AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #1 Del Skrevet 13. mai 2024 Jeg sliter med tilbakevendende psykotiske episoder med masse angst. De utløses når jeg er under mye stress med feks jobb, relasjoner eller lignende. Varseltegnene er økt paranoiditet, tror andre inngår et komplott mot meg, at jeg må flytte fordi alle går i mot meg, at jeg kommer til å miste jobben, økt irritabilitet, sterke emosjonelle svingninger der jeg tenker helt svart/hvitt osv. Jeg er veldig ambivalent til å være åpen om det til mine nærmeste venner når det skjer. En grunn er at jeg kan tro de er med på dette komplottet, men også fordi jeg er livredd for å belaste de med mine problemer. Ulempen med å ikke fortelle noe er at jeg føler meg veldig alene og livredd når det står på, og jeg er redd for at det går så langt at jeg mister fotfestet i virkeligheten uten at noen vet det. Samtidig er jeg åpen med familien min og de vet jeg tåler det og kan hjelpe når det trengs. Hva tenker dere - skal jeg velge meg ut en eller et par venner jeg skal være åpen med når symptomene kommer, eller skal jeg holde det innad familien? Om jeg skal være åpen, hvilke grenser osv kan det være lurt å ha? Hva hadde du gjort i min situasjon? Anonymkode: fb687...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 14. mai 2024 #2 Del Skrevet 14. mai 2024 (endret) For å beholde vennskap tror jeg det er bedre å ha en profesjonell samtalepartner, psykolog ol. Jeg vet «alle andre» mener åpenhet er best, men jeg er ikke så sikker på det selv. Det kan være en fare for at du blir stemplet som «hun som ikke er helt god». Overfor venner ville jeg heller sagt at det er litt mye for meg for tida. Arbeidslivet er mer kynisk så der ville jeg vært enda mer tilbakeholden med helseopplysninger. Jeg tror åpenhetssamfunnet har gått for langt, folk i en sårbar situasjon deler mer enn de ville gjort i en normalsituasjon og de blir hengende ved det i årevis etterpå, kanskje hele livet. Det er vel å banne i kjerka å mene dette, men så er jo dette et diskusjonsforum. Endret 15. mai 2024 av Hareena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #3 Del Skrevet 14. mai 2024 Jeg er faktisk helt enig med deg, synes du har noen gode poeng. Anonymkode: fb687...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå