Gå til innhold

Hvor lenge skal antibiotikakuren holde på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen min sist uke for å få antibiotika for betennelse i svettekjertler  og jeg fikk resept på 2 pakker med 10 tabletter i hver. Men jeg vet ikke om det er meningen jeg skal ta alle, er en neste 3 ukers antibiotikakur mye for betennelse i svettekjertlene? 

Anonymkode: fd869...4fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pleier jo å stå på resepten hvor mye og hvor lenge?

Anonymkode: 12b3d...1d6

• Liker 2
Skrevet

Dosering, varighet og hvor lenge du skal ta AB skal egentlig stå på etiketten som apoteket har skrevet ut. I forhold til varighet avhenger det helt av hva man får det for, styrken på AB og typen. Når det gjelder akkurat betennelse I svettekjertelene 

Fra nhi 

"Ved moderat sykdomsutbredelse og akutte infeksjoner og forverringer anbefefales antibiotikabehandling i tablettform (tetrasykliner). Det er vanligvis behov for behandling i flere uker."

så det høres riktig ut med tre uker. 

Håper du ikke blir plager videre. Dette kan ofte blir kronisk😔

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig at man tar all medisin du har fått utskrevet. Viktig å fullføre og ikke slutte bare fordi du kjenner deg bedre.

Anonymkode: 70eb3...3b4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vanlig at man tar all medisin du har fått utskrevet. Viktig å fullføre og ikke slutte bare fordi du kjenner deg bedre.

Anonymkode: 70eb3...3b4

Nei det er ikke alltid vanlig. Antibiotika gis for mange ulike ting og kan kreve alt fra noen dagers behandling til uker og måneder. Eskene kommer i flere ulike varianter/størrelser, men ikke i det uendelige, så det er ikke uvanlig at man kan ende opp med en rest. Viktigste er at man følger legens dosering og tar kuren ut, ikke nødvendigvis til esken er tom. 

Ja viktig å fullføre kuren selv om man føler at man er bedre/bra, der bomer mange også kan de få tilbakefall og må starte på ny rundet. 

Endret av Susanne82
Tilføyelse
AnonymBruker
Skrevet

hvis du ikke skal bruke alle tablettene rett etter hverandre, så burde du vel ikke fått så mye antibiotika i det hele tatt da?? 

Anonymkode: 6f787...ed3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...