Gå til innhold

Er 17. mai-feiring «obligatorisk» med barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I så fall, fra hvilken alder? Er det først fra 1. klasse at det blir påkrevet med tog, leker ++?

Anonymkode: 41627...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I så fall, fra hvilken alder? Er det først fra 1. klasse at det blir påkrevet med tog, leker ++?

Anonymkode: 41627...0b1

Når de begynner i barnehagen. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er mer obligatorisk feiring når de begynner på skolen.

Anonymkode: 5c44d...fed

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke obligatorisk, har du ikke lyst eller av andre årsaker ikke kan være med er det opp til deg.

Anonymkode: 9630f...149

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har altid dratt på samfunnslokalet og enten vært med å gå i toget eller sett på. Gjort siden før vi fikk barn spiste da frokost der. Dette har vi gjor før vi fikk barn. Barna gikk å I tog der. De har aldri gått i toget med bhg eller skole.  Kun i toget på samfunnslokalet der vi bor. Der har de da frokost, pølser, is og leker til barna. Koser oss da et par timer med de i bygda. Så dro vi til svigers å griller

Der jeg vokste opp gikk vi i toget både i bhg og skole. Dro hjem og var på tivoli på eftan

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns jo de bør delta fra 1. klasse. Gå i tog og være med på arrangement på skolen. Vi begynte lenge før, med barn i vogn i toget. Jeg bor på en liten plass, og syns så mange som kan bør delta. Toget her er kortere nå enn da jeg var barn, så ganske tydelig at færre gidder å gå i tog.

Anonymkode: bee3a...937

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vel neppe obligatorisk, men i småbyen vår er det vanlig at skolebarna med foreldre deltar i skoletoget fra første til sjuende klasse, og senere på dagen er vi ute og ser på borgertog og russens tale. Det er også 6. trinn på grunnskolen som organiserer det meste som skjer på formiddag, mens kommunen står for arrangement på ettermiddagen.

Det er ikke alltid hyggelig vær, men jeg tror ungene har godt av å delta litt i lokalsamfunnet. Vi som ikke er glad i 17. mai kan jo ha de fleste andre dagene i året.

Anonymkode: 92022...9f2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Liker ikke denne kommentaren, som forelder har man et ansvar for å sette barna først. Det å droppe å feire 17. mai fordi man ikke liker det og la det gå utover barna er ikke greit. 

Det er vel denne holdningen folk flest har i dag og vi ser jo hva som skjer med barna og tenåringene. Det går ikke så bra med de. Foreldrene setter seg selv først. En uting. 

Anonymkode: 4168d...8ba

Er kanskje et spørsmål som dukker opp fordi så mange unge foreldre sliter psykisk nå? Er jo stadige diskusjoner rundt dette med om folk med diverse angstdiagnoser bør bli foreldre. De hevder gjerne at de er supre foreldre, men fikser ikke 17. mai, skoleavslutninger, en helg med fotballturnering osv.

Anonymkode: bee3a...937

• Liker 8
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du en av de som ikke dukker opp vil det merkes godt. Foreldre har ofte dugnad på vår skole. Alle foreldre i 1 klasse har et type pliktløp med å selge kaker osv. Dette er ulikt hvor store skoler/klasser. Det usynlige sosiale pliktløpet er fra barnehage til barn går over til tenåring. 

Å ikke feks se sitt eget barn i tog er mest dumt for barnet. De prater sammen i barnehage og skole selv. Barnet stråler jo av lykke og vinker til deg! Det er en slitsom dag ofte for foreldre, men det ofrer man for sitt eget barn..

Anonymkode: acd1a...8df

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra 2 år skjønner de st de gikk glipp av is pølser og mye moro. 

Anonymkode: 2afae...8ca

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Liker ikke denne kommentaren, som forelder har man et ansvar for å sette barna først. Det å droppe å feire 17. mai fordi man ikke liker det og la det gå utover barna er ikke greit. 

Det er vel denne holdningen folk flest har i dag og vi ser jo hva som skjer med barna og tenåringene. Det går ikke så bra med de. Foreldrene setter seg selv først. En uting. 

Mitt inntrykk fra "hylekoret" om hvor ille vi foreldre er, er vel at vi har ungene for mye i sentrum enn for lite. 

Anonymkode: eb89a...db0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mitt inntrykk fra "hylekoret" om hvor ille vi foreldre er, er vel at vi har ungene for mye i sentrum enn for lite. 

Anonymkode: eb89a...db0

Nja, jeg synes det er mer økende grad av selvsentrerte voksne som ikke vil lære barna å delta i samfunnet.

Anonymkode: fa394...c65

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Føler at denne "velge selv" kulturen har blitt for dominerende. 

Som forelder tar man seg selv i nakken. Stiller opp, møter på foreldremøter, har et nettverk med andre foreldre, stiller på dugnad, og alt annet som bidrar til at barnet blir en integrert del av miljøer. 

Og selv uten barn. Alle som nå velger å se på avtaler som tentative. Og helst sitter hjemme foran en skjerm hele dagen. I stedet for å bare gjennomføre. 

Anonymkode: dbccc...b3d

• Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, det er klart det er obligatorisk. Hvilken forelder er du om du holder barn i barnehage- og skolehagealder hjemme den dagen? Det skjer masse i nabolaget og alle vennene deres er jo med og ser. 

I fjor dro vi på ferie, men selv da var vi innom lokale Sjømannskirken og gikk i tog og spiste pølse.

Jeg er ikke norsk, men unner mine barn 17 mai, så klart. Det er årets største festdag, så slappe av med familien kan vi gjør alle de 357 dager som ikke er jul, nyttår, 17 mai og bursdag.

Anonymkode: 3f0ac...6be

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplegget med barnetoget, og fest / lek ved barneskolen (eller det lokale samfunnshuset)  varer jo ikke så veldig mange timer uansett da. 

det burde jo være mer enn nok tid til å finne på ting sammen med familien, samtidig som barna får være sammen med deres jevnaldrende. Foreldre burde i alle fall ha en mye bedre begrunnelse for å ikke være med på dette, enn at "de gidder ikke" liksom.              

Anonymkode: ea121...895

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nja, jeg synes det er mer økende grad av selvsentrerte voksne som ikke vil lære barna å delta i samfunnet.

Anonymkode: fa394...c65

Og det er nettopp den første generasjonen som er vokst opp med st barnet skal sees, skal få puter under armene og skal få være det viktigste i sitt liv. Nå håndterer de ikke ta vare på egne barn. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle barn liker heller ikke 17.mai. 

Anonymkode: c7893...309

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det er ikke det, det er en offisiell fridag, om du skal reise bort eller bare være i Hagen så kan du det.

Anonymkode: e3f2c...886

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange måter å sette barna først på. Det betyr ikke at man må gjøre slik som "alle" andre gjør.

Vi reiste utenlands i forbindelse med 17.mai et år. Beste 17.mai både de og jeg har hatt.

Jeg er enig med deg i at man må sette barna først, men som sagt så er det flere måter å gjøre det på. Å tvinge dem til å gå i 17.mai tog de ikke har lyst å gå i kan vel knapt kalles å sette barna først. Jeg vil faktisk si det motsatte, at dette er å sette de voksne først, fordi tradisjoner da er viktigere enn det barna er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alle barn liker heller ikke 17.mai. 

Anonymkode: c7893...309

Og da har de mer enn andre barn behov for å lære at enkelte ting gjør man bare likevel, og her skal foreldrene være forbilder - og stille opp. 

Anonymkode: dbccc...b3d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...