Gå til innhold

Bonusdatter, konfirmasjon. Gaver fra bonusfamilie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to bonusdøtre, ei konfirmerte seg nå nylig. Jeg og faren har ikke vært samboere i mer enn 2 år, men venter nå et barn sammen. 

Jeg har 2 søsken og begge var invitert i konfirmasjonen. Han ene bor 7 timer unna og har bare møtt barna noen få ganger, han andre ser de oftere da barna hans og disse barna er venner. 

Han som bor lengst unna kom ikke i konfirmasjonen, kan forstå det ettersom det er veldig lang reisevei og at han ikke har noe forhold til bonusbarna eller familien der ellers. Det jeg reagerte på var at det ikke kom noen gave, eller noe gratulasjon? Han har eldre barn selv, og har alltid vært veldig nøye på at pengegaver osv kommer inn, og barna trenger ikke si takk om beløpet er for lite/gaven for dårlig.. 

Har jeg grunn til å reagere her? Eller er det vanlig at bonus ikke blir regnet med som familie sånn? 

Anonymkode: 67a7e...02f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjipt, og det føles kanskje leit, men ingen grunn til å reagere. Let it go! 

Anonymkode: a80de...3f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig !

Anonymkode: ac679...dce

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Jeg var flau over familien min. 

Anonymkode: 1d620...2b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vi har alle ulike preferanser når det gjelder gave. Jeg gir ikke gave om vi ikke reiser i selskap. Det er normen i vår familie. Kunne selvfølgelig ha sendt en gratulasjon, men det hadde ikke falt meg naturlig i og med at han ikke har noe forhold til ungdommene. 

Anonymkode: 703f4...f46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"......og at han ikke har noe forhold til bonusbarna eller familien der ellers"

Det er unaturlig å gi gaver til barn / ungdom man ikke kjenner og ikke har et forhold til. Helt innafor å ikke gi gave i dette tilfellet.

Merkelig å i det hele tatt invitere din bror, når konfirmant og broren din ikke kjenner hverandre. Det er verken familie eller venn. Hva er greia med det?

Anonymkode: 86640...b4d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"......og at han ikke har noe forhold til bonusbarna eller familien der ellers"

Det er unaturlig å gi gaver til barn / ungdom man ikke kjenner og ikke har et forhold til. Helt innafor å ikke gi gave i dette tilfellet.

Merkelig å i det hele tatt invitere din bror, når konfirmant og broren din ikke kjenner hverandre. Det er verken familie eller venn. Hva er greia med det?

Jeg har bodd utenlands store deler av voksenlivet, og det er derfor kontakten ikke er så nære vil jeg tro. Jeg har ikke noe forhold til hans barn heller, men det hadde blitt månelyst om jeg ikke kom i konfirmasjonen deres eller gitt bursdag og julegaver etter deres standard!😅 Og jeg hadde mye lenger reisevei til komfirmasjon. For meg er det selvsagt å stille opp, vi har veldig liten familie. 

Nå ser jeg på bonusbarna som familie, og regner med at min familie også skal det, spesielt når jeg nå får et halvsøsken av de. 

Skjønner at ikke alle tenker det samme, så var derfor jeg lurte på om det var vanlig. Men da kan jeg også rette meg deretter. 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Han oppdrar sine barn til ikke å takke for gaven om beløpet ikke er nok? I såfall har broren din problemer som strekker seg langt utenfor å ikke gi gave til dine bonusbarn han knapt kjenner😅

Anonymkode: 03f79...f60

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har to bonusdøtre, ei konfirmerte seg nå nylig. Jeg og faren har ikke vært samboere i mer enn 2 år, men venter nå et barn sammen. 

Jeg har 2 søsken og begge var invitert i konfirmasjonen. Han ene bor 7 timer unna og har bare møtt barna noen få ganger, han andre ser de oftere da barna hans og disse barna er venner. 

Han som bor lengst unna kom ikke i konfirmasjonen, kan forstå det ettersom det er veldig lang reisevei og at han ikke har noe forhold til bonusbarna eller familien der ellers. Det jeg reagerte på var at det ikke kom noen gave, eller noe gratulasjon? Han har eldre barn selv, og har alltid vært veldig nøye på at pengegaver osv kommer inn, og barna trenger ikke si takk om beløpet er for lite/gaven for dårlig.. 

Har jeg grunn til å reagere her? Eller er det vanlig at bonus ikke blir regnet med som familie sånn? 

Han lærte barna sine at man ikke trenger å takke for små gaver/ «dårlige» gaver?? Jeg hadde reagert, både på dette, og på at de ikke kom med noen gave eller gratulasjon, veldig spesielt!

Anonymkode: e5218...ac6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har bodd utenlands store deler av voksenlivet, og det er derfor kontakten ikke er så nære vil jeg tro. Jeg har ikke noe forhold til hans barn heller, men det hadde blitt månelyst om jeg ikke kom i konfirmasjonen deres eller gitt bursdag og julegaver etter deres standard!😅 Og jeg hadde mye lenger reisevei til komfirmasjon. For meg er det selvsagt å stille opp, vi har veldig liten familie. 

Nå ser jeg på bonusbarna som familie, og regner med at min familie også skal det, spesielt når jeg nå får et halvsøsken av de. 

Skjønner at ikke alle tenker det samme, så var derfor jeg lurte på om det var vanlig. Men da kan jeg også rette meg deretter. 🙂 

Selv om de er din familie, er det ikke hans familie. Hadde barna vært små, hadde det vært noe annet. Det tar tid å gå seg til i mine, dine og siden disse allerede er ungdommer, blir de nok aldri hans familie. Det er et valg du har tatt, men ikke et valg du kan ta på vegne av resten av familien din. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selv om de er din familie, er det ikke hans familie. Hadde barna vært små, hadde det vært noe annet. Det tar tid å gå seg til i mine, dine og siden disse allerede er ungdommer, blir de nok aldri hans familie. Det er et valg du har tatt, men ikke et valg du kan ta på vegne av resten av familien din. 

Takk, greit med en liten realitetsorientering. Familien jeg er nærmest har gjort så god innsats på å bli kjent og inkludere at jeg kanskje er blitt litt blind på det. Og jeg er også blitt tatt så godt i mot av både barna, samboers familie og ekskones familie at jeg føler kanskje litt ekstra sterkt om det. Spesielt når min bror er så prinsippfast selv. Men som sagt, ser andre siden også, og bærer ikke nag.

Føles unaturlig ut for meg å ikke invitere til konfirmasjon da, skal jeg la være å invitere til neste bonus sin fordi vi bare ses noen ganger i året? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja, jeg vet ikke helt. Jeg er i et forhold nå med en som har en sønn på 14 år. Vi har vært sammen et års tid, og jeg har møtt sønnen flere ganger. Moren til gutten har allerede brukt ordet «bonusmor» om meg, og sagt noe sånt som at jeg «blir jo hans bonusmor». Og ja, jeg gjør jo det dersom dette forholdet varer, noe jeg selvsagt håper det gjør. Om jeg blir samboer med kjæresten på et tidspunkt, så blir vi jo en liten familie sammen. Da blir det min kjernefamilie. Og da håper jeg jo at mine foreldre og min bror m/ sin familie, behandler oss alle tre som en del av storfamilien, på lik linje med alle andre. Er det for mye å forvente, da?

Anonymkode: e5218...ac6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føles unaturlig ut for meg å ikke invitere til konfirmasjon da, skal jeg la være å invitere til neste bonus sin fordi vi bare ses noen ganger i året? 

For konfirmanten må det være sært og snålt at stemor driver og inviterer gjester ingen egentlig kjenner, bortsett fra stemor og hennes familie

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min bror er gift med ei dame som har barn fra før. Helt naturlig for meg å kjøpe gave til disse barna. Da jeg blir tante. 
Men kan godt skjønne din bror også. Dere har vært sammen i 2 år og han kjenner ikke konfirmanten. 

Anonymkode: a3555...3af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For konfirmanten må det være sært og snålt at stemor driver og inviterer gjester ingen egentlig kjenner, bortsett fra stemor og hennes familie

Nei, konfirmanten syns det er fint å bli inkludert i min familie, og vil gjerne bli bedre kjent med de også. De har bonus/stefamilie på andre siden også der tilsvarende familie blir invitert på slike ting. 

Mitt kommende barn kommer jo til å se like mye til onkelen. Vi har god kontakt ellers, fysisk møte er vanskelig mer enn noen ganger i året. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk, greit med en liten realitetsorientering. Familien jeg er nærmest har gjort så god innsats på å bli kjent og inkludere at jeg kanskje er blitt litt blind på det. Og jeg er også blitt tatt så godt i mot av både barna, samboers familie og ekskones familie at jeg føler kanskje litt ekstra sterkt om det. Spesielt når min bror er så prinsippfast selv. Men som sagt, ser andre siden også, og bærer ikke nag.

For meg er det unaturlig at du inviterer noen som helst til bonusbarns konfirmasjon. Det er det konfirmantene og dennes foreldre som gjør.

Jeg hadde heller ikke brukt tid og penger på en lang reise til en konfirmasjon hvor jeg ikke hadde noen relasjon til konfirmanten. Jeg ville også blitt overrasket over å få en slik invitasjon. Av høflighet hadde jeg sikkert sendt et kort/gave, men synes egentlig det er greit å droppe.

Anonymkode: 2cdd6...da1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For meg er det unaturlig at du inviterer noen som helst til bonusbarns konfirmasjon. Det er det konfirmantene og dennes foreldre som gjør.

Jeg hadde heller ikke brukt tid og penger på en lang reise til en konfirmasjon hvor jeg ikke hadde noen relasjon til konfirmanten. Jeg ville også blitt overrasket over å få en slik invitasjon. Av høflighet hadde jeg sikkert sendt et kort/gave, men synes egentlig det er greit å droppe.

Understreker bare at du ikke synes bonusbarn er familie, håper du ikke har noen. 😄 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Understreker bare at du ikke synes bonusbarn er familie, håper du ikke har noen. 😄 

Fordi jeg synes det er naturlig at det er konfirmantene og dennes foreldre som inviterer?

Jeg hadde heller ikke tenkt at mine bonusbarn var noe som mine søsken eller foreldre skulle involvere seg i. Selv om barna er min familie, er de ikke det for resten av min familie. I ts sitt tilfelle har heller ikke broren og hans familie noen relasjon til konfirmanten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det tar tid å skape en relasjon...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig forventet at ny stemors' familie deltar i et bonusbarns konfirmasjon? 

Hadde dere vært sammen i store deler av konfirmantens liv, så ok.. Men 2 år er ingenting. 

Anonymkode: 962f9...837

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...