AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #1 Skrevet 13. mai 2024 Vet ikke om emnet er riktig. Også triggerwarning, mitt spørsmål handler om misbruk i tidlig barndom. Har desverre opplevd voldtekt i ca. 4-5 års alderen. Med unntak av psyken, sliter jeg ennå vannvittig med kroppslige problemer, spesielt med ryggen. Jeg er usikker på om jeg kunne gå til en lege og la meg sjekke for voldtektskader selv om det har gått over 30 år. Grunnen til det er at jeg vurderte å søke om aap penger eller noe lignende. Og da vil jeg ha bevisene på plass. Jeg føler at det er tungt å jobbe. Har egentlig en grei jobb som ikke er fysisk krevende, men når jeg løfter noe eller tar en feil bevegelse ender jeg opp med blant annet en hekseskudd. Dette er flaut for meg. Må egentlig på jobb i morgen, men fikk hekseskudd nå for 20 min siden etter at jeg reiste meg opp. Jeg føler meg rimelig fortvilt. Det er ingen andre som kan ta min vakt på så kort advarsel. To er sykemeldt og to skal ha eksamen. Nå er jeg eksta irritert over at jeg må pine meg gjennom dagen med sterke ryggproblemer. Jeg lurer på om det går an å søke hos NAV om aap eller noe lignende slik at jeg kan dokumentere i framtiden at jeg ikke er i stand til å jobbe 5 dager i uken. Anonymkode: 1ebcb...065
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #2 Skrevet 13. mai 2024 Det er nok å fortelle legen din det du har opplevd. Og kanskje få en henvisning til behandling. Du trenger ingen bevis i en domstol for å kunne påvise plagene dine til en lege. har du noen gang tatt GU? Har legen sagt noe om arrvev etc? ryggplager trenger ikke ha en sammenheng med det du har opplevd. har du noen gang fått hjelp for dette? Anonymkode: 17122...7c1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #3 Skrevet 13. mai 2024 Du bør begynne å trene, styrke kjernemuskulaturen. Anonymkode: 81ca0...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #4 Skrevet 13. mai 2024 Ville bare si at det er ikke så veldig uvanlig å få hekseskudd når man løfter eller beveger seg feil hvis man har svak kjernemuskulatur. Ville prøvd å trene kjernemuskulaturen og se om det hjelper deg med ryggen i alle fall. Anonymkode: 43766...41e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #5 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nok å fortelle legen din det du har opplevd. Og kanskje få en henvisning til behandling. Du trenger ingen bevis i en domstol for å kunne påvise plagene dine til en lege. har du noen gang tatt GU? Har legen sagt noe om arrvev etc? ryggplager trenger ikke ha en sammenheng med det du har opplevd. har du noen gang fått hjelp for dette? Anonymkode: 17122...7c1 Det har jeg desverre aldri. Har fortrengt det i en lang tid og da minnene strømmet tilbake ville jeg ikke ut av skam. Jeg vet ikke hva familien min kommer til å si. Jeg har snakket om noe liknende med de, og det endte opp med at de ikke tok meg skikkelig på alvor. Psykologisk får jeg hjelp med å bearbeide. Anonymkode: 1ebcb...065
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #6 Skrevet 13. mai 2024 For å søke om AAP, må du ha vært sykemeldt i et år. Jeg har vondt for å tro at hekseskudd og ryggplager er senvirkning av seksuelt misbruk, ta deg en tur til en behandler som kan kna litt og gi deg noen forebyggende øvelser. Anonymkode: 244bb...18c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #7 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det har jeg desverre aldri. Har fortrengt det i en lang tid og da minnene strømmet tilbake ville jeg ikke ut av skam. Jeg vet ikke hva familien min kommer til å si. Jeg har snakket om noe liknende med de, og det endte opp med at de ikke tok meg skikkelig på alvor. Psykologisk får jeg hjelp med å bearbeide. Anonymkode: 1ebcb...065 Din søknad to aap og hva du evt snakker med legen om trenger du ikke fortelle foreldrene dine. hvor gammel er du? Anonymkode: 17122...7c1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #8 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For å søke om AAP, må du ha vært sykemeldt i et år. Jeg har vondt for å tro at hekseskudd og ryggplager er senvirkning av seksuelt misbruk, ta deg en tur til en behandler som kan kna litt og gi deg noen forebyggende øvelser. Anonymkode: 244bb...18c Det er ikke så usannsynlig, TS er kanskje fryktelig anspent i bekkenbunnen og hele regionen der egentlig. Anonymkode: 83441...1e2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #10 Skrevet 13. mai 2024 Jeg har flere rygg og Nakkeprolapser med pareser, fikk det første gangen da jeg var 21, og andre skjelettplager senere. Men aldri vært misbrukt. Misbruket du opplevde må du ta tak i, men bortsett fra det høres det mer ut som du ikke vil jobbe. Anonymkode: 1ca9c...ed7 1
Loff77 Skrevet 13. mai 2024 #11 Skrevet 13. mai 2024 Nei selvfølgelig kan man ikke det fysisk, ryggproblemer 30 år senere handler nok ikke om det som skjedde da
Hatsumomo Skrevet 13. mai 2024 #12 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): For å søke om AAP, må du ha vært sykemeldt i et år. Jeg har vondt for å tro at hekseskudd og ryggplager er senvirkning av seksuelt misbruk, ta deg en tur til en behandler som kan kna litt og gi deg noen forebyggende øvelser. Anonymkode: 244bb...18c Man skal ikke være så sikker på det, traumer setter seg i kroppen på mange ulike måter - også fysiske.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #13 Skrevet 13. mai 2024 For å havne over på aap eller ufør må det vel ligge en diagnose? Anonymkode: 17122...7c1
Hedda-78 Skrevet 13. mai 2024 #14 Skrevet 13. mai 2024 Du kan ikke søke AAP før du har brukt opp sykepengerettighetene dine, som er 12 mnd. Ryggplager kan være grunn til sykemelding, kommer an på hvordan de påvirker deg osv. Får du sykemelding, er det jo ikke pga voldtekt for 30 år siden, men pga ryggplager. Du bør i behandling for ryggen din, f.eks fysioterapi. Fysioterapeut vil kunne gi det et treningsopplegg spesielt for deg, med øvelser som styrker/strekke akkurat de musklene som trengs for deg. Så blir du nok bedre i ryggen skal du se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå