Gå til innhold

Når barn ødelegger eiendeler i barnehagen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når et barn med viten og vilje ødelegger en annen sin eiendel i barnehagen, hva er da det riktige å gjøre? Om det var ditt barn som ødela, hadde du da tilbudt å erstatte det? Om det var ditt barn som fikk noe ødelagt, ville du da kontaktet foreldrene og bedt de erstatte?

Anonymkode: 341f0...be7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok tilbudt meg å erstatte hvis jeg i det hele tatt hadde fått vite om hendelsen. Men jeg hadde syntes at det var litt rart dersom den andre forelderen takket ja. Vanlig kotyme er at den ene tilbyr seg å betale, og den andre sier "Nei  selvfølgelig skal du ikke betale"

Jeg hadde ikke bedt om erstatning hvis det var mitt barns eiendel. Svinn må man regne med. Og jeg hadde jo ikke sendt med dyre klær/eiendeler osv i barnehagen uansett.

Anonymkode: 95879...325

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tilbudt meg å erstatte. Hadde aldri bedt om det fra andre. 

Anonymkode: 09d14...785

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er barn. De er uforsiktige. Uhell skjer. Jeg hadde aldri i livet bedt noen erstatte noe barnet deres hadde ødelagt og om de hadde sagt de ville erstatte hadde jeg selvsagt takket nei. Hadde jeg tilbudt meg å erstatte noe mitt barn ødela? Ja, det hadde jeg sannsynligvis gjort, men det er noen forbehold. Jeg ville tilbudt erstatning bare av prinsipp, med en klar forventning om at de sier nei, og ikke fordi jeg mener jeg har noe ansvar. Samtidig vet jeg at det finnes foreldre blottet for sosial kompetanse som faktisk ville forventet og tatt i mot erstatning. Jeg ville derfor også tatt hensyn til foreldrene og det jeg vet om dem samt kostnaden av tingen som ble ødelagt fordi jeg ikke ville risikere å måtte erstatte noe dyrt.

Jeg som forelder har ingen kontroll over hva som foregår i barnehagen, og jeg forventer at personalet der passer på barna. Hvis et barn ødelegger et annet barns eiendel er det sånn sett barnehagens ansvar mer enn foreldrene til barnet.  Men uansett har foreldrene ikke noe som helst ansvar for å erstatte noe barna har ødelagt i barnehagen og jeg ville fått bakoversveis om noens foreldre kom til meg og forventet erstatning. Man sender ikke med barnet sitt noe i barnehagen som man ikke har råd til å tape eller kjøpe nytt av hvis noe skje! Mine barn har for øvrig aldri ødelagt andres ting. 

Anonymkode: 6f2b5...87f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville betalt, men ikke forventet å få erstattet. 

Men hvorfor har barn med seg egne ting i barnehagen som kan bli ødelagt? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo litt an på hva dette er? Her får ikke barna ha med leker eller andre ting i barnehagen. De får ha med bamse til hvilestund, noe slikt ville jeg tilbudt meg å erstatte. Samme med ski som de får lov å ha med på vinteren. Er det klær som er bevisst ødelagt av mitt barn ville jeg også selvfølgelig tilbudt meg det. 

Anonymkode: e092a...b1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Hadde jeg tilbudt meg å erstatte noe mitt barn ødela? Ja, det hadde jeg sannsynligvis gjort, men det er noen forbehold. Jeg ville tilbudt erstatning bare av prinsipp, med en klar forventning om at de sier nei, og ikke fordi jeg mener jeg har noe ansvar. Samtidig vet jeg at det finnes foreldre blottet for sosial kompetanse som faktisk ville forventet og tatt i mot erstatning. 

Sitat

Vanlig kotyme er at den ene tilbyr seg å betale, og den andre sier "Nei  selvfølgelig skal du ikke betale"

Jeg er ikke enig. Skjer det et uhell er det en annen sak, men i dette tilfellet beskrives et barn som med vitende og vilje har ødelagt en gjenstand. Hadde mitt barn gjort noe slikt ville jeg tilbudt meg å erstatte gjenstanden, og hadde forventet at foreldrene tok i mot så vi hadde kunnet legge det bak oss. 

Anonymkode: e8e64...29c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (15 minutter siden):

Jeg ville betalt, men ikke forventet å få erstattet. 

Men hvorfor har barn med seg egne ting i barnehagen som kan bli ødelagt? 

Kan jo være en unge som har fått tak i saks og klippet i stykker den nye regnbuksa til noen for alt vi vet.

Litt private ting/utstyr/tøy/sko/matboks osv er ikke til å unngå å ha i barnehagen.

Anonymkode: 80647...461

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tilbudt meg å erstatte og også tatt imot erstatning fra andre. 

Som forelder er man økonomisk ansvarlig for barna og kan bli pålagt å erstatte skader barna påfører forsettlig eller uaktsomt på opptil 5000kr.

Anonymkode: 186c8...c49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel en grunn til at barn ikke skal ha med  egne leker i barnehagen?

Ellers så tenker jeg at jeg aldri hadde bedt om erstatning for noe et barn hadde ødelagt om mitt barn hadde tatt det med i barnehagen.

Det er barn, og selv om «noen sier at» barnet har ødelagt med vilje, så er det fortsatt et lite barn. 
Det er barnehagens oppgave å passe på barna i barnehagen, ikke foreldrene som er på jobb og ikke har oversikt over situasjonen.

Anonymkode: 7ec74...ea4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva er det som er ødelagt? Hvorfor er denne gjenstand i barnehagen? Man skal ikke ha med seg ting i bhg

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hva og settingen. Det er en uting å ta med seg private ting i barnehagen, uhell kan skje.

Anonymkode: 9f2a6...429

• Liker 2
Skrevet

Hva ble ødelagt? Var det en leke et annet barn tok med i barnehagen? Leke som tilhører barnehagen? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Dojakitty skrev (27 minutter siden):

Hva er det som er ødelagt? Hvorfor er denne gjenstand i barnehagen? Man skal ikke ha med seg ting i bhg

Tja, her var det et annet barn som med vilje knekte brillene til jentungen da de var tre-ish, og dem må hun nesten få lov til å ha med seg 🙄

Anonymkode: 9b534...912

• Liker 3
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja, her var det et annet barn som med vilje knekte brillene til jentungen da de var tre-ish, og dem må hun nesten få lov til å ha med seg 🙄

Briller som med vilje er ødelagt bør erstattes, for det er heller ikke naturlig at det lekes med. Sånn er viktig å respektere synes jeg. Synd det skjedde med jenta di.

Anonymkode: 2b655...9cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jo være en unge som har fått tak i saks og klippet i stykker den nye regnbuksa til noen for alt vi vet.

Litt private ting/utstyr/tøy/sko/matboks osv er ikke til å unngå å ha i barnehagen.

Anonymkode: 80647...461

En barnehage med fri bruk av saks?  Neppe. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi opplevde at en seksåring ødela brillene til en treåring.  I frustrasjon, «med vilje». De koster et femsifret beløp. Forsikring dekket noe, men langt fra alt.

Anonymkode: 8fb8e...a98

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen får man ta med seg bare det man kan ta en sjanse med og som ikke er verdifull og lett ødeleggbart. Man kan ikke holde små barn i lek ansvarlig for noen ødeleggelser slik. Vi bor ikke i amerika! Og så er det uansett vanskelig å bevise noe som helst, så den erstatningen er det bare å blåse i! 

Er det ting som briller og slik, så kanskje det heller burde gått på barnehagens forsikring . Vet ikkje om noe slik finns men det er uansett eneste krav man kan sette til barnehagen. Ellers har sikkert foreldre en forsikring som kan dekke slik. 

Anonymkode: 450e4...13f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette går jo på forsikring. Hadde ikke  latt de andre foreldre betaler 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En treåring vet ikke hva det vil si å knekke brillene til et annet barn med vilje. De fleste med barn med briller har heldigvis brilleforsikring.

Anonymkode: 7ec74...ea4

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...