Gå til innhold

Hva betyr det å være veldig kristen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er kristen, men noen spør meg om jeg er veldig kristen. Hva mener de med det egentlig? Hva bør jeg svare?

Anonymkode: e6f8a...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De lurer på om du lever helt etter boka, bokstavelig talt? De lurer vel på om du er prippen og kjedelig. Ikke vil drikke, ikke vil ha sex, etc. Er skinnhellig, på et vis. For å sette det på spissen! Nordmenn flest er vel livredde for det, for alkohol, rus og sex er vel en stor del av limet for den unge norske befolkning.

Anonymkode: d60ab...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er kristen, men noen spør meg om jeg er veldig kristen. Hva mener de med det egentlig? Hva bør jeg svare?

Mange har en stereotypisk oppfatning av hva det vil si å være kristen. Det er nok individuelt hva folk legger i  "veldig kriten", men jeg vil tro de lurer på om du er aktiv i miljøet. Dvs gudstjenester hver søndag, nekter deg selv alkohol, avstår fra sex før ekteskap, osv. 

Anonymkode: 7706e...77e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du ber til Gud ofte og er takknemlig for at Jesus døde på korset for deg og dine synder. 

Anonymkode: 55cdd...f40

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 13.38):

Jeg tror forskjellige mennesker mener helt forskjellige ting med det.

Noen kan mene å spørre om du virkelig tror at Jesus døde for oss, og at om vi ikke tror på det så kommer vi til helvete.

Andre kan mene å spørre om du er vitenskapsfornekter som tar Bibelen bokstavelig og tror at jorda ble skapt av gud på seks dager for 6-10 tusen år siden, og at evolusjonsteorien er tull.

Andre igjen  kan mene å spørre om du går i kirken ukentlig og ber daglig eller leser Bibelen jevnlig.

Enda andre kan mene å spørre om du misliker homofile, er mot skilsmisse, sex utenom ekteskap, og kvinnelige ledere.

Så jeg vil si  at det beste du kan gjøre, er å svare med å spørre dem hva de egentlig  mener med "veldig kristen".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg får også dette spørsmålet innimellom, om jeg er «veldig kristen», og jeg har inntrykk av at de mener om det skal påvirke dem på noen måte. Om de må passe på å ikke snakke nedlatende om kristne eller unngå å være blasfemiske og banne, og om jeg har tenkt å misjonere for dem, og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet med «veldig» kristen er ikke at man er veldig lik Kristus.

Det betyr at man er ekstra pliktoppfyllende og underdanig til de MENNESKENE som setter rammen for hva kristent er i er konkret miljø.

Noe som fort kan bli VELDIG ukristent.

Jesus hadde ikke likt dem.

Anonymkode: 4ad1f...ff5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og være kristen betyr at man anerkjenner at Jesus er en inkarnasjon av Gud, og at Jesus er Messias, Man tror at Jesus er Gud at han er verdens frelser.

Vist du ikke tror dette så kan du ikke kalle deg kristen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 13.38):

At man er rigid mht. bibelske regler, kristen levemåte, kanskje i liten grad reflekterer utenfor boksen, men følger alt til punkt og prikke av det som gjelder innenfor religionens rammer. (Mener ikke at dette er negativt).

Endret av Mayer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De vil vite om du er konservativ.

Anonymkode: 6ff0e...263

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens :). Det er ikke lett å forstå at folk tenker det er en forskjell på "kristen" og "veldig kristen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde jeg spurt hadde det vært for å finne ut om du FAKTISK tror på gud, eller om du bare jatter med. Om du faktisk tror på gud helt på ekte, så er du ikke en potensiell venn/kjæreste/bekjent/whatever for meg.

Anonymkode: 082d4...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde jeg spurt hadde det vært for å finne ut om du FAKTISK tror på gud, eller om du bare jatter med. Om du faktisk tror på gud helt på ekte, så er du ikke en potensiell venn/kjæreste/bekjent/whatever for meg.

Så du dømmer alle troende før du har møtt de?

Anonymkode: 76db0...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så du dømmer alle troende før du har møtt de?

Anonymkode: 76db0...9c5

Ja, egentlig gjør jeg det altså. Det blir så total krasj i forhold til hvem jeg er. Har svært dårlige erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er nok for å finne ut av hvor konservativ du er slik at de ikke sier noe som kan provosere deg. 

Men igjen finnes det jo ulike kristne retninger, som igjen vil si at en "veldig kristen" egentlig ikke er så kristen i forhold til de som er "veldig kristene  adventister".

Anonymkode: 22482...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tror dere at spørsmålet om jeg er "veldig kristen" er positivt ladet? Jeg er litt usikker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
alibabba skrev (12 timer siden):

Så tror dere at spørsmålet om jeg er "veldig kristen" er positivt ladet? Jeg er litt usikker.

Vil bare si at jeg også er usikker på det. Men er innom kirka kanskje 5-10 gudstjenester i året. Og ber regelmessig. Men er mer intressert i å lese Bibelen selv. Og prøver å være hyggelig mot andre, hjelpe folk rundt meg

Anonymkode: d6124...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 15.49):

Ja, egentlig gjør jeg det altså. Det blir så total krasj i forhold til hvem jeg er. Har svært dårlige erfaringer. 

Det er veldig synd å høre. Hvordan har du "kristne" du har møtt vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...