope på guden din.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En i parallellklassen min hadde autisme. Tror jeg. Og det gikk ikke fint i det hele tatt, så foreldrene droppet det etter hvert. 

Anonymkode: b20e5...ea9

Det er forskjell på barn og voksne med autisme og andre handikap som gjør det mer utfordrende på sånne dager, og de som bare ikke gidder og orker. Det at barna får gå i tog og foreldrene står langs veikanten eller følger handler så mye om samholdet og fellesskapet vi mennesker trenger å ivareta. Man har sett det på triste markeringer og andre typer markeringsdager, men da er det desto viktigere å markere det som er godt og positivt. Det er jeg stolt av at vi har i Norge. Alt annet kan feires andre dager. 

Anonymkode: c13e1...ba4

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

17. mai markerer vår grunnlovsdag. Vi feirer vår uavhengighet og frihet. Med all krig som foregår i verden, statskupp og what not, så er det vår plikt (mener jeg) å vise verden det norske folks samhold, inkludering og trygge forhold for barn og voksne. Det er barnetog med kjærlighet og musikk og ikke fremvisning av våpen og krigsmaskiner.  Jeg synes det er virkelig synd at ikke alle føler på at dette er en obligatorisk dag. 

Selvsagt kan folk ha ulike grunner for ikke å kunne delta. Det kan være sykdom, en ferietur eller at man ikke orker eller har lyst. Men dette betyr ikke at 17. mai ikke er obligatorisk. 

Men de fleste føler jo at dette er obligatorisk. Svaret mitt som du her siterer, handler ikke om folks følelser, men om det er obligatorisk å møte opp i barnetoget. Noe det faktisk ikke er. Og når jeg skriver "hva tenker du vil skje " så mener jeg at det ikke er noen form for sanksjoner fra skolen om en eller annen unge ikke møter opp i barnetoget.

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (13 minutter siden):

Man må stille opp for barna sine på akkurat den måten som passer deg? Eller skal man tilpasse det til hva som er best for egne barn kanskje?

Det høres svært lite tilpasningsdyktig ut. Ikke rart det er så mange utfordring blant barn og ungdom nå når foreldre tenker sånn..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En i parallellklassen min hadde autisme. Tror jeg. Og det gikk ikke fint i det hele tatt, så foreldrene droppet det etter hvert. 

Det er bare å kjøre igjennom det. Vi klarte det før.

Anonymkode: 3c63d...dea

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres svært lite tilpasningsdyktig ut. Ikke rart det er så mange utfordring blant barn og ungdom nå når foreldre tenker sånn..

Jeg syns det høres mer ut til å være lite tilpasningsdyktig å forvente at alle skal inn i den samme A4 boksen jeg da.

At det er mye utfordringer blant barn og unge er vel i hovedsak pga mobbing på skolene, initiert av de foreldre som ikke tåler at folk er forskjellige og har forskjellige ønsker og måter å gjøre ting på.

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (12 timer siden):

Og det er nettopp den første generasjonen som er vokst opp med st barnet skal sees, skal få puter under armene og skal få være det viktigste i sitt liv. Nå håndterer de ikke ta vare på egne barn. 

Hurra og amen. Hilsen barneskolelærer på 25. året.

Anonymkode: a3b35...6d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det på generelt grunnlag er trist at man alltid bare skal gjøre det man har lyst til, med jeg «feirer på min måte». Barnefamilier som sitter inne og ser tv på 17 mai, barn som møter opp i joggebukse på julaften, står over bursdagsselskaper, dropper bryllup pga litt lang reisevei etc. Det er akkurat som om fellesfølesen er forsvunnet og erstattet med egoisme. 

Anonymkode: cd59d...5a2

Det tristeste jeg hørte av et barn, som først møtte opp på skolens arrangement helt alene, var «vi dro til Sverige og handlet»…

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Liker ikke denne kommentaren, som forelder har man et ansvar for å sette barna først. Det å droppe å feire 17. mai fordi man ikke liker det og la det gå utover barna er ikke greit. 

Det er vel denne holdningen folk flest har i dag og vi ser jo hva som skjer med barna og tenåringene. Det går ikke så bra med de. Foreldrene setter seg selv først. En uting. 

Anonymkode: 4168d...8ba

Foreldre er bare mennesker de og, og noen klarer ikke eller orker ikke 17 mai styret. Da er det jo kanskje mulig å sende barna med noen som er i form til å gjør nettopp det. Skal jo ikke gå på helsen løs. 

Når det er sagt så syntes jeg 17 mai bare er et evig mas og jeg gleder meg til jeg ikke har små barn på den dagen. 

Og ja, ungene mine får feire i massevis, betyr ikke at jeg må like dagen. 

Anonymkode: 5888c...f22

• Liker 1
Skrevet
Bromance skrev (1 time siden):

Vet ikke hvor mange ganger jeg må si det. Men grunnlov og demokrati har nada å gjøre med om man går i barnetog eller ikke. Jeg har forstått at for deg så er denne koblingen synonym. Men det er den ikke for alle.

Jeg er ikke noe særlig glad i Norge, kaldt og ufyselig, og fullt av folk som skal putte andre inn i en A4 - boks, ingen må skille seg ut på noen måte. Nordmenn generelt har en kald væremåte, slipper ikke folk innpå seg, så lurer fælt på hvor denne påståtte fellesskapsfølelsen kommer fra.

Nei,  da foretrekker jeg et annet land som er mye nærmere mitt hjerte enn det Norge er,  omgjengelige, utadvendte blide folk, i stedet for disse dugnads og tvangspregede "karen's" som alltid melder seg frivillig til alt og forsurer hele oppvekstmiljøet til barna.

Nei felleskap blir det mindre og mindre, det du etterlyser er det du synes er helt grusomt å være en del av. 
Liker du ikke landet vårt og synes vi er så grusomme som forventer dugnad, involvering av foreldre i skolen, delta i samfunnet vårt og ikke bare tenke på seg selv? For det du beskriver du ønsker er jo det vi ønsker å fortsette å ha. Dessverre blir hver generasjon bare mer og mer  egoistiske så vi mister det.   
Finnes jo mange land som man slipper denne grusomme tvangen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (23 minutter siden):

Jeg syns det høres mer ut til å være lite tilpasningsdyktig å forvente at alle skal inn i den samme A4 boksen jeg da.

At det er mye utfordringer blant barn og unge er vel i hovedsak pga mobbing på skolene, initiert av de foreldre som ikke tåler at folk er forskjellige og har forskjellige ønsker og måter å gjøre ting på.

A4 og 17. mai.   Samfunnet er ikke A4, men mye mobbing og utenforskap kommer også av at foreldre får bære persilleløv og ikke klarer å tilpasse seg, lære seg et minimum av sosiale normer. Jeg sier IKKE at mobbing er ok, men så mye sære og rare barn som ikke fungerer og foreldre skylder alt på andre..

Anonymkode: fa394...c65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det tristeste jeg hørte av et barn, som først møtte opp på skolens arrangement helt alene, var «vi dro til Sverige og handlet»…

Så trist. Stakkars barn og egoistiske voksne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare å kjøre igjennom det. Vi klarte det før.

Anonymkode: 3c63d...dea

Selv om det går utover andre barn? Jeg var redd den gutten husker jeg.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Obligatorisk? Dr*t og dra, gjør som du og ungene har mest lyst til.

På barneskolen øvde og stilte vi opp til tog. Jeg sa fra at jeg ikke kom til å stille opp 17/5 uten at det lot til å feste seg hos noen av lærerne. Jeg antar det har vært en ledig plass i toget de årene og antagelig ikke kun min.

AnonymBruker
Skrevet
carlberner1 skrev (6 minutter siden):

Obligatorisk? Dr*t og dra, gjør som du og ungene har mest lyst til.

På barneskolen øvde og stilte vi opp til tog. Jeg sa fra at jeg ikke kom til å stille opp 17/5 uten at det lot til å feste seg hos noen av lærerne. Jeg antar det har vært en ledig plass i toget de årene og antagelig ikke kun min.

Gikk du ikke i tog som barn eller var det for ungene dine du ikke stilte opp?

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (2 timer siden):

Nei det er ikke initiert av de,virkelig jkke

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gikk du ikke i tog som barn eller var det for ungene dine du ikke stilte opp?

Det var meg som ikke hadde noen interesse eller deltakelse i 17/5. Og fortsatt ikke har det, uten å ha noe imot at andre har det, med mindre de demonstrerer alt for høyt at de ikke vet hva de er med på.

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke initiert av de,virkelig jkke

Jo virkelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...